Hlavní obsah

Irské referendum o potratech rozvířilo sociální sítě, Facebook zakázal cizí reklamy

Foto: Reuters

Ředitel Facebooku Mark Zuckerberg se kvůli zneužití v minulosti zpovídal před americkým Senátem.

Reklama

Facebook nepřijímá zahraniční inzerci spojenou s irským referendem o právu na potrat. Jeho vedení se snaží o větší transparentnost po skandálu s firmou Cambridge Analytica.

Článek

Zadavatelé reklam ovlivňujících probíhající kampaň před irským referendem o potratech musí sídlit v Irsku. V opačném případě bude jejich inzerce blokována, oznámilo vedení Facebooku. Firma se snaží očistit své jméno po skandálních případech vměšování cizích aktérů do vnitropolitických záležitostí několika zemí.

„Chápeme citlivost probíhající kampaně a uděláme všechno pro to, abychom zajistili maximální neutralitu,“ uvedlo vedení společnosti ve svém prohlášení. „Náš cíl je jednoduchý: pomoci zajistit svobodné, spravedlivé a transparentní volby k této citlivé otázce.”

Facebook se svou novou politikou snaží kompenzovat pád akcií, který následoval po odhalení zneužití dat milionů uživatelů firmou Cambridge Analytica. Šéf Facebooku Mark Zuckerberg se z chování své firmy dokonce zpovídal před americkým Senátem.

Skandál s firmou Cambridge Analytica vyvolalo odhalení britské televize Channel 4. Ta ve svém dokumentu uvedla, že i s pomocí cílené reklamy na Facebooku dokázala britská poradenská firma ovlivnit například hlasování o brexitu či volby ve Spojených státech nebo v České republice.

U2 volají po změně zákona

Irské referendum o právu na potrat rozděluje irskou společnost. Obyvatelé silně katolické země budou 25. května hlasovat o zrušení osmého dodatku ústavy, který zaručuje takzvané právo na život. V praxi tento zákon zakazuje potrat ženám, které nejsou přímo ohrožené na životě. Pokud bude referendum úspěšné, mohl by parlament stanovit například hranici dvanácti týdnů věku nenarozeného dítěte.

Citlivost otázky naposledy pocítila irská kapela U2, jejíž frontman Bono Vox se otevřeně hlásí ke křesťanství. Zveřejnění tweetu na podporu změny ústavy vyvolalo masovou vlnu vyhraněných reakcí obou znepřátelených táborů. Někteří dřívější fanoušci nyní volají po bojkotu nejúspěšnější irské kapely několika posledních dekád.

Irské referendum je zajímavé také tím, že země má neobvykle vysoký počet občanů žijících v zahraničí. Podle striktně pojatého zákona jsou to zhruba tři miliony lidí, kteří mají právo zasáhnout do hlasování v zemi s necelými pěti miliony obyvatel. Protože Irové žijící v zahraničí nemají možnost hlasovat na dálku, mnoho z nich se kvůli hlasování o právu na potrat chystá na cestu do Irska.

Google se přidal s úplným zákazem

Společnost Google zareagovala o den později než Facebook, zato s ještě větší razancí. Zakázala veškerou placenou reklamu spojenou s irským referendem. Články nejrůznějších organizací na podporu či odmítnutí úpravy zákona se budou zobrazovat jako dřív, ale placená reklama, která se podle vyhledávaných slov zobrazuje například po stranách prohlížeče, během 24 hodin zmizí a objeví se až 26. května.

„V duchu našeho nového přístupu k rovným a spravedlivým volbám po celém světě jsme se rozhodli pozastavit veškerou reklamu spojenou s irským referendem o osmém dodatku ústavy,“ stojí ve středečním prohlášení společnosti Google.

Reklama

Související témata:

Doporučované