Hlavní obsah

Ještěd? „Žádný velký byznys, je to pokus,“ říká miliardář Rattaj

Foto: město Liberec

„Je to úplně jiný typ lyžování, po práci, přes víkendy, je to spíše zábavnou formou,“ říká Rattaj o Ještědu. Podle něj lidi lyžovat nadále baví, ale tíhnou spíše k zážitkovému lyžování.

Vybudování nové páteřní sjezdovky Skalka ve skiareálu na Ještědu je klíčové pro další plány firmy TMR nejen v tomto středisku, ale i pro další expanzi v regionu.

Článek

Pro středoevropského provozovatele lyžařských areálů je Ještěd zároveň pokusem, jak takový typ příměstského areálu může fungovat.

„Z hlediska byznysu to nebude velké terno. Ale myslím, že společnost TMR je dost velká na to, aby si mohla dovolit ne vždy megaúspěšné investice. Pro nás to znamená spíše pokus,“ uvedl předseda představenstva TMR a známý slovenský miliardář Igor Rattaj ke skiareálu na Ještědu.

Středisko se podle něj díky své poloze na okraji Liberce, blízkosti Německa a Polska i hodině cesty od Prahy odlišuje od běžných skiareálů v horách. „Je to úplně jiný typ lyžování, po práci, přes víkendy, je to spíše zábavnou formou. Tam se nikdo neulyžuje na 50 kilometrech sjezdovek. Toto bude o tom, že si dá lyžař pár dobrých jízd a odejde s dobrým pocitem. Bude tam mít dobré jídlo, nějaké pití, prostě bude to takový městský typ areálu,“ uvedl.

Igor Rattaj.

Podle něj lidi lyžovat nadále baví, ale tíhnou spíše k zážitkovému lyžování a nechtějí jen sjíždět svah od rána do odpoledne. „Většina lidí si to spíše užívá jako pobyt na čerstvém vzduchu, jako lyžařskou turistiku,“ řekl Rattaj.

Ještěd by měl něco takového podle něj nabízet, slabinou jsou ale úzké sjezdovky. TMR má areál od města pronajatý od prosince 2017 na deset let s opakující se desetiletou opcí. Zatím jde ale o ztrátovou investici. „To co tam momentálně je, není středisko, není areál, který by se dal nějak provozovat. S tím jsme to nebrali. Brali jsme to se záměrem, k jakému nás zavázalo město, abychom to rozvinuli,“ uvedl Rattaj.

Už dříve firma TMR uvedla, že na Ještědu hodlá investovat až 700 milionů korun. Podle Rattaje se na jejich záměru nic nezměnilo, záležet ale bude na tom, zda se podaří vybudovat novou sjezdovku Skalka. Jde o projekt za 120 milionů. „Když nedokážeme ani Skalku zrealizovat, tak nemá význam se tady o něčem bavit. Když ji zrealizujeme, můžeme se bavit, jak zrealizovat ty další investice,“ uvedl.

„Musíme eliminovat riziková místa, snížit úrazovost a zlepšit podmínky pro rekreační lyžaře a rodiny s dětmi,“ dodal Čeněk Jílek, statutární ředitel TMR Ještěd. „Toto je klíčový základ pro budoucnost tohoto areálu – lidé se dnes chtějí hýbat, chtějí sportovat, vidíme to i na stoupajícím zájmu o lyžařskou školu a vzrůstajícím počtu začínajících lyžařů. Chceme-li udělat něco pro areál a pro jeho návštěvníky, potřebujeme v první řadě kvalitní, širší, přehledné, bezpečné a dobře udržované sjezdovky. A jestliže je všeobecně známé, že lidé nejčastěji sportují po práci, chceme dopřát Liberečanům i lidem z okolí i kvalitní večerní lyžování s moderním, energeticky násobně úspornějším osvětlením, než je to stávající. Proto vnímáme projekt Nová Skalka jako absolutní prioritu, která rozhodne nejen o budoucnosti areálu, ale i naší přítomnosti v něm.“

Výstavba 1,5 kilometru dlouhé a až 45 metrů široké sjezdovky ale naráží na odpor ekologů, kterým vadí, že by se kvůli ní mělo vykácet skoro sedm hektarů lesa. Rattaj ale míní, že těch, co jsou proti, je v Liberci menšina. „Zatím mi to dává, že jsme v souladu s většinovým názorem, ale samozřejmě že chceme naplnit i nějaká očekávání ekologů. Není cílem tu být ve sporu,“ uvedl a dodal, že počítají s náhradní výsadbou 20 hektarů lesa.

„Projekt jsme na základě připomínek odborníků upravili tak, abychom minimalizovali negativní dopady na přírodu,“ doplnil Jílek. „Zmenšili jsme záběr sjezdovky Nová Skalka, snížili jsme plánovanou intenzitu nového osvětlení, zachovali vzácné prameniště v dolní části Slalomáku, vysadíme nové porosty v nevyužitých částech areálu, na nové sjezdovce budou svodnice, které budou vodu odvádět do vsakovacích jam, vytvoříme nová stanoviště pro plazy, tůně pro obojživelníky, podpoříme vytváření nových lokálních biotopů. Kromě těchto kompenzačních opatření stále platí náš veřejný příslib na zalesnění dalších 20 hektarů ve spolupráci s městem Liberec a ekologickými sdruženími, což souvisí s naší komplexní iniciativou proměnit Ještěd na lyžařské středisko plně respektující životní prostředí.“

Nevyhnutelnost zlepšení lyžařských podmínek na Ještědu vnímá i bývalá česká reprezentantka v alpském lyžování a v současnosti trenérka SK Ještěd Lucie Pešánová Hrstková: „Z pohledu bývalé závodnice světového poháru, nyní z pohledu trenérky, která na Ještědu trénuje, ale zejména z pohledu mámy dvou malých dětí výstavbu nové sjezdovky velmi kvituji a podporuji. Své děti jsem bohužel musela učit lyžovat jinde, protože na Ještědu prostě vhodná a bezpečná sjezdovka pro rodiny s malými dětmi není.“

TMR by chtěla začít sjezdovku budovat v polovině října, čeká na to, jak dopadne řízení s vydáním stavebního povolení. Rattaj věří, že na Skalce se bude lyžovat už v této sezoně. Ani v opačném případě ale TMR zřejmě Ještěd neopustí, jak dříve hrozila. „Když by byl zásadní odpor, který ale zatím necítím, tak tu nemá význam zůstávat, ale pokud by se to nepovedlo z různých technických problémů, tak bych tomu ještě šanci dal,“ dodal.

První sjezdovky se pod Ještědem objevily už v 30. letech 20. století, později přibyl skokanský areál, intenzivnější rozvoj zažilo středisko v letech 2006–2009 v rámci příprav na mistrovství světa, kdy byly vybudovány nové lanovky i vleky. Sjezdovka Nová Skalka má na tyto investice a tradici lyžování na Ještědu navázat. „V České republice máme přes dva miliony aktivních lyžařů, kteří rádi navštěvují naše domácí hory,“ řekl Lukáš Heřmanský, prezident Svazu lyžařů České republiky. „Liberecko a ještědský region jsou dlouhodobě spjaty se zimními sporty a působí zde několik aktivních sportovních klubů. Výstavbu nové a bezpečné sjezdovky vnímáme jako přirozený krok k tomu, aby se na Ještědu mohla nadále pěstovat tradice českého lyžování, která odpovídá moderním trendům 21. století. Zároveň se budeme snažit s vedením města a kraje hledat cesty, jak rozvíjet také tamní skokanský areál. Na Ještědu by mělo mít své pevné místo sjezdové lyžování i skok na lyžích.“

Foto: Skiareál Ještěd

Mapa současného skiareálu.

Při vstupu TMR na Ještěd uvedl Rattaj, že by skiareálu prospělo bližší spojení s kabinovou lanovkou Českých drah a vysílačem Českých Radiokomunikací. Zatím jde ale podle něj o předčasnou úvahu, když není hotová ani Skalka. „Nejprve ukažme, že to umíme, pak se bavme, co dál,“ řekl. To samé podle něj platí i pro získání jiných skiareálů, třeba v Jizerských horách. „Záleží na tom, jak se nám zadaří v Liberci,“ dodal.

TMR vlastní nebo si pronajímá horská střediska, zábavní parky, golfové resorty a hotely. Působí v Česku, na Slovensku, v Polsku i Rakousku. V Česku má kromě Ještědu i podíl v provozovateli skiareálu Špindlerův Mlýn. Společnost za období od loňského listopadu do konce letošního dubna měla výnosy 67,6 milionu eur (1,8 mld. Kč). Kvůli koronavirové krizi a počasí TMR zaznamenala meziroční pokles návštěvnosti horských středisek o 17 procent. Obavy má Rattaj kvůli koronaviru i z nadcházející sezony. Vadí mu hlavně to, že v České republice podle něj na rozdíl od Rakouska dosud vláda nestanovila jasné mantinely. „Největším problémem je nejistota,“ řekl.

Fakta o projektu Nová Skalka

- více než 1,5 kilometru dlouhá a 45 metrů široká sjezdovka

- bez potřeby budování nové lanovky nebo vleku

- zvýšení bezpečnosti a komfortu klientů ve středisku

- nová špičková zasněžovací technika (Snowfactory) – kvalitní sněhové podmínky po celou zimu a delší dostupnost lyžařské výuky v Maxilandu

- dílčí rozšíření sjezdových tratí Slalomák a Liberecká

- večerní lyžování pod energeticky úsporným umělým osvětlením (od 2021/22)

- Beranova cesta jako bezpečné a pohodlné propojení mezi Černým vrchem a Skalkou (od 2021/22)

- celková investice cca 120 milionů korun

Doporučované