Hlavní obsah

Opačné přístupy, jedna vláda. Kde to bude skřípat mezi ANO a Motoristy

9:16
9:16

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Foto: Renata Matějková, Seznam Zprávy

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš.

Hnutí ANO, SPD a Motoristé sobě začali v pondělí jednat o vládním programu. Střety se dají čekat mezi ANO a Motoristy, a to nejen kvůli rozpočtovému schodku. Byť má Babišovo hnutí v jednání navrch, Motoristé ho mohou potrápit.

Článek

Když Motoristé sobě bojovali o poslanecké mandáty, jedním z jejich hesel bylo „ukončit Fialu a pohlídat Babiše“. Předseda Petr Macinka a jeho kolegové v souvislosti s tímto výrokem slibovali, že jako „jediná autentická pravice“ budou usilovat o vyrovnaný rozpočet do čtyř let a ohlídají si, že se ze státní kasy nebude příliš rozhazovat.

Vznikající vláda pod taktovkou hnutí ANO, která vedle Motoristů zahrnuje i SPD, má v následujících dnech pracovat na programovém prohlášení. Během jednání mohou ovšem Motoristé u vítěze voleb narazit hned v několika ohledech.

Jedním z nich je právě vyrovnaný rozpočet, který „autenticky pravicoví“ Motoristé svým voličům původně slibovali – včetně závazku, že v roce 2029 by měl odhadovaný státní schodek činit maximálně pět miliard korun.

Babiš: Vyrovnaný rozpočet je nesmysl

Šéf ANO Andrej Babiš nicméně hned po volbách oznámil, že sen o vyrovnaném rozpočtu není prozatím reálný. Stát podle něj totiž musí investovat. „Motoristé mluví o vyrovnaném rozpočtu do čtyř let, což je samozřejmě nesmysl, protože potřebujeme investovat. Máme tady Dukovany, chceme investovat do dopravní infrastruktury,“ řekl Babiš.

Ten se jednání o vládním programu, která začala v pondělí, kvůli dovolené prozatím neúčastní přímo. A ostatní předáci hnutí ANO do podrobností zabíhat nechtějí. „Jednání probíhají dobře, komentovat budeme až v momentě finální shody,“ nastínil Seznam Zprávám místopředseda hnutí Karel Havlíček.

Mezi Motoristy a ANO by to nicméně mohlo zaskřípat ve více oblastech než je pouze rozpočet.

Další možnou třecí plochou jsou koncesionářské poplatky za Českou televizi a Český rozhlas. Končící vládě se je podařilo před několika měsíci navýšit, hnutí ANO a jeho šéf Andrej Babiš, z jehož vystupování je viditelní odpor zejména k České televizi, by si představovali sloučení obou institucí a jejich financování ze státního rozpočtu.

Zde ale naráží na svého pravděpodobného koaličního partnera, který – byť má ke změnám, které prosadila vláda Petra Fialy, výhrady – na tak radikální řešení přistoupit nechce. Motoristé své záměry s veřejnoprávními institucemi avizovali již ve svém programu, nedávno je navíc potvrdil Oto Klempíř, kterého strana tlačí do čela Ministerstva kultury.

„Některé strany by se zřejmě po volbách rády pokusily ovlivnit podobu české kultury a veřejnoprávních institucím, zejména pokud se prosadí návrhy na sloučení České televize a Českého programu,“ uvedl Klempíř, který je jako nyní jíž bývalí člen skupiny J.A.R. českého kulturního prostředí dobře znalý. Podle něj takové myšlenky z ekonomických a provozních důvodů nedávají smysl.

Motoristé nechtějí EET pro drobné živnostníky

Hnutí ANO má také v plánu oživit elektronickou evidenci tržeb. Podle Aleny Schillerové, pravděpodobné ministryně financí, bude mít oprášení EET pozitivní vliv na řadu sfér, včetně kvality podnikatelského prostředí nebo konkurenceschopnost firem. Pomoci má podle Schillerové i s omezením zneužívání sociálních dávek.

Novinkou má být například digitální verze, díky které by měla odpadnout povinnost tisknout účtenky, aby to „nikoho nestálo ani korunu“, popsala v minulosti Schillerová. „Kdo má pokladnu, využije tu svou. Kdo má chytrý telefon, stáhne si autorizovanou aplikaci zdarma. Poučíme se z veškeré kritiky, která na EET 1 byla,“ uvedla.

Ačkoliv se Motoristé dlouhodobě kloní k digitalizaci, která se má podle nich promítnout i na zúžení státního aparátu, k znovuzavedení EET v minulosti měli jisté výhrady. Chtěli by proto usilovat například o výjimky pro malé podnikatele s ročním obratem do pěti milionů korun.

„Pro trhovce, venkovské řemeslníky nebo babičky prodávající med a bylinky byla povinnost EET zjevně nepřiměřená a v důsledku jim přinášela pouze státní šikanu a zbytečné náklady. Činit z drobných podnikatelů a priori potenciální pachatele krácení daní je nepřijatelné,“ stojí v jejich předvolebním programu.

Superdávku rozvlnit či utáhnout?

Problém se pak může vyskytnou i v oblasti sociálních dávek. Dosluhující ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) prosadil reformu, která má podle něj zamezit zbytečné byrokracii, stejně jako pobírání příspěvku na bydlení těmi, kteří pomoc od státu fakticky nepotřebují.

Takzvaná superdávka, která od začátku října nahrazuje příspěvek na bydlení, příspěvek na živobytí, doplatek na bydlení a přídavek na dítě, se ale příliš nezamlouvá pravděpodobnému nástupci Mariana Jurečky Aleši Juchelkovi (ANO). Hnutí ANO už v minulosti označilo její parametry za „nevyhovující a diskriminační“. Odůvodňovalo to tím, že státní příspěvky mohou být sníženy nebo odebrány podle toho, zda členové domácnosti pracují.

Juchelka by proto chtěl, aby reforma Mariana Jurečky prošla revizí. Nejvíce mu vadí, že superdávka zahrnuje i příspěvek na dítě, který lze také odebrat na základě pracovních aktivit členů domácností.

V minulosti proto Juchelka avizoval, že pokud by byl jmenován do funkce ministra, právě tím by se chtěl zabývat hned z kraje. „Buď by měl být kompenzován jinými prorodinnými dávkami, nebo z ní vyňat,“ řekl k příspěvku na dítě.

Hnutí ANO by tak skrze případnou revizi rádo superdávku spíše rozvolnilo, zatímco Motoristé by šli spíše opačným směrem. Rádi by totiž navýšili hranici pracovní činnosti nutnou pro čerpání dávek alespoň na polovinu běžného úvazku, jak stálo v jejich programu.

Vedle toho Motoristé razí, že sociální podpora by měla být poskytována výhradně formou voucherů, čímž se podle nich má zabránit obchodování s chudobou. „Dávky nad existenční minimum budou podmíněny veřejně prospěšnou prací. Díky tomu nejenže snížíme výdaje o dalších téměř deset miliard korun, ale zároveň vrátíme nezaměstnaným lidem pracovní návyky a podpoříme jejich návrat na trh práce,“ píší Motoristé.

Průsečíky a neshody v obraně

Co se týče oblasti obrany, u ní se Motoristé s hnutím Andreje Babiše shodují třeba v nenavyšování výdajů k pěti procentům HDP.

Odlišné pohledy uskupení mají na případný vojenský výcvik, přičemž právě Motoristé v minulosti mluvili o plánech na zavedení „plošného, dobrovolného, motivačního“ tříměsíčního výcviku. „Nechceme se vracet k mazákům a bažantům, odvést lidi na dva roky a oholit jim hlavu. Ale tři měsíce podle mě nikoho nepoškodí, spíše ho posílí,“ řekl k tomu redakci dříve předseda Motoristů Petr Macinka.

Do zavádění vojenské služby se ale hnutí ANO příliš nechce, obzvláště pokud by měla být povinná, jak plány Motoristů původně vyznívaly. „Spíš než obnovovat povinnou vojenskou službu je potřeba zastavit rozklad armády, protože z ní houfně odchází vojáci,“ míní zase bývalý ministr obrany a možný budoucí šéf resortu vnitra Lubomír Metnar.

„Rušení inkluze je prázdný pojem“

Pnutí mezi Motoristy a hnutím ANO by mohla nastat skrze zelenou energetiku. Zatímco Motoristé proti obnovitelným zdrojům energie vytrvale bojují, hnutí ANO má jejich prosazování dokonce v programu.

„Vytvoříme podmínky pro rozvoj solárních, větrných nebo např. vodních elektráren. Zaměříme se na podporu moderních akumulačních technologií. OZE (obnovitelné zdroje energie) považujeme za velmi důležitou součást nízkoemisního energetického mixu, jejich rozvoj ale musí být v souladu s udržením stability přenosové a distribuční soustavy,“ stojí v programu.

Jednou z hlavních agend Motoristů, která opakovaně zaznívala i v předvolebních debatách, je téma inkluze ve školství, kterou by chtěli předáci strany úplně zrušit. Z programu vyplývá, že bod není jen nahodilým nápadem k možnému jednání, nýbrž stěžejním požadavkem motoristické partaje. Od zrušení inkluze si slibují ušetřit až 20 miliard za celé čtyři roky.

„Jakoukoli případnou podporu příští vládě Motoristé podmíní tím, že součástí jejího programového prohlášení bude závazek okamžitého ukončení projektu inkluze,“ tvrdí strana.

Do úplného rušení inkluze se ale ANO příliš nehrne. Pravděpodobný ministr školství Robert Plaga sice připouští, že je třeba její revize, úplné zrušení podle něj ale nepřipadá v úvahu. „Rušení inkluze je prázdný pojem,“ uvedl.

Ačkoliv se mezi potenciálními vládními subjekty najdou rozdíly, Andrej Babiš už při vítězství ve volbách avizoval, že se jeho hnutí nenechá nikým vydírat. Že si ANO půjde během jednání silně za svým ostatně redakci popsal koncem září i Havlíček. „Hnutí ANO si bude určovat pravidla hry a zásadní věci v programu, které budeme prosazovat. A toto je jedna z nich,“ řekl tehdy.

Parlamentní volby 2025

Výsledky voleb s 34,51 % hlasů ovládlo hnutí ANO, za nimi SPOLU (23,36 %) a STAN (11,23 %). Volební účast byla 68,95 %. Živě jsme sledovali povolební vyjednávání, oba volební dny a sčítání komentoval náš volební štáb. Zkuste si sestavit vládu a zjistěte, co bude po volbách.

Doporučované