Hlavní obsah

Kina loni měla vlivem covidu-19 nejméně návštěvníků v historii ČR

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Reklama

Do kin loni kvůli epidemii koronaviru přišlo nejméně návštěvníků v historii České republiky. Vstupenek se prodalo 6,38 milionu, tedy zhruba o dvě třetiny méně než o rok dřív.

Článek

Téměř o dvě třetiny klesly také tržby, bezmála o polovinu se snížil počet představení. Vyplývá to z informací na webu Unie filmových distributorů (UFD). Kvůli opatření proti šíření nemoci covid-19 byly kinosály v loňském roce zavřené dohromady víc než čtyři měsíce. Lidé se přesunuli k televizorům a na placené on-line videotéky, uvedl Český statistický úřad (ČSÚ).

„Zatímco rok 2019 znamenal pro kinosály rekordní návštěvnost, rok 2020 bude naopak spojován s rekordním propadem návštěvnosti a poklesem tržeb ze vstupenek,“ uvedl Milan Dedera z oddělení statistiky vzdělávání, zdravotnictví, kultury a sociálního zabezpečení ČSÚ. Předloni do kin zavítalo 18,3 milionu návštěvníků, což bylo nejvíce od roku 1993.

Provozovatelé tuzemských kin v loňském roce vykázali čisté tržby zhruba 906 milionů korun, což je meziroční pokles o víc než 65 procent a nejméně od roku 2005. Představení podle UFD ubylo o 46 procent na 288.200, počet byl nejnižší od roku 2001. Průměrná cena vstupenky po pěti letech růstu loni klesla o necelé procento na zhruba 142 korun.

Kina loni v Česku kvůli koronaviru nehrála mezi 13. březnem a 10. květnem a také od 12. října do konce roku. Vládní zákaz provozu kin pokračuje dosud. „Návštěvnost kinosálů v roce 2020 nevrátila na úroveň roku 2019 ani rozvolněná opatření během léta. Lidé více sledovali televizi a filmy, seriály a videa prostřednictvím internetu,“ napsal na Twitteru ČSÚ.

Podle Dedery z dat ČSÚ sbíraných během loňské jarní první vlny pandemie vyplývá, že proti předchozímu roku přibylo víc než trojnásobně lidí využívajících placené on-line videotéky, jako je Netflix, HBO GO či Amazon Prime. Jejich nejčastějšími diváky jsou lidé mezi 25 a 34 lety, z nichž sleduje filmy a seriály přes on-line videotéky téměř čtvrtina.

Sledovanost televize se v jarní vlně koronaviru zvýšila meziročně o čtvrtinu, v podzimní vlně přibližně o pětinu, uvedl Dedera s odkazem na data Asociace televizních organizací (ATO). U žáků a studentů sledovanost na jaře vzrostla téměř o polovinu, což mohlo být podle Dedery mimo jiné následkem jarního uzavření škol a vzniku nových pořadů pro děti. „Během druhé vlny pandemie, kdy došlo k uzavření školských zařízení od 14. října, byl nárůst sledování televize žáky a studenty pouze čtvrtinový - zřejmě také proto, že již byla více zaběhnutá on-line výuka,“ doplnil.

Reklama

Doporučované