Hlavní obsah

Komentář: Z festivalu vyloučili sexistická piva. Dobře udělali a vědí proč

Jan Lipold
šéfkomentátor

Skutečná kvalita si obvykle nevypomáhá prvoplánovými triky (ilustrační foto).

Reklama

Velký britský pivní festival, pořádaný tento týden v Londýně, vyloučil z účasti sexistická piva. Informoval o tom deník The Guardian.

Článek

Jako sexistické byly značky vyhodnoceny podle názvu, případně podle etikety. V odvětví, staletí „zasvěceném“ mužské polovině populace, není potřeba dlouze vysvětlovat, oč jde. Na londýnském beerfestu například o Dizzy Blonde, Leg-Spreader a Village Bike, což se dá decentně přeložit asi jako Lehká holka.

U nás se tímhle směrem vydal třeba Bernard, také si možná pamatujete reklamu „… a Kozla už jsi měla?“ Lascivním hloupostem se tu a tam nevyhnou ani menší a řemeslné pivovary. Nikdo není dokonalý.

Pořadatelé z vlivné spotřebitelské organizace CAMRA (kéž bychom takového advokáta piva a hospod měli i u nás!) poukázali na průzkum, podle kterého by si dvě třetiny Britek taková piva typu „chlapi sobě“ nejspíš nekoupily. Značka by je odrazovala.

„Pivo není mužský ani ženský nápoj, je to nápoj pro všechny. Máme před sebou ještě spoustu práce, abychom překonali stereotypy,“ řekla The Guardian Abigail Newtonová z CAMRA.

Jinými slovy: nejde tu jen o vkus, ale i o regulérní pivovarský byznys. Žen je mezi konzumenty podstatně méně než mužů, což znamená i podstatně vyšší potenciál růstu. A když vám perspektivní cílová skupina říká, co jí vadí, nebudete jí to asi pořád nabízet, ne?

Spíš než do chlapáctví se pivnímu marketingu vyplatí investovat do nové, modernější image. Pracovat na respektu vůči ženám, to není jen otázkou ohleduplnosti, ale také obchodního modelu i světlé budoucnosti piva vůbec. Oba motivy se nevylučují, naopak.

Piva typu Lehká holka nezaniknou. Poptávka po nich nezmizí. Ale standardu se vzdálí víc a víc. Sexistické reklamy největších pivovarů, to bude – nebo spíš už je – něco nemyslitelného.

Ale jinak když jedete po hlavní silnici – jinak to vlastně nejde – z ruzyňského letiště do Prahy, hned vás osloví velký vizuál piva, které by na londýnský festival pravděpodobně nepřipustili. Jde o cennou připomínku: tady nejste na nějakém progresivním Západě, ale ve starých dobrých ulepených Čechách. Tak abyste věděli, do čeho jdete.

Za sebe bych ještě rád dodal: kdyby takové těžce sexistické pivo bylo skvělé, nedělalo by mi problém se malinko přemoci a dát si ho. Ale do takové situace jsem se zatím nedostal. Skutečná kvalita si obvykle nevypomáhá prvoplánovými triky.

Reklama

Související témata:

Doporučované