Hlavní obsah

Komentář: Piráti a Starostové jdou do teleshoppingu

Jan Lipold
šéfkomentátor
Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Ivan Bartoš při zahájení volební kampaně 18. května 2021.

Reklama

Dva měsíce před volbami koalice ohlásila refresh kampaně. Síly na odvracení útoků byly vyplýtvány.

Článek

Pirátsko-starostenské kampani se lepí smůla na paty. Od té doby, co prezentace lídrů liberální koalice zaujala hlavně zastoupením jediné ženy, jako by šlo všechno na levačku.

Ještě na jaře se o Pirátech a Starostech psalo jako favoritovi voleb, respektive volebních průzkumů. Teď, dva měsíce před volbami, bývalý favorit nahlédl, že situace pro něj už není nadmíru výtečná, a dospěl k názoru, že s tím něco musí dělat. Opravit kampaň.

Nová strategie má podle zjištění Seznam Zpráv klást důraz na to, že koalici tvoří dvě svéprávné strany. Má tak zvýraznit méně konfliktní Starosty.

Jejich předseda Vít Rakušan připouští, že se koalice „nechala zatlačit do defenzivy“ a „strašně moc síly věnovala na to, aby se ubránila lžím“.

„Máme koncept refreshe kampaně, řekli jsme si velmi otevřeně, co se zatím povedlo a co ne a že do našeho volebního týmu by zapadl člověk, chcete-li spin doktor, který má čuch na rychlá témata, ale je také expertem na vizuální styl, jisté zjednodušení, zpřehlednění a zacílení témat,“ říká Rakušan.

Pro produktivitu kampaně je lepší alespoň taková a pozdní než nijaká reflexe. Ale co může vzejít z „refreshe“ dva měsíce před volbami, na startu volebního sprintu?

Tak především, kandidátem Pir/STAN na premiéra je Ivan Bartoš. Zvýraznit v horké kampani druhou, nepirátskou polovinu koalice je z tohoto pohledu zvláštní. Nemělo by to být spíš obráceně, v intencích marketingu všude tlačit lídra s velkým L a jeho politický background?

Figura alfa-lídra. A až brutální zjednodušení politiky do hesel a symbolů, které je zapotřebí do omrzení vtloukat do voličů, ať je řeč o čemkoli. To jsou, ať se nám to líbí nebo ne, a mně tedy moc ne, základy permanentních kampaní. Tomio Okamura, Andrej Babiš, Donald Trump a další ovládají teleshopping na jedničku.

Samozřejmě, část elektorátu ráda uvažuje vlastní hlavou a tenhle styl ji spíš odpuzuje. Ale když máte liberální voličstvo, ještě to neznamená, že se nemusíte „snížit“ k „zjednodušení, zpřehlednění a zacílení témat“ a hlasy vám tam pro vaše krásné oči napadají samy. Pir/STAN už vědí.

Pravidlem číslo jedna je srozumitelnost. „Na první dobrou“. Tady je handicap jasný: zatímco koalice ani nedisponuje jednoduchým názvem či zkratkou (a pere se s tím i autor tohoto textu), Ivan Bartoš je „na první dobrou“ nekonformní, odlišný. Ano, řeč je i o tom, jak vypadá, to v politickém marketingu není žádné tabu, naopak.

Logem koalice Pirátů a STAN se staly kruh a čtverec, což má vyjadřovat synergii. V pořádku, spolupráce je sama o sobě hodnotou, dohoda a konsensus v buldozeří politice bolestně scházejí. Ale pro teleshopping už tady nastává komplikace – voliči nepotřebují opáčko z geometrie, natož kulatý čtverec, ale „message“. Schválně, věděli byste z hlavy, kdo je tím kruhem a kdo čtvercem?

Mít v kampani odborníka na zjednodušení s „čuchem na rychlá témata“ je pro politiky nutnost. Příznivce Pirátů a Starostů může trochu lekat, že to koalice zjistila dva měsíce před volbami. Andrej Babiš na to přišel někdy v roce 2012.

Aby to neskončilo tím, že se kruh a čtverec začnou na poslední chvíli předělávat na trojúhelník.

Reklama

Doporučované