Hlavní obsah

Všude slevy a pach dezinfekce. Tak se nakupovalo týden po otevření

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Reklama

4. 5. 2020 8:43

Týden uběhl od dalšího rozvolnění opatření, které tentokrát pomohlo obchodům do 2500 metrů čtverečních s vlastním vchodem.

Článek

Možná největší skupinou obchodů, které minulé pondělí znovu uvítaly zákazníky, tvoří podniky s oblečením.

Na první pohled vítá každý obchod zákazníky cedulí, která informuje o správném chování při nákupech. O pár centimetrů vedle už čeká připravená dezinfekce, kterou kontroluje najatý bezpečnostní pracovník. Dříve hlídal krádeže, dnes jsou však realita i priority jiné.

Co asi každého v posledních dnech v obchodech upoutá, jsou slevy. Slevy na oblečení, slevy na domácí potřeby, slevy na všechno. Důvod je jednoduchý, řetězce obchodů během roku pravidelně naskladňují hned několik kolekcí oblečení. Nejde tedy o jednu jarní várku oblečení, ale hned o několik.

Vzhledem k tomu, že v posledních téměř dvou měsících obchodníkům nezbylo nic jiného, než zboží prodávat přes internet, jejich prodeje logicky poklesly. V současné době se tak musí podniky prodávající tzv. „fast fashion“ velmi rychle zbavit aktuálních zásob a vytvořit prostor pro další zboží, vhodnější pro letní měsíce.

Vedení módních řetězců, jako jsou například Marks&Spencer nebo C&A, proto volí v současné chvíli velmi příhodnou akční nabídku - čím víc nakoupíte, tím víc ušetříte. Za každý kousek oblečení navíc zákazníkovi narůstá výše slevy, kterou obdrží u pokladny při placení.

O tom, jak si některé značky s přebytky poradí, promluvila také Lenka Čapková, ředitelka outletového centra Fashion Arena Prague Outlet.

„Některé značky se rozhodly kolekce převézt z běžných obchodů rovnou k nám, jiné tak učiní až s příchodem léta, zaznamenáváme ale, že jsou problémy se zásobováním ze zahraničí. Překvapil nás zájem některých značek o volné jednotky pro dočasné otevření obchodu – tedy na dodatečný výprodej. Již v příštím týdnu bychom mohli otevřít výprodejové jednotky značek, které u nás zatím nejsou.“

Nejsou to však jen velké společnosti, které s naskladněním neaktuálního zboží bojují. Ví o tom své také Iva Klusáčková Ježková, majitelka obchodu s dekoracemi a dárky IvaDekor v Brně Žabovřeskách a v Kuřimi.

„Bohužel zákazy přišly, když jsme nakoupili všechno zboží na Velikonoce. Nic se samozřejmě neprodalo, ale faktury jsme museli zaplatit, takže na to padly všechny peníze v rezervě. Takže máme plno vajíček, slepiček, zajíčků. Ještěže to není vlašák, který bychom museli vyhodit,“ říká s nadsázkou majitelka obchodu.

„Každopádně horší katastrofa nás mohla potkat jen v listopadu, kdy prodáváme zboží na Vánoce,“ dodává.

V rozhovoru pro Seznam Zprávy si také podnikatelka postěžovala na téměř zanedbatelnou podporu státem. „Jsme malé s. r. o., jen s manželem. Musíme říct, že na nás se stát doslova vybodl. Nedostáváme příspěvek jako živnostníci. Musíme platit nájmy, leasing, všechno. Měsíční náklady jsou 160 tisíc korun a od státu jsme dostali jenom 14 tisíc.“

Právě slevy, možná trochu zvědavosti a stesku po „normální“ době jsou taháky, které do obchodů přilákaly během minulého týdne tisíce lidí.

Někteří zákazníci, kteří zavítali do obchodního řetězce Pepco, jenž nabízí sortiment od dětského oblečení po produkty na úklid pro Seznam Zprávy sdělili, že jedním z důvodů návštěvy obchodu byla akční nabídka „-30 procent na celý sortiment“. V pražských prodejnách pak z důvodu sociálního distancu zákazníci čekali v dlouhých frontách na ulici před vstupem.

Zaměstnanci obchodů pak do dezinfekce rukou návštěvníky netlačí, antibakteriální přípravek je však k dispozici všem.

Fronty se netvoří jen před pražskými prodejnami Pepco. Podobnou situaci řeší téměř všechny menší obchody v Jindřichově Hradci. Podle zákaznic čekajících ve frontě před obchodem s bytovými doplňky do obchodu vcházejí lidé většinou jen po dvou, ostatní musí trpělivě vyčkat na svou chvíli na ulici.

Do kabinek ani na krok

Problém, který aktuálně mají všichni prodejci oblečení v České republice, je také zákaz zkoušení oblečení přímo v prodejně. Zákazníci z hygienických důvodů tak oblečení musejí zkoušet až doma a v obchodech nakupovat jen svým odhadem.

Podle informací Seznam Zpráv ve větších obchodních řetězcích nepadnoucí oblečení, které zákazník do prodejny vrátí, nejprve zaměstnanci zavírají do neprodyšných boxů. Zboží následně dezinfikují a teprve po třech dnech může oblečení znovu do nabídky na prodejnu.

Z pohledu malopodnikatelky a majitelky Textilu u Vyzinů, Veroniky Navrátilové z Brna Žabovřesek, problém se zákazem zkoušení zboží na prodejně není nic nepřekonatelného.

„Není to takový problém. Nemůžeme si stěžovat. Otevřeli jsme v pondělí a tržby jsou stejné jako loni ve stejné době. Máme teď asi 150 zákazníků za den. Naše výhoda je, že máme stálé klienty. Známe se. Myslím, že se k nám do obchodu těšili,“ říká majitelka pro Seznam Zprávy.

„Co se týče toho, že nemůžou zkoušet, není to problém, Známe jejich velikosti. Pokud by jim něco nesedělo, můžou to tady na prodejně hned druhý den vrátit,“ dodává Veronika Navrátilová k zákazu zkoušení zboží.

Kromě obchodů s textilem Seznam Zprávy navštívily také pražskou prodejnu knih „Levné knihy“. V pobočce na stanici metra Budějovická, kde se obyčejně střídají během několika minut desítky čtenářů, bylo překvapivě prázdno. Knihkupectví oproti běžnému období nenabízí žádné výjimečné slevy a zdá se tak, že se místo čtiva zákazníci po rozvolnění těšili hlavně na nové jarní modely.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované