Hlavní obsah

Je tohle budoucnost? Češi v domácím vězení dramaticky změnili nákupní chování

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Banka s největším počtem klientů v tuzemsku na tvrdých datech ukázala, jak Češi nakupují v době koronaviru.

Článek

Česká spořitelna zveřejnila analýzu dat o nákupech svých klientů. Vyplývá z ní, jak prudce jsme schopni změnit zažité stereotypy, pokud jde o obchody. A dost možná se poprvé na tvrdých číslech naznačuje, kudy se mohou ubírat trendy v maloobchodu: směrem k internetu.

Především: domácí vězení, do kterého nás uvrhla epidemie a vládní opatření, o čtvrtinu snížilo výdaje domácností. „Na základě objemu transakcí klientů České spořitelny jsme spočítali, že výdaje domácností poklesly po 16. březnu, kdy byla zavedena karanténa, téměř o čtvrtinu. Klienti prakticky přestali kupovat oblečení a dramaticky omezili útraty v restauracích. Naopak více utrácejí za potraviny a léky. Nákupy se přesunuly do virtuálního prostředí a lidé začali masivně spoléhat na e-shopy, kde utratili o 44 % více. Hitem se staly online nákupy potravin s nárůstem výdajů o 215 % a online nákupy hotových jídel z restaurací (nárůst o 286 %),“ píše hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil.

Nejvíce nakupujeme potraviny a léky

Během karantény výrazně vzrostly dvě položky: nákupy potravin a léků.

Klienti České spořitelny celkově utratili za potraviny o 27 % více. K tomu se ale musí připočítat velké předzásobení, které domácnosti provedly ještě před vyhlášením karantény. Týden před karanténou totiž domácnosti utratily za jídlo téměř o 50 procent více než obvykle. A první nákupní horečka vypukla na konci února (nárůst o 25 procent). Vyšší poptávka po potravinách souvisí i s omezením výdajů v restauracích (pokles o 61 procent). Ačkoliv mnoho restaurací prodává přes okénko nebo nabízí dovážku jídla, tak přesto hodně lidí začalo raději vařit doma.

On-line obchody potravin

Podle Eurostatu si čtvrtina Čechů nakoupila online alespoň jednou potraviny v loňském roce, což byl třetí nejvyšší podíl (Nizozemí 35 % a Velká Británie 30 %). Karanténa přinesla masivní růst poptávky po nákupech potravin online a výdaje se zvýšily o 215 %. Nákup hotových jídel v restauracích se zvýšil o 120 procent.

„Další současnou ‚oblíbenou‘ destinací pro nákupy se staly lékárny, ať už kamenné, nebo na internetu. Celkově tam Češi utrácejí o třetinu více, skrze internetové stránky dokonce o 286 % více,“ píše Navrátil.

Domácnosti prakticky přestaly nakupovat oblečení (pokles výdajů o 82 %), což souvisí s uzavřením kamenných obchodů (pokles útrat v kamenných obchodech o 98 %). Jediný způsob, jak držet krok s módou, zůstaly galanterie a e-shopy (nárůst o 129 %).

Benzinky o třetinu dolů

Velký pokles o dvě třetiny zasáhl obchody nabízející vybavení domácností. Ačkoliv i zde se domácnosti učí více nakupovat přes internet (nárůst o 162 %), tak to nezabránilo tak velkému poklesu. Karanténa a omezení pohybu snížily i poptávku po benzínu a naftě téměř o 30 %.

Větší preferenci platit kartou nebo mobilem dokazuje snížení výběrů z bankomatu o třetinu. Jednak mnoho fyzických obchodů je uzavřeno nebo má omezený provoz, ale zároveň mnoho prodejců začalo přijímat výhradně nehotovostní platby, aby minimalizovali riziko šíření koronaviru přes bankovky.

Reklama

Doporučované