Hlavní obsah

Jak ušít na míru zakázku za 45 milionů. Stačí kousek žlutého plechu

Foto: Vojtěch Blažek

Metr dlouhé plechové pásky - středočeští silničáři jich na svodidla namontují skoro 28 tisíc.

Silničáři vybírali firmu, která namontuje na svodidla reflexní pásky. Soutěž působí jako nalajnovaná pro konkrétního vítěze. A o mnoho milionů předražená.

Článek

Žluté reflexní pásky na svodidlech - možná si jich už někteří řidiči stačili všimnout.

Tuhle novinku začali silničáři od jara montovat kolem Prahy, reflexních pásek nechají přišroubovat celkem skoro 28 tisíc. Stane se tak v rámci zakázky za 45 milionů, kterou loni vypsala středočeská správa a údržba silnic.

Při bližším pátrání po detailech tohoto velkého tendru se ale začnou rojit pochybnosti. Podmínky soutěže totiž působí dojmem, že byly pečlivě vybroušené pro konkrétní firmu. Zatímco ostatní zájemci neměli šanci.

A navíc je zde silné podezření, že cena zakázky je výrazně přemrštěná. Možná o víc než 13 milionů.

„Celá ta zakázka vykazuje silné korupční znaky,“ souhlasil i Petr Leyer, právník protikorupční organizace Transparency International.

Dobře utajená soutěž

Správa silnic vyhlásila tendr loni na podzim. Pod názvem „Lineární směrovací systém na silnicích II. a III. třídy na území Středočeského kraje“. Už jen tenhle název byl značně neobvyklý, jak Seznam Zprávám potvrdilo několik firem, které v téhle branži podnikají. Ani zkušené společnosti nevěděly, co si pod ním konkrétně představit.

Firmy, které Seznam Zprávy oslovily, se k téhle zakázce vyjadřovaly pouze pod slibem anonymity. Obávají se, že kdyby vystoupily veřejně, přišly by odplatou u silničářů o šanci uspět v jiných zakázkách.

Ani webový vyhledávač po zadání hesla „lineární směrovací systém“ neodhalí, co tohle spojení znamená. Objeví hlavně odkazy související s touto zakázkou.

Proč je to důležité: Firmy mají obvykle nastavené automatické sledování nových zakázek - tak, jak tendry „padají“ na specializované weby, automaticky firmám chodí upozornění, že je možnost na novou práci.

Většinou mají nastavená klíčová slova jako „komunikace“, „svodidla“, „dopravní značení“ a podobně. Tahle zakázka, přestože šlo fakticky o osazení svodidel reflexními značkami, se ale jmenovala neobvykle - mimo tyto kategorie. Takže když na ni firmy natrefily, tak spíš jen náhodou.

Silničáři v zakázce požadovali, aby jim vítěz dodal například svítící obrubníkové knoflíky nebo tlumiče nárazu. To vše ale byly spíš jen malé položky.

Největší a nejdražší část tvořilo 27 700 „retroreflexních svodidlových pásů“. A opět: ani firmy podnikající v tomhle oboru dlouhé roky netušily, co se za tímhle termínem skrývá.

Foto: Vojtěch Blažek

Je to obyčejný slabý plech polepený žlutou reflexní fólií. Středočeští silničáři ho kupují skoro za 1200 korun za metr.

Svědčí o tom dotazy, které firmy ještě v průběhu zakázky posílaly silničářům (dotazy jsou anonymně, bez uvedení názvu firem, uveřejněné v internetovém registru zakázek). Firmy upozorňovaly, že reflexní pásy nejsou v oficiálním seznamu dopravních značek a dalšího příslušenství. A že vůbec nevědí, jaký výrobek mají silničáři na mysli.

Až pod palbou podobných otázek silničáři upřesnili, že jde o metr dlouhé žluté pásky na tenkém plechu. V Česku je to novinka.

Krajská správa silnic tvrdí, že zakázky nepojmenovává podle jejich jednotlivých součástí, ale podle toho, jaká část dodávek nebo prací převažuje. A protože v tomto případě je soutěž hlavně o reflexních páskách, dostala název „lineární směrovací systém.“

Vymyslel ho náměstek silničářů Oldřich Vondruška. „Počet odkazů v internetových vyhledávačích pro nás není kritériem,“ odpověděl tento manažer na upozornění, že ani webové vyhledávače termín „lineární směrovací systém“ téměř neznají, a tudíž že se nejedná o běžný název.

„Nic si už nepamatuji“

Podmínkou soutěže bylo, aby zájemce už v minulosti takové pásky na svodidla v rámci nějaké jiné zakázky montoval. Ale to jde splnit těžko, když silničáři zatím pásky používají jen málo.

Přesto soutěž našla vítěze. Stala se jím společná nabídka společností 3K značky a Dosa Plus. Obě sídlí na stejné adrese v Říčanech u Prahy a vlastní je členové jedné rodiny.

Jak se stalo, že tohle duo firem splnilo přísně nastavené reference? Seznam Zprávy zjistily, že firma Dosa Plus už v roce 2018 dostala od středočeských silničářů dvě malé zakázky do dvou milionů, tedy bez otevřené soutěže. A to právě na instalace žlutých pásek.

Posílena těmito referencemi se pak o rok později mohla - společně se spřátelenými 3K značkami - ucházet o zakázku za 45 milionů. A vyhrát, protože disponovala zkušenostmi, které konkurence neměla kde získat. Neboli: dvě malé zakázky působí jako otevřená brána k pozdějšímu velkému výdělku.

Majitel firmy 3K značky Lubomír Lágner poskytl své vyjádření k zakázce váhavě.

„Já vlastně nevím, jestli vám k tomu chci něco říkat. Vy nepíšete moc hezky,“ odkazoval na články Seznam Zpráv, které se dlouhodobě věnují hospodaření Středočeského kraje.

Na otázku, jestli neměla jeho firma proti konkurenci v soutěži na reflexní pásky obrovskou výhodu, odpověděl: „To se musíte zeptat zadavatele té zakázky.“

Podobně reagoval Martin Buriánek z firmy Dosa Plus. „Já vám na tu zakázku vůbec neumím odpovědět, nepamatuji si to,“ uvedl.

Foto: Seznam Zprávy

Firma 3K značky vyhrála začátkem tohoto roku zakázku za 45 milionů na středočeských silnicích. Její majitel si už ale na podmínky soutěže nepamatuje.

Aby bylo jasné, kolik firem teoreticky mohlo doložit reference požadované v soutěži na reflexní pásky, ptaly se Seznam Zprávy středočeských silničářů, kolik podobných větších zakázek na takový „směrovací systém“ vypsali. Buď přímo oni sami, anebo třeba silničáři v jiných krajích či Ředitelství silnic a dálnic.

Náměstek Oldřich Vondruška pouze obecně uvedl, že reflexní pásky byly už dříve nainstalovány například na státní silnici mezi Kutnou Horou a Prahou a že stejné značky montují také další správci silnic na jiných úsecích.

Seznam Zprávy proto náměstka Vondrušku požádaly, ať uvede konkrétní zakázky, kdy se v minulosti takhle reflexní pásky použily. Náměstek ale ve své písemné odpovědi žádný tendr nejmenoval.

Šém do zakázkového golema

Z výsledků soutěže je znát, že si sdružení firem 3K značky a Dosa Plus věřilo. Před každou zakázkou musí zadavatelé tendru zveřejnit odhadovanou cenu - kolik by asi tak mohla zakázka stát. Krajští silničáři ji v případě zakázky na reflexní pásky stanovili na 45 639 000 korun bez DPH.

3K značky a Dosa Plus zvítězily s nabídkou 44 593 000 korun bez daně. Obvykle platí, že čím otevřenější soutěž, tím hlouběji konečná cena spadne oproti té odhadované. Soutěží se zkrátka cena výrazně srazí. V tomto případě však rozdíl mezi požadavkem a nabídkou v ceně činí jen milion a 46 tisíc korun.

Podle tři roky staré analýzy krajského opoziční zastupitele Michaela Pánka z ODS přitom při otevřených silničářských zakázkách ceny soutěží klesnou průměrně o 15 procent. U jedné zakázky se objevila úspora dokonce 48 procent.

Aby vítěz mohl podepsat finální smlouvu a začít reflexní pásky dodávat, musel splnit ještě jednu podmínku, kterou konkurenční firmy označují za nevídanou. A rovněž za pojistku, aby nikdo jiný než 3K značky a Dosa Plus nemohl v tendru uspět.

„Je to takový šém, který oživí golema,“ připodobnil manažer jedné ze společností.

Krajští silničáři si totiž vymínili, že podepíší smlouvu pouze s tím, kdo jim nejen doloží, že tyto reflexní pásky už v rámci starších dodávek na silnicích fungují. Ale stanovili také, že výslovně se musí jednat o silnice II. a III. tříd.

Takže i kdyby jiná firma z oboru dodávala v minulosti pásky na dálniční svodidla (to znamená na nejvyšší typ komunikací), nijak by jí to v soutěži nepomohlo. A jak už zaznělo, vítězná firma Dosa Plus tuhle podmínku pohodlně splnila: díky dvěma malým zakázkám bez soutěže z předloňského roku.

„Ta podmínka je jednoznačně diskriminační,“ řekl právník Leyer z Transparency International.

Náměstek silničářů Vondruška ale říká, že tahle podmínka - přestože je jasně uvedená v bodě číslo 11 zadávací dokumentace - vlastně neplatí. A že by silničáři přijali i referenci ze silnice I. třídy nebo z dálnice. Jenže to zájemci nemohli při vypsání soutěže vědět, a přísná podmínka tak mohla podle Leyera z Transparency International mnoho zájemců předem odradit.

Foto: Vojtěch Blažek

Bod 11 zadávací dokumentace. Jasně v něm stojí, že vítěz zakázky potřebuje potvrzení, že jeho systém funguje na silnicích II. a III. tříd. Silničáři dnes říkají, že tahle podmínka vlastně až tak neplatí.

Rozdíl 13,4 milionu. Předraženo?

Součástí smlouvy mezi krajskými silničáři a společnou nabídkou firem 3K značky a Dosa Plus je také podrobný rozpis, kolik budou jednotlivé komponenty stát. Největší položkou je zmíněných 27 700 plechových reflexních pásků. Firmy je ocenily na 32 963 000 korun bez DPH.

To znamená 1190 korun za jednu pásku.

Přitom ještě rok před tím, v oněch dvou malých zakázkách, které firmám otevřely cestu k té současné, dodávaly firmy jednu pásku podstatně levněji - nejprve za 705 korun, poté za 745 korun.

Kdyby tedy měla být reálná cena kolem 700 korun, znamenalo by to, že tato velká zakázka je o nějakých 13,4 milionu předražená.

Není jasné, proč stejné firmy teď dodávají stejné zboží mnohem dráž. Navíc nyní silničáři od firem odebírají skoro 28 tisíc kusů pásek (v prvních dvou zakázkách to bylo jen několik tisíc), takže by bylo logičtější, kdyby cena při takovém objemu spíš klesla.

„Já k tomu nemám co říct,“ reagoval podnikatel Lágner, majitel 3K značek. A jeho kolega Buriánek z firmy Dosa Plus už předtím řekl, že si na nic nevzpomíná (od soutěže neuplynul ani rok).

Vedení silničářů nepřijde rozdíl v cenách stejného zboží zvláštní, nepátralo ani po příčinách.

Náměstek Oldřich Vondruška říká, že nemůže ovlivnit, jak vítězná firma promítne náklady na zakázku do jednotlivých dodávaných položek - třeba právě do reflexních pásek (jak už bylo řečeno, kromě pásek jsou součástí dodávky i další bezpečnostní prvky, ale pásek je zdaleka nejvíc a jsou za nejvíc peněz).

Dodavatel zakázky má podle náměstka náklady například s papírováním kolem povolení, aby mohl na silnicích pracovat. Musel také složit peníze do úschovy jako záruku, že zakázku úspěšně dokončí. A jsou tady i výdaje na dopravu: kraj má přes 8600 kilometrů silnic, kde se budou pásky montovat.

„Tato fakta nejsou obhajobou vítěze, pouze shrnutím, že zadavatel nemůže dopředu predikovat, jak si uchazeči rozloží ceny jednotlivých položek či rozpustí jiné povinné náklady do těchto položek. Od toho je právě otevřené řízení,“ uvedl náměstek Vondruška.

Hejtmanka: Nekrade se

Kvůli zakázkám středočeské správy silnic zasahovala policie letos v únoru v sídle organizace v Říčanech (odkud jsou i dvě dodavatelské firmy 3K značky a Dosa Plus) i v pražském sídle krajského úřadu. Podle informací Seznam Zpráv si vyšetřovatelé z Národní centrály proti organizovanému zločinu stáhli z počítačů dokumenty ke všem zakázkám za poslední roky.

Mimoto se detektivové zabývají také menší kauzou tendru na ořezání stromů kolem silnic u Kolína a Kutné Hory. Ředitel silničářů Zdeněk Dvořák zadal práce za 900 tisíc firmě svého známého, šéfkuchaře z luxusního hotelu ze stejné vesnice, kde ředitel bydlí.

Znalecký posudek, který si pak objednal opoziční zastupitel Pánek z ODS, ale ukázal, že stromy ve skutečnosti ořezané nejsou. Přestože kraj za práce zaplatil.

Podle právník Leyera z Transparency International je středočeská správa silnic - co se týká kauz a zakázek - nejhorší v zemi. „Žádná jiná podle mých zkušeností není takhle problematická,“ řekl Leyer.

Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) ale opakuje, že správa silnic je dokonale kontrolovanou organizací, kde se žádné podezření nepotvrdilo. „Podle kontrol nic nenasvědčuje, že by docházelo k rozkrádání,“ prohlásila nedávno hejtmanka.

Že jsou zakázky krajské správy v pořádku, potvrdil podle Pokorné Jermanové audit od poradenské společnosti BDO. Jeho kompletní znění ale odmítá krajský úřad Seznam Zprávám už od jara roku 2018 poskytnout podle informačního zákona.

Nadřízené Ministerstvo vnitra už čtrnáctkrát rozhodlo, že nevidí důvod k utajování. Krajský úřad to ale ignoruje.

Doporučované