Hlavní obsah

Majitel „Áček“ vyrazil dobýt Evropu. Spustí e-shop, kde Češi nenakoupí

Stanislav Gálik, předseda představenstva nové společnosti Driverama, popisuje pro SZ Byznys ambiciózní plán, jak se stát evropským lídrem.Video: Petra Krmelová

 

Reklama

„Dlouho jsme věděli, že chceme na západní trhy vstoupit. Tohle je nejlepší možná doba. Hodláme být evropským lídrem na trhu,“ říká pro SZ Byznys Stanislav Gálik, šéf nově vzniklé platformy ojetin Driverama.

Článek

Na evropský trh vstupuje nová česká společnost online prodeje ojetých vozů Driverama. Stojí za ní polský investiční fond Abris Capital, vlastnící jedničku na trhu střední a východní Evropy Aures Holdings, a Anthony James Denny, který jí v roce 2014 prodal svou síť autobazarů AAA Auto.

Tvůrci Driveramy slibují digitální revoluci v prodeji ojetých aut. Do začátku na ni od svého vlastníka dostali dvě a půl miliardy korun.

Plán expanze na dalších pět let neskrývá velké ambice. „Chtěli bychom v té době dosáhnout obratu kolem jedné miliardy eur, valuace na základě toho se pohybuje mezi pěti a 10 miliardami eur. Co se týče počtu prodaných aut, tak se bavíme o čísle kolem 100 tisíc vozidel v roce 2025,“ říká předseda představenstva Driveramy Stanislav Gálik s tím, že příští rok chce nová společnost „protočit“ deset tisíc aut a následující rok dvojnásobek.

Jak to bude fungovat?

Nový provozní model je zatím určen výhradně pro zákazníky ze Západu. Budou nakupovat a prodávat své automobily napříč Evropou. Podle vyjádření skupiny Aures Holdings vždy za nejlepší možnou cenu, kterou garantuje díky pokročilým technologiím a datové analytice monitorující cenové rozdíly a tržní apetit mezi zeměmi.

Kdo řídí Driveramu

– Pozici předsedy představenstva zastává Stanislav Gálik, jenž vybudoval dvě úspěšné startupové společnosti a Forbes jej zařadil do žebříčku 30 úspěšných pod 30 let. Působí také jako výkonný ředitel Aures Laboratories a řídí speciální projekty napříč celou skupinou Aures Holdings, největšího prodejce ojetých vozů ve střední Evropě.

– Výkonným ředitelem je Eldar Vagabov, který již vybudoval globální biotechnologický startup v Singapuru.

– Technologický ředitel Ondřej Kuchta spoluzaložil berlínský e-commerce startup Joidy, který se stal nejstahovanější aplikací v německém App Storu a následně ji koupila Geschenkideen GmbH, spadající pod skupinu Ringier.

– Finanční ředitel Jiří Kuchyňa má bohaté zkušenosti jako finanční ředitel skupiny holdingu Creative Dock.

Zdroj: Driverama

Vše vypukne v létě u sousedů, Driverama otevře nejdříve německý trh. Následuje Nizozemsko a Belgie, příště třeba Itálie. Do čtyř let chce nová platforma působit v 11 zemích Evropy a stát se evropským lídrem na trhu.

„Poprvé si zákazník, například v Mnichově, může koupit auto umístěné v Amsterdamu a nechat si ho dodat v Německu. Nakupující poprvé uvidí také unikátní srovnávač financování, který umožňuje zobrazovat a porovnávat nabídky všech dostupných poskytovatelů úvěrů a leasingů vozidel,“ vysvětluje fungování novinky skupina v tiskové zprávě.

Proč by si měl Němec nechat přivézt vůz zrovna od českého autobazaru? „Bude mít obrovské spektrum vozidel, které si může vybrat. Auta stará mezi jedním až třemi lety a po prvním majiteli, o která mají Němci velký zájem, tvoří velký segment. Oni vědí, že ten rozdíl v ceně je pro ně klidně kolem dvou tří tisíc eur, a pokud chce třeba octavii, která patří mezi prvních deset vozidel v Německu, tak on opravdu nemá problém si ho nechat dovézt z Česka,“ vysvětluje Stanislav Gálik.

Stanislav Gálik

– V Driverama Holdings bude zastřešovat celou expanzi do západní Evropy.

– Studoval psychologii na FF MU, mediální studia na FSS MU a komunikační studia na NMSU v USA.

– Je autorem knihy Psychologie přesvědčování.

– V roce 2016 vydal knihu Jak jsem stopoval letadlo, jež popisuje jeho cestu kolem světa ojedinělou metodou, kterou nazval richhiking.

– V roce 2015 ho magazín Forbes zařadil do žebříčku 30 pod 30.

Zdroj: Aures Holdings

K tomu firma přidává garanci čtrnáctidenní záruky vrácení peněz včetně všech transportních poplatků. Zneužívání ze strany zákazníků se Gálik nebojí. A to přesto, že autobazary právě na tohle mnohdy doplácejí. Klient si objedná auto, zajede si s ním na zahraniční dovolenou a pak ho hned vrátí. Jako klasický e-shop ho autobazar musí vzít zpět bez udání důvodu ze strany klienta.

Konkurence nespí

Lidé z Aures Holdings, potažmo Abris Capital však nejsou jediní, kdo chce v Evropě expandovat. Na pozici lídra pomýšlí i Carvago, evropské online tržiště ojetých aut, automotive startup s finančním krytím tuzemské investiční skupiny Portiva. I oni mají během příštích týdnů podobné plány.

„Koncovým zákazníkům nabízíme auta v Česku a v následujících týdnech budeme expandovat na Slovensko, do Polska, Německa a Rakouska. V krátkodobém horizontu, převážně v průběhu května 2021, plánujeme otevřít kompletní služby ve 14 evropských zemích,“ uvádí pro Seznam Zprávy Jakub Šulta, generální ředitel Carvaga.

Cílí na obrat jedné miliardy eur do roku 2025 a prodej 150 tisíc aut ročně napříč Evropou.

Carvago

– Automotive startup a evropský prodejce ojetých aut

– nabízí 750 tisíc vozů online z celé Evropy a denně analyzuje sedm milionů inzerátů

– obrat 2020: 650 mil. Kč

– akvizice: TEAS a Autosoft (2019) a Cebia (2021)

Zdroj: Carvago

„Na všech trzích již připravujeme vlastní dceřiné pobočky, které nás budou zastupovat, a díky tomu budeme zároveň schopni výrazně rozšiřovat naši nabídku a zrychlit logistiku. Do konce roku chceme být kompletně celoevropskou službou,“ upřesňuje s tím, že právě během května rozběhnou službu, kdy si bude moci zákazník například z Německa koupit vůz třeba z Nizozemska.

Zatímco majitel „Áček“ se pyšní vlastní infrastrukturou, Carvago má v zádech partnery, se kterými spolupracuje. Logistiku zajišťuje Gefco, technickou inspekci vozů pak CarAudit, tedy společnosti TÜV, Dekra či Pirelli.

Nejlepší, nebo nejhorší doba?

V čem se však oba hráči na trhu shodují, je načasování. Doba je příhodná, všechno nahrává digitálu, zaznívá od obou. „Doba pandemie prověřila, že i tak drahou věc, jako je auto, jsou lidé ochotni koupit si online,“ uvedl pro SZ Byznys Stanislav Gálik z Driveramy.

Komu ale doba příliš nenahrává, jsou menší hráči, jednotlivci přivážející ojeté vozy z jiných zemí. Jednak kvůli zavřeným hranicím a jiným omezením, jednak kvůli absenci finančního krytí, které naopak mají větší hráči na trhu. To potvrzuje menší dovozce z Liberce, pan Z. Celé jméno si nepřeje zveřejnit.

„To je úplně jiná liga. Mají portály, dražby, banky jim půjčí. Se mnou se o tomhle banky ani bavit nebudou. A pokud ano, tak chtěly záruku třeba padesáti aut ročně, ale to já nedovezu. Já jich dám maximálně dvacet,“ uvádí pro SZ Byznys.

Konkurentům, jako je třeba britské Cazoo nebo americká Carvana, se také daří. Někteří dokonce rostou dvouciferným tempem. Přesto se i někteří velcí hráči pohybují ve ztrátách kolem 100 milionů eur ročně, tedy v jednotkách miliard korun. Ničeho takového se v nově vzniklé společnosti pod křídly Aures Holdings neobávají.

„Rozdíl je zásadní. V obrovském zázemí, které my už máme. Některé zahraniční projekty vznikly až s trochu naivní představou na zelené louce s absencí infrastruktury. Vykoupit vozidlo, doručit ho, umýt a opravit, přepsat, to všechno je neskutečně náročné technologicky, personálně i na prostor,“ vysvětluje Stanislav Gálik.

„Například britská Cazoo z prvních velkých výdělků koupila velké dealerství. Firmy musí masivně investovat, co vydělají, to dají do infrastruktury, což skupina kolem Driveramy už má,“ dodává na otázku, proč by to zrovna jim mělo vycházet.

Reklama

Doporučované