Hlavní obsah

Investoři nalévají peníze do českých finančních startupů. Půjdou do Evropy

Foto: Shutterstock.com

Start-upy zavádějící nové technologie do financí přitahují pozornost investorů.

Reklama

Tři české start-upy zaměřené na inovace ve financích získaly v posledních dnech investici od bank a dalších investorů. Fintechovým firmám to pomůže v expanzi do Evropy. Například služba Zonky se už ale v cizině spálila.

Článek

O novinku ve fintechovém byznysu se postarala J&T Banka. Investovala do online platformy pro zprostředkovávání půjček mezi lidmi a menšími společnostmi Nafirmy.cz. Start-up funguje podobně jako služba Zonky ze skupiny PPF.

J&T Banka si kromě menšinového podílu vyčlenila stovky milionů korun pro jištění půjček na online tržišti. Za podíl mírně převyšující devět procent dala banka šest milionů korun. Pro banku je investice součástí posilování v takzvaném fintechu. Tedy v digitálních službách, které zásadním způsobem proměňují svět financí.

„Retail a malé a střední podniky považujeme za segmenty, kde tyto trendy budou mít největší dopad a budou postupovat nejrychleji,“ uvedl generální ředitel J&T Banky Štěpán Ašer.

Pro banku je start-up atraktivní mimo jiné díky originálnímu přístupu k odhadování rizikovosti žadatelů o půjčku. Hodnotící model nespoléhá pouze na běžné ukazatele typu účetní minulosti žadatele. Předpovídá i výkonnost firmy na základě oboru podnikání a renomé na internetu. Program má otevřít dveře k půjčkám i firmám, které u bank neobstojí, ačkoli jsou zdravé. J&T Banka plánuje využít modely z Nafirmy.cz i pro vlastní finanční produkty.

V čele týmu na vývoj softwaru pro Nafirmy.cz byl Pavel Charamza, přední odborník na zpracování dat, matematickou statistiku a bývalý šéf risku v úvěrové společnosti Home Credit.

Projekt Nafirmy.cz vznikl letos v inovačním studiu Creative Dock. Ze stejné dílny pochází nejen zprostředkovatel online úvěrů mezi lidmi Zonky, ale též start-up Mutumutu zaměřený na inovace v online sjednávaném životním pojištění.

Pojišťovací část francouzského bankovního koncernu Société Générale do této tuzemské firmy nalila v minulých dnech dalších téměř 30 milionů korun. Podobnou částku do start-upu Mutumutu Francouzi investovali již loni.

Matka Komerční banky a Komerční pojišťovny tím tuzemské firmě poskytla kapitál potřebný pro zahraniční expanzi. „Kromě Francie, kde jsme zrovna obdrželi povolení od tamního regulátora, připravujeme vstup i do Německa, Polska a Itálie. V druhé půlce roku proto chystáme další kolo investic pro financování expanze do všech těchto zemí,“ sdělil šéf pojišťovacího start-pu Jindřich Lenz.

Do Evropy

Třetí významná novinka ve fintechovém světě se v posledních dnech uskutečnila v českém start-upu BudgetBakers. Vyvíjí například aplikaci pro správu osobních financí Wallet. Do firmy již v roce 2017 investovala skupina Rockaway byznysmena Jakuba Havrlanta. Nyní BudgetBakers přitáhli výměnou za menšinový podíl 160 milionů korun od nizozemských investorů Jaspera Anderluha a Nielse Kloka, spoluzakladatelů evropského online brokera Degiro.

„Naše technologie a know-how poskytujeme novému partnerovi, který je bude integrovat do budované celoevropské virtuální finanční platformy. Zároveň budou naše klíčové produkty Wallet a Board nadále fungovat jako samostatné aplikace, které budeme stále rozvíjet a rozšiřovat,“ řekl výkonný ředitel BudgetBakers Michal Kratochvíl.

Nové fintechové transakce navazují na čilý ruch ve finančních technologických inovacích posledních let. Komerční banka loni na podzim získala čtvrtinový podíl s opcí na majoritu ve start-upu Roger zaměřeném na online aukce faktur. ČSOB v minulých letech nakoupila srovnávače finančních produktů Ušetřeno.cz a Top-Pojištění.cz.

Cesta k zisku

Navzdory nadějím vkládaným do přelomových digitálních služeb ve financích nemusejí být takto zaměřené start-upy hned ziskové. Například služba Zonky zaměřená na zprostředkování půjček od lidí k lidem zatím jen prodělávala. Za minulý rok byla v minusu 34 milionů korun. Podle firmy to ale bylo už jen kvůli vlivu mimořádných okolností.

„Pokud bychom nemuseli vynaložit jednorázové náklady na ukončení expanze do Španělska, zakončili bychom už minulý rok v plusu,“ sdělila mluvčí Zonky Jana Pokorná. Dosavadní letošní výsledky si firma pochvaluje. Březen označila za vůbec nejlepší měsíc své historie.

Reklama

Doporučované