Hlavní obsah

Piráty a STAN má zachránit nový muž. Strany se budou propagovat víc odděleně

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Ivan Bartoš a Vít Rakušan na zahájení kampaně.

Reklama

Piráti a Starostové se ocitli pod tlakem oponentů, ANO i dezinformátorů a jejich podpora spadla. Přitom ještě před pár měsíci průzkumy ukazovaly, že jejich koalice bude v parlamentních volbách sahat po premiérském křesle.

Článek

Opoziční koalice Pirátů a Starostů se rozhodla změnit uprostřed předvolební soutěže svou taktiku. Nová strategie má podle zjištění Seznam Zpráv klást důraz na to, že koalici tvoří dvě svéprávné strany. Má tak zvýraznit méně konfliktní Starosty.

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Zadrhnutou kampaň liberální koalice má pomoct opravit veterán českého politického marketingu - „spin doktor“ Martin Charvát. Odborník na reklamu a kampaně už v minulosti pracoval pro většinu zavedených českých politických stran - od ODS, přes TOP 09 až po ČSSD.

Naposledy se Charvát pokoušel nastartovat politický projekt aktivisty Mikuláše Mináře, bývalého lídra hnutí Milion chvilek pro demokracii. Tam ale neuspěl.

„Není to o jediném člověku, nemá nás spasit. Ale máme koncept refreshe kampaně, řekli jsme si velmi otevřeně, co se zatím povedlo a co ne a že do našeho volebního týmu by zapadl člověk, chcete-li spin doktor, který má čuch na rychlá témata, ale je také expertem na vizuální styl, jisté zjednodušení, zpřehlednění a zacílení témat,“ řekl Seznam Zprávám šéf Starostů Vít Rakušan.

Přestože za tahouny liberální koalice byli dosud považovaní Piráti, po nepovedeném rozjezdu kampaně se teď liberálové chtějí soustředit na zdůraznění značky Starostů. Tu je zřejmě v antikampani, které koalice v posledních týdnech čelí, složitější napadnout.

„Každá ta strana je trochu jiná a oslovujeme různé voliče. My jsme se velmi dobře na začátku sladili, tak jsme zkoušeli průměr kampaně mezi námi, ale když něco zprůměrujete, tak to nemusí fungovat, a to se nám možná stalo,“ říká místopředsedkyně Pirátů Olga Richterová.

Rakušan dodává, že plán je spustit intenzivní kontaktní kampaň. „My dosud měli práci v Poslanecké sněmovně,“ říká. „Chceme komunikovat naše témata, ale zároveň i to, že Piráti jsou Piráty a Starostové Starosty, že to jsou dvě přiznané identity vedle sebe. Dobrovolně se rozhodly spojit, ale rozdíly tam jsou,“ dodává Rakušan.

Nanuková válka

Piráti se v posledních týdnech stávali poměrně snadnou kořistí antikampaně hlavně hnutí ANO premiéra Andreje Babiše - zejména v oblasti „kulturních válek“, tedy střetů konzervativního a moderního životního stylu.

Když se například Piráti a Starostové pohádali o to, jestli budou v kampani rozdávat veganský či ekologický nanuk, stačil PR týmu premiéra plus mínus týden, aby připravili slogan, speciálně vyzdobené auto i celou protiakci „Lízej, než to zakážou“, kde se bude rozdávat „stará dobrá“ točená zmrzlina bez moderních přívlastků.

Právě do „nanukové války“ o víkendu vstoupili aktivisté z Milionu chvilek pro demokracii. Na náměstí v Průhonicích - tedy na Babišově domácím hřišti, kam premiér přijel točit slibovanou zmrzlinu - nasprejovali kříže za oběti covidové pandemie jako symbol selhání Babišovy vlády.

Nový spin doktor Pirátů a Starostů Charvát právě pro nejvýraznější postavu „Chvilkařů“, Mikuláše Mináře v minulosti pracoval a společně se chtěli v předvolební kampani Babišovi postavit.

Piráti a Starostové popírají, že by byl průhonický happening součástí jejich kampaně. „Nás ty přihlouplé útoky premiéra Babiše a jeho markeťáků nezajímají. Představujeme lidem program,“ říká k tomu šéf Pirátů Ivan Bartoš.

Koalice se chce údajně mnohem méně soustředit na protikampaně nebo vyvracení hoaxů. „Měli jsme dobrý koaliční start. Potom, a to uznávám a považuji to za chybu, jsme se nechali zatlačit do defenzivy. Dezinformační toky, což dokládají statisticky i čeští elfové, se namířily na naši koalici,“ popisuje dále Rakušan.

Podle něj koalice ztratila příliš sil na vyvracení antikampaně, a to nejen politických oponentů, zejména premiérova ANO, ale i dezinformačních webů a řetězových emailů. V nich se objevují i drsné informace typu, že šéf Pirátů Bartoš prodává drogy.

„Strašně moc síly jsme věnovali na defenzivu, to, abychom se ubránili lžím. Pak zbylo málo prostoru na kroky dopředu a prezentování našich témat. A to byla chyba, kterou vidím,“ dodává.

Marketing z vlastních zdrojů

Doposud tato koalice prohlašovala, že marketing si obstará hlavně sama ze stranických lidských zdrojů. Na jejich transparentním účtu coby copywriter, tedy člověk, který píše propagační materiály a slogany, figuruje zvenčí Šimon Ornest, který je známý jako umělecký vedoucí hudební skupiny lidí s postižením The Tap Tap.

Piráti a Starostové také spolupracovali s agenturou BeefBrothers, která například pomáhala s neúspěšnou prezidentskou kampaní Michalu Horáčkovi v roce 2018.

Těžší váhou v této koalici jsou Piráti - podle posledních výsledků parlamentních voleb i podle průzkumů před jejich spojením. V roce 2017 překvapili, když jako nováčci vstoupili do dolní komory parlamentu s necelými 11 procenty hlasů. Na kampani, která stála na ostré protikorupční rétorice, se tehdy podílel známý pražský PRista Jakub Horák. S ním letos Piráti a Starostové ale nespolupracují.

Jak si vede koalice? Podívejte se na předvolební model Seznam Zpráv:

Reklama

Doporučované