Hlavní obsah

Je tohle budoucnost? Češi v domácím vězení dramaticky změnili nákupní chování

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

3. 4. 15:55

Banka s největším počtem klientů v tuzemsku na tvrdých datech ukázala, jak Češi nakupují v době koronaviru.

Článek

Česká spořitelna zveřejnila analýzu dat o nákupech svých klientů. Vyplývá z ní, jak prudce jsme schopni změnit zažité stereotypy, pokud jde o obchody. A dost možná se poprvé na tvrdých číslech naznačuje, kudy se mohou ubírat trendy v maloobchodu: směrem k internetu.

Především: domácí vězení, do kterého nás uvrhla epidemie a vládní opatření, o čtvrtinu snížilo výdaje domácností. „Na základě objemu transakcí klientů České spořitelny jsme spočítali, že výdaje domácností poklesly po 16. březnu, kdy byla zavedena karanténa, téměř o čtvrtinu. Klienti prakticky přestali kupovat oblečení a dramaticky omezili útraty v restauracích. Naopak více utrácejí za potraviny a léky. Nákupy se přesunuly do virtuálního prostředí a lidé začali masivně spoléhat na e-shopy, kde utratili o 44 % více. Hitem se staly online nákupy potravin s nárůstem výdajů o 215 % a online nákupy hotových jídel z restaurací (nárůst o 286 %),“ píše hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil.

Nejvíce nakupujeme potraviny a léky

Během karantény výrazně vzrostly dvě položky: nákupy potravin a léků.

Klienti České spořitelny celkově utratili za potraviny o 27 % více. K tomu se ale musí připočítat velké předzásobení, které domácnosti provedly ještě před vyhlášením karantény. Týden před karanténou totiž domácnosti utratily za jídlo téměř o 50 procent více než obvykle. A první nákupní horečka vypukla na konci února (nárůst o 25 procent). Vyšší poptávka po potravinách souvisí i s omezením výdajů v restauracích (pokles o 61 procent). Ačkoliv mnoho restaurací prodává přes okénko nebo nabízí dovážku jídla, tak přesto hodně lidí začalo raději vařit doma.

On-line obchody potravin

Podle Eurostatu si čtvrtina Čechů nakoupila online alespoň jednou potraviny v loňském roce, což byl třetí nejvyšší podíl (Nizozemí 35 % a Velká Británie 30 %). Karanténa přinesla masivní růst poptávky po nákupech potravin online a výdaje se zvýšily o 215 %. Nákup hotových jídel v restauracích se zvýšil o 120 procent.

„Další současnou ‚oblíbenou‘ destinací pro nákupy se staly lékárny, ať už kamenné, nebo na internetu. Celkově tam Češi utrácejí o třetinu více, skrze internetové stránky dokonce o 286 % více,“ píše Navrátil.

Domácnosti prakticky přestaly nakupovat oblečení (pokles výdajů o 82 %), což souvisí s uzavřením kamenných obchodů (pokles útrat v kamenných obchodech o 98 %). Jediný způsob, jak držet krok s módou, zůstaly galanterie a e-shopy (nárůst o 129 %).

Benzinky o třetinu dolů

Velký pokles o dvě třetiny zasáhl obchody nabízející vybavení domácností. Ačkoliv i zde se domácnosti učí více nakupovat přes internet (nárůst o 162 %), tak to nezabránilo tak velkému poklesu. Karanténa a omezení pohybu snížily i poptávku po benzínu a naftě téměř o 30 %.

Větší preferenci platit kartou nebo mobilem dokazuje snížení výběrů z bankomatu o třetinu. Jednak mnoho fyzických obchodů je uzavřeno nebo má omezený provoz, ale zároveň mnoho prodejců začalo přijímat výhradně nehotovostní platby, aby minimalizovali riziko šíření koronaviru přes bankovky.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené