Hlavní obsah

Jak být vidět? Youtuberům platíme 10 tisíc dolarů a víc, říká majitelka Dermacolu

„Krém za pár stovek a několik tisíc? Rozdíl mezi nimi není, připlácíte si za obal,“ říká majitelka Dermacolu. (Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy)

 

Reklama

29. 6. 2019 13:22

Česká kosmetika Dermacol koncem šedesátých let oslovila i Hollywood a v Česku ji používal téměř každý. Po roce 1990 však vstoupilo na trh velké množství zahraničních značek a Dermacol se dostal do potíží. Lesk a slávu mu vrátila Věra Komárová. Její rodina firmu vlastní od roku 2003 a dnes má tržby 800 milionů korun, vyváží do 70 států po celém světě a její výrobky pomáhají propagovat světoví youtubeři.

Článek

Krémy fungují velmi podobně, ať jsou za tři stovky nebo tři tisíce korun, říká majitelka Dermacolu Věra Komárová v rozhovoru pro magazín Byznys Televize Seznam.

S: Je tedy nějaký rozdíl mezi drahým a levným krémem?

Záleží, jak se to vezme. Určitě bude rozdíl v obalu, protože pravděpodobně ten za tři tisíce bude mít trošku vypracovanější a možná i dražší obal.

S: Za co tedy platíme? Jen za ten obal?

Platíme za to, že si můžeme dovolit ten luxus. Každý si může koupit například džíny za 300 korun, 3 tisíce nebo 7 tisíc korun a žena si vybírá podle toho, co si může dovolit. Takže platíte za svůj dobrý pocit, že máte třeba hezčí kelímek. Většinou ale pravidelná péče a způsob, jakým se krém nanáší, je mnohem důležitější než samotná značka krému.

S: Co by tedy krém měl obsahovat, abychom věděli, že funguje?

Záleží, pro koho je. U mladších žen je především potřeba, aby krémy dobře hydratovaly. U žen, které jsou zralejší, potřebujeme, aby obsahovaly i nějaké látky, které jsou protivráskové. Jedna z důležitých látek jsou třeba mořské řasy.

S: Umí o sebe české ženy dbát?

Já si myslím, že o sebe ženy dbají do doby, než se vdají. Potom už se sobě tolik nevěnují, ale myslím, že je pravda, že se to hodně mění. I tím, jak nás ovlivňuje internet. Tam můžete sledovat, jakým způsobem se líčit – a je to velká inspirace. Takže spíš jen určitá kategorie zralejších žen si myslí, že už je to pro ně moc a nejsou tak pěstěné jako ženy v zahraničí.

S: A co muži?

Na tom ještě můžeme hodně zapracovat. Ještě máme daleko do Italů nebo Francouzů, kteří se sprchují až 2 až 3× denně. U nás to je prý u mužů 2× za týden. Myslím si, že u mužů je hodně náročné, aby třeba používali krémy na obličej, i když je potřebují stejně jako ženy.

S: Pojďme k Dermacolu. Vy jste do společnosti přišla v roce 2003. V jakém stavu firma vlastně byla?

Dermacol byl na špici od 60. let až po rok 1989. Byli jsme jediná kosmetika na našem trhu a ještě k tomu specifická kosmetika, protože jsme vlastnili jeden z nejlépe krycích make-upů na světě. Ten se i po revoluci stále prodával do zahraničí, ale na českém trhu jsme ztratili tu úžasnou pozici. Já měla za úkol ji vrátit zpět. Dnes jsme v 70 státech a opět jsme ve své kategorii číslo jedna na českém i slovenském trhu.

S: Čím jste začala?

Vzala jsem si základní kategorie v kosmetice. Make-up, celulitidu a akné a udělali jsme speciální kampaň Dermacol studio radí. Na každou kategorii jsme vymysleli speciální kampaň s ženou z dané kategorie. Tyto čtyři řady dodnes existují.

S: Jaké má dnes firma tržby?

Záleží, jak to budeme brát. Jestli Česko a Slovensko bereme jako dohromady nebo jestli už je Slovensko export. Dohromady máme obrat přes 700 milionů korun a v tuto chvíli zůstává v Česku a Slovensku více než polovina.

S: A zahraničí?

Jsme asi v 70 zemích. Distribuce dnes hodně probíhá i online, ale jsou země, kde se hodně prodává v kamenných obchodech – to je třeba Saúdská Arábie. V posledních letech se nám začalo velmi dařit i v Americe. Tam máme kromě on-linu i několik řetězců, kde se Dermacol prodává. V Evropě bych zmínila Polsko. To je náš tradiční trh, chceme tam založit vlastní pobočku, do budoucna vstoupit do jednoho důležitého řetězce a investovat do televizní reklamy.

S: Kde ještě máte své pobočky?

Máme samozřejmě vlastní pobočku na Slovensku a letos jsme založili pobočku v Brazílii, což je extrémně zajímavý trh. Podle statistik 4. nejdůležitější kosmetický trh.

S: Zvládne další růst i vaše továrna? Má na to ještě kapacity?

Tento rok jsme už museli otevřít úplně nový sklad. Díky tomu, že velmi expandujeme, byl nám ten sklad hodně malý. Plánujeme i postavení nové továrny.

S: Kde?

Bude to pořád jižní Morava. Továrna by měla vyrůst v horizontu dvou až tří let. My vyrábíme asi 60–70 procent v České republice a zbytek v zahraničí. V Německu, Itálii a Španělsku se vyrábí zbytek.

S: Máte problém s kopírováním výrobků?

Díky tomu, že naše značka funguje už přes 50 let, tak především cover make-up opravdu trpí hodně velkým kopírováním. Vždy tím trpěl, ale teď díky onlinu vlastně stačí vzít náš výrobek na fotce, ukázat ho a pak prodat nějakou kopii. Tak se to velmi rozmohlo a hodně s tím bojujeme. Těch „ fejků“ máme asi přes 100 druhů, skupujeme je po celém světě a řešíme to.

S: Jak proti tomu můžete bojovat?

Je to velmi těžké, ale chystáme velký odboj. Připravujeme nový obal, který bude mít velké množství ochranných parametrů. Aby lidé, kteří si výrobek kupují, poznali a mohli si zkontrolovat, jestli to je originál.

S: V čem bude jiný?

Budou tam různé kódy. Načtete ho a zjistíte, jestli je to originál, nebo ne. Dále se snažíme mít svoji vlastní barvu obalu, aby ho nikdo nemohl zkopírovat. I barva bude velmi důležitá. Budeme mít také vlastní víčko, které bude těžce zkopírovatelné.

S: Který váš výrobek je nejprodávanější?

V České republice je to jiné než ve světě. Ve světě prodáváme milion kusů make-up coveru, ale v Česku jsme hodně silní s 24hodinovým make-upem. Další silný výrobek je 16hodinová rtěnka. Obecně jsou tu vyhledávané výrobky, které vydrží a na které se můžete spolehnout.

S: Co biokosmetika, všude je to velký trend. I u vás?

Biokosmetika je velký otazník. Většinou se deklaruje, že to je 95–96 procent bio. Je totiž problém s konzervantem a s tím, jak dlouho má výrobek vydržet. Pokud by to bylo 100procentní bio, vydržel by 24 hodin. Víc ne. Dnes se trošičku přechází od bio na vegan kosmetiku, protože ta neobsahuje živočišné ingredience.

S: Jak moc se trendy v kosmetice mění a jak rychle přicházejí?

Bio a vegan kosmetika je spíš dlouhodobější trend. Co se týká ale třeba barevné kosmetiky, tak tam jsou ty trendy docela rapidní. Tam může být každý půl rok nový trend. Teď byla mánie matných rtěnek a už nastupují rtěnky s velmi velkými efekty – velký lesk, mnoho třpytek, metalické rtěnky a podobě. Především v dekorativní kosmetice se trendy mění poměrně často

S: Vy spolupracujete hodně s youtubery, a to nejen s českými, ale i v zahraničí. Jak se česká firma dostane ke slavným americkým youtuberům?

Já jsem se snažila, aby naše výrobky začali komentovat a chtěla jsem to podpořit. V České republice jsem udělala setkání mezinárodních youtuberů – na nejkrásnější svátek První máj. Nazvala jsem to Dermacol Prague Love Days a pozvali jsme sem youtubery z Evropy i z Ameriky.

S: Za to zhodnotili vaše výrobky, nebo jim to musíte posílat s nějakou finanční částkou?

Všechno je možné. Toto byl velký event a my je zvali. Byli tu hoštěni, ubytováni, platili jsme jim letenky a podobně. Pokud ale chcete, aby ty výstupy byly nějakým způsobem podle vašich představ, většinou je potřeba za to zaplatit.

S: Kolik to stojí?

Záleží na tom, jak známí jsou a kolik sledovatelů jejich video má. Ty částky jsou ale opravdu velmi vysoké. My jsme se zatím bavili jenom o nějakých příspěvcích na Instagramu, YouTube a podobě. Ale ty částky jsou od 10 tisíc dolarů a víc.

S: Ale vyplácí se to?

Dnes je to vše o onlinu. Pokud udělají zajímavý příspěvek, ten ohlas je celosvětově velmi zajímavý.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované