Hlavní obsah

Konec autodromu na pěších zónách. V Brně omezí provoz v historickém centru

Foto: Wikimedia Commons/SchiDD

Až tisícovka aut každodenně projíždí brněnskými pěšími zónami v okolí Náměstí Svobody. Radní schválili nová omezovací pravidla pro vjezd do centra.

Reklama

6. 7. 2020 12:13

Od 1. září začnou platit nová pravidla pro vjezd do centra moravské metropole. Vedení města chce omezit provoz hlavně na pěších zónách.

Článek

Devět set šestnáct. Tolik aut projede od půl deváté do pěti hodin odpoledne na brněnské pěší zóně v Masarykově ulici. Historické centrum Brna je dlouhodobě přeplněné auty a chodci se v něm necítí bezpečně. Hlavní problém je v nadměrném počtu povolenek na vjezd do středu města, který řidiči umožňuje neomezený průjezd pěší zónou. Dále to jsou například bezohlední kurýři jídla nebo nedodržování vymezeného času pro zásobování. Od září proto budou platit nová pravidla pro vjezd do brněnského centra.

Na centrum přehlcené auty dlouhodobě upozorňuje krajský zastupitel Michal Doležel (za Žít Brno). Pomocí časosběrného videa spočítal, že historickým středem Brna projede během celého dne téměř tisícovka vozidel. „Za poslední dva roky se situace v rámci pěších zón v brněnském historickém centru razantně zhoršila. Videem z Masarykovy ulice jsme si to jen potvrdili,“ uvedl Doležel.

Od vysokého počtu vozidel v centru se podle Doležela odvíjí i další problémy. „Naprosto se tu nerespektuje doba, kdy mají do středu města vjíždět auta zásobování. V podstatě si tu jezdí celý den,“ sdělil. Zásobovací vozy mají v pěší zóně kolem Náměstí Svobody dosud vymezený čas vjezdu od půl sedmé do půl desáté ráno. Pak mohou přijíždět až v noci. „Dále je to pak problém s rozvážkovými službami, které se ve středu města chovají nezodpovědně a představují nebezpečí pro chodce na pěší zóně,“ dodal Doležel.

Brněnští radní odhlasovali, že se situace v historickém centra města musí změnit. Od prvního září budou proto platit nová pravidla pro vjezd do středu Brna. „V centru města se opravdu zvyšuje počet aut projíždějících pěší zónou. Jedním z důvodů, které k tomu vedou, je, že řidiči získávali povolení pro vjezd do celé lokality centra. To se od září změní,“ uvedla brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS).

Už dříve byl historický střed města rozdělený do sedmi podoblastí. Řidič po získání povolení vjezdu do centra Brna mohl zajíždět pouze do své oblasti. „Nedocházelo k tomu, že by si řidič zkracoval cestu přes Náměstí Svobody nebo přes Masarykovu ulici, kde je pěší zóna. Proto se chceme k tomuto konceptu vrátit,“ dodala Vaňková.

Centrum Brna se rozdělí na jednotlivé podoblasti. Řidiči získají povolení jen do té oblasti, kde například bydlí, pracují nebo kde mají vyhrazené parkovací místo. Při cestě nazpátek si ale nebudou moct zkrátit cestou jinou ze sedmi podoblastí. Vedení města si od toho slibuje, že se tím zredukuje počet aut na pěších zónách.

Pro některé budou platit výjimky. „Samozřejmě pokud někdo zásobuje po celém centru, tak získá plné povolení,“ řekla Vaňková. Jedním z problémů, na které Brňané vedení města upozorňovali, bylo nedodržování vyměřeného času vozy pro zásobování. „Rozhodli jsme se úplně zrušit večerní zásobování. Naopak ranní jsme o hodinu a půl prodloužili,“ řekl brněnský radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl (ODS).

Vedení Brna zredukuje i počet povolenek na vjezd do brněnského centra. „Těch oprávnění bylo zhruba třináct tisíc, my jsme to zredukovali na nějakých sedm a půl tisíce,“ dodal Kratochvíl. Původně se měl omezit provoz ve středu města už na jaře. Radní nakonec předchozí plán museli zpřísnit. „Plánovali jsme, že bychom mohli nechat přijíždět návštěvníky do určitých částí centra. Vzhledem k současné situaci jsme pro ně vymezili jediný vjezd přes ulici Veselou. To jen z toho důvodu, že je to cesta k obchodnímu centru Velký Špalíček, kde je podzemní parkoviště,“ sdělila Vaňková.

Omezení se nebudou týkat například taxíků, pokud budou mít platnou objednávku. Stejně tak výjimka platí pro vozidla integrovaného záchranného systému nebo městské policie. Naopak kurýři, kteří rozvážejí jídlo autem, se do středu města už nedostanou. „Budou muset využívat ať už cyklopřepravu nebo něco podobného,“ uvedl Kratochvíl.

Problém je s vozidly, která sice budou stát v centru bez povolení, ale nebrání tím provozu. „Taková auta není možné odtáhnout. To bohužel nejde. Jsme ale domluveni s vedením městské policie, že se budou dávat ve větší míře botičky,“ dodala Vaňková. Pro rezidenty, kteří budou stát mimo své vyhrazené parkovací místo, to v některých případech neplatí. „Například když budou něco vynášet z auta, tak jsme domluveni se strážníky, aby alespoň deset minut počkali, než dají řidiči pokutu,“ sdělila Vaňková.

Omezení začnou platit hned po prázdninách. Zavádění systému bude mít několik fází. Centrum bude rozděleno do sedmi podoblastí - Pěší zóna, Rašínova, Jezuitská, Měnínská, Bašty, Zelný trh a Veselá. V průběhu podzimu se kolem centra zvýší i počet takzvaných dropzón. Na nich bude možné nechat auto s parkovacím kotoučem buď na třicet minut, nebo na hodinu.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované