Hlavní obsah

Jak se cítí šampion, který přišel o práci snů? Dám tomu ještě pár týdnů, pak si musím najít místo, říká Šonka

Loňská cesta Martina Šonky za titulem mistra světa v letecké sérii Red Bull Air Race. Foto: Predrag VučkovićVideo: Seznam Zprávy

 

Reklama

Z posledních tří sezon má doma kompletní medailovou sbírku. Poté, co v květnu oznámili organizátoři konec leteckého seriálu Red Bull Air Race, to vypadá, že ji pilot Martin Šonka v nejbližší době nerozšíří.

Článek

Máte práci snů, která vás neuvěřitelně baví a naplňuje. Pracujete víc než konkurence, trávíte v kanceláři dobrovolně i volný čas, jste v ideálním produktivním věku a ve svém oboru patříte mezi absolutní světovou špičku. Přesto vám zničehonic přistane na stole výpověď. Přesně tak se musel v květnu cítit český pilot Martin Šonka, když byl oznámen konec letecké série Red Bull Air Race.

„Zážitků mám od roku 2010, kdy jsem do seriálu nastoupil, mraky. Každý let jsem si strašně užil a už jen být celého toho kolotoče součástí bylo neuvěřitelné. Nikdy ale samozřejmě nezapomenu na to, jak jsem loni posledním možným letem získal titul šampiona. Následné přistání na zemi a oslavy s týmem a rodinou byly nepopsatelné,“ vzpomíná nostalgicky Martin Šonka.

„Od roku 2003, kdy série Red Bull Air Race vznikla, se konalo více než 90 závodů. Přinesla sportovní zábavu nejvyšší kvality, nevzbudila ale takový zájem jako jiné akce Red Bullu po celém světě,“ odůvodnila rakouská společnost vyrábějící energetické nápoje v květnu letošního roku konec leteckého seriálu.

Byla to poslední rána pro fanoušky i samotné piloty, která se ale tak trochu dala čekat. Ještě na začátku letošního ročníku totiž nebylo jasné, v jakých lokacích se bude létat. Ty měly netradičně přibývat až v průběhu rozjeté sezony. Nakonec ale seriál, který měl tradičně osm podniků, nabídl v letošním ročníku pouze čtyři závody.

Údajný hlavní důvod konce letecké série, tedy nezájem fanoušků, však působí přinejmenším podivně. Jak si jinak vysvětlit fakt, že závodu v Portu přihlíželo přes 600 tisíc diváků, v Budapešti byl břeh Dunaje obsypán desítkami tisíc fanoušků a závody si podmanily i takové destinace jako francouzské Cannes, Manhattan nebo Rio de Janeiro. „Pokud existuje takhle krásný sport s podobnou podporou hlavního sponzora, jako jsme měli my, tak je potřeba najít takové vedení, které bude schopné celý seriál udržet. Nějaké chyby se musely udělat a mrzí mě, že potenciál našeho sportu zatím zůstává nevyužitý. Když chcete takový produkt prodávat dál do celého světa, tak musíte mít pevně daný jízdní řád, a ne to podávat tak, že se uvidí a zbytek programu se upřesní za pochodu,“ míní Šonka.

Čtyři roky vedl letecký seriál z pozice komerčního ředitele Pavel Turek. Jeden z nejúspěšnějších manažerů současného motorsportu dovedl „letecké formule 1” na pomyslný vrchol. Mezi lety 2014 a 2018 zažíval Air Race největší boom, dařilo se mu obchodně a dostával rovněž čím dál větší mediální pozornost. Po konci loňské sezony však český manažer ve vedení série skončil a následně přišly první problémy.

„Pavel je manažer, který má obrovské zkušenosti z podobného prostředí a umí se ve sportu pohybovat. Když se Zdeňkem Rakem (dalším Čechem ve vedení seriálu) odešli, tak bylo jasné, že nějakou dobu potrvá, než se najde adekvátní náhrada. Když nastoupíte do takového seriálu, tak vám trvá, než se vůbec rozkoukáte a poznáte, jak se v něm pohybovat. Bohužel se to v tomto případě stalo ve chvíli, kdy bylo potřeba dotahovat smlouvy a finalizovat závodní lokace, což byl podle mě zásadní problém,“ myslí si Šonka.

Společně s druhým českým pilotem série Petrem Kopfsteinem se těšili obdivuhodné divácké podpoře. Čeští fanoušci byli vidět na každém závodě od maďarské Budapešti po japonskou Čibu. Málokdy byste podél trati napočítali víc vlajek než těch českých. „Žil jsem opravdu život sportovce a člověk to dělá z velké části právě pro fanoušky. Ti čeští byli opravdu věrní a jezdili na závody po celé zeměkouli. Budu se snažit být s nimi v kontaktu i po konci seriálu Air Race a věřím, že budou jezdit i na závody v letecké akrobacii. Rozhodně bych chtěl, aby tohle spojení pokračovalo i nadále,“ říká jednačtyřicetiletý Šonka.

Právě k letecké akrobacii by mohly mířit další kroky Martina Šonky. V této disciplíně se totiž už v minulosti stal mistrem Evropy či vicemistrem světa. Pokud ovšem zvolí tuto cestu, nebude to nikterak laciná záležitost. Letová hodina akrobatického speciálu stojí se vším všudy dvacet tisíc korun. „Pokud chcete být nejlepší na světě, musíte porazit Francouze, kteří nalétají například 150 hodin ročně. Jsou to jednoduché počty, buď si seženete peníze na deset hodin, nebo na sto. Čím víc nalétaných hodin, tím větší šance na dobrý výsledek. Já mám naštěstí ještě výhodu v tom, že akrobatický speciál, ve kterém létám, je sponzora, tudíž mi odpadla počáteční investice. A cena tohoto speciálu? Zhruba deset milionů korun.“

Úspěšný český pilot a miláček fanoušků se zatím s koncem seriálu Red Bull Air Race nehodlá smířit. Stále doufá, že se najde někdo, kdo populární závody v nejbližší době opět pozvedne. „Dám tomu pár týdnů, maximálně měsíců, dokud bude podle mě aspoň nějaká šance. Až budu čekat moc dlouho, tak si budu muset najít jiné zaměstnání. Měli jsme to štěstí, že jsme se dostali na taková místa, kde si normální piloti nedovedou představit ani průlet. A my jsme na nich závodili, takže je jasné, že se mi takovouhle nádheru opouštět nechce,“ dodává.

Martin Šonka je například vedle Ester Ledecké, Evy Samkové či Markéty Davidové zároveň jedním z oficiálních sportovců značky Red Bull. Tohle spojení potrvá i nadále. Naopak spolupráce s dalším velkým hráčem, jehož logo bylo na Šonkově speciálu hodně vidět, společností Agrofert, by už pokračovat neměla. „Vypadá to, že si mě v Red Bullu nechají jako leteckého akrobata a měl bych létat pod jejich barvami na evropských či světových šampionátech. Naopak s Agrofertem to bylo napasované přímo na seriál Air Race. Byl to partner, který do toho vstoupil, protože chtěl pomoci celé závodní sérii.“

Reklama

Doporučované