Článek
Podíl učitelů s odbornou kvalifikací se od roku 2019 snížil z 93,4 procenta na současných 89,6 procenta. Průměrný věk učitelů se od té doby naopak zvýšil z 47,2 na 47,4 roku. Vyplývá to z průzkumu ministerstva školství, do kterého se zapojilo asi 8700 mateřských, základních, středních a vyšších odborných škol. V těchto školách učí asi 177 700 učitelů. Výsledky průzkumu novinářům představil ředitel sekce informatiky, statistiky a analýz ministerstva školství Václav Jelen.
Na nedostatek kvalifikovaných a aprobovaných učitelů upozorňují odborníci dlouhodobě. Zatraktivnit povolání měl v předešlých letech mimo jiné růst platů učitelů a uzákonění jejich výše na 130 procentech průměrné mzdy v ČR. Pro letošek se částka vypočítává z průměrné mzdy roku 2023. Loni brali učitelé asi 109 procent loňské průměrné mzdy v Česku.
Největší podíl kvalifikovaných učitelů působí ve Zlínském kraji, jedná se o 95,1 procenta. Nejméně kvalifikovaní jsou učitelé ve Středočeském kraji, kde je jich asi 82,6 procenta, a v Praze, kde to je přibližně 83,4 procenta. Na druhém stupni ZŠ má asi 70,5 procent učitelů vystudovanou specializaci, takzvanou aprobaci, pro výuku předmětu, který vyučují.
Učitelé ve školách zastávají asi 158 400 úvazků. Zhruba 19,7 procent úvazků představují muži. V roce 2019, kdy dělalo ministerstvo podobný průzkum naposledy, jich tvořili muži 19,2 procenta.
Kvalifikaci požadovanou zákonem splňuje 89,6 procent učitelů, přičemž 68,7 procent má vysokoškolské magisterské vzdělání. Dalších 5,8 procent učitelů si kvalifikaci doplňuje, asi 4,6 procenta, tedy asi 7300 učitelů, si kvalifikaci nedoplňuje. Počty učitelů jsou přepočtené na plně zaměstnané. Z učitelů, kteří kvalifikaci nemají, si ji asi 30,7 procenta doplňuje studiem bakalářského nebo magisterského studijního programu učitelství.
Z učitelů, kteří si kvalifikaci nedoplňují, ji má ředitelem školy na dobu nejdéle tří let uznanou 19 procent, uvedl Jelen. Vyučující bez učitelské kvalifikace mohou školy zaměstnávat jako kvalifikované nejvýše tři roky, a pokud pak tito lidé chtějí zůstat kvalifikovanými učiteli, musí si pedagogické vzdělání doplnit, vyplývá ze zákona o pedagogických pracovnících.
Nejvyššího průměrného věku dosahují podle průzkumu ministerstva učitelé v Karlovarském kraji, jedná se asi o 49,1 roku. Zhruba 30 procent učitelů v Karlovarském kraji je ve věku 55 až 64 let, mladších 34 let je asi 13 procent. Naopak nejnižší průměrný věk mají učitelé v Jihomoravském kraji, a to 46,6 roku. Učitelů mladších 34 let je v tomto kraji 18 procent, učitelů mezi 55 a 64 lety 24 procent.
Co se týče aprobovanosti výuky, na druhém stupni ZŠ je podle průzkumu v největší míře u českého jazyka, přírodopisu a matematiky. Naopak v nejmenší míře je aprobovaná výuka mediální výchovy, pracovních činností, v oblastech člověk a svět práce a výchova ke zdraví a v informatice. Podobně je to s neaprobovanou výukou na středních školách.
U všeobecných předmětů na středních školách má asi 87,9 procenta učitelů specializaci na předmět, který vyučují. Aprobovaná je na středních školách výuka češtiny, dějepisu, zeměpisu, přírodopisu, chemie, matematiky, němčiny, ruštiny, francouzštiny a polštiny.