Hlavní obsah

Konec Orbánova nepřítele. Redakce Indexu se po vyhazovu šéfa rozpadá

Foto: Index.hu

Homepage serveru Index.hu v páteční odpoledne.

Reklama

24. 7. 16:44

Na sedm desítek novinářů největšího maďarského zpravodajského serveru Index.hu dalo výpověď. Končí na protest proti vyhazovu šéfredaktora. Web si dosud zachovával nezávislost.

Článek

V pátek oznámilo odchod vedení editorského panelu a také více než 50 novinářů. Index.hu dosud zůstával jedním z mála maďarských médií kritických vůči vládě premiéra Viktora Orbána a jeho straně Fidesz.

Zásah ve prospěch Orbána?

Novináři pracující pro portál si už od roku 2018 stěžovali, že se změnou majitele společnosti, která má na serveru na starosti prodej reklamního prostoru, začala být ohrožena jejich schopnost informovat o dění v zemi nezávisle.

Napětí v redakci letos zesílilo poté, co do společnosti kontrolující reklamní příjmy Indexu vstoupil podnikatel Miklós Vaszily. Ten už ovládá stanici TV2, která se pod jeho vedením změnila v provládní médium. Index má s Orbánovou vládou napjaté vztahy, premiér už serveru léta nedal rozhovor a mluví o něm jako o lživém liberálním médiu.

Zhruba před měsícem varoval šéfredaktor Szabolcs Dull před ztrátou nezávislosti portálu. „Působí na nás vnější vlivy, což by mohlo vést až ke konci činnosti redakce,“ napsal neurčitě s tím, že má dojít k reorganizaci redakce. Na „barometru nezávislosti“, který zveřejnila redakce už před dvěma lety, poprvé ručička ukázala k nápisu „v ohrožení“. Dullův text podepsaly desítky redaktorů a editorů.

V polovině tohoto týdne pak následoval Dullův vyhazov. Oficiálním důvodem byla podle Lászlóa Bodolaie, předsedy nadace, která vlastní vydavatele portálu, Dullova neschopnost kontroly napětí v redakci, což se prý projevilo v poklesu příjmů z reklamy. Bodolai vyzval redaktory k sebekázni a ujistil, že „politická nezávislost Indexu není v ohrožení“.

Přes 70 lidí v redakci končí

Redakce označila Bodolaiovo rozhodnutí za neakceptovatelné a za porušení jedné ze dvou hlavních podmínek nezávislosti redakce: nezasahování do obsahu a nezasahování do personálního složení týmu.

„Vyhazov Szabolcse Dulla porušil naši druhou podmínku. Jeho propuštění je jasným zásahem do složení našeho týmu a nemůžeme to chápat jinak než jako pokus o nátlak na Index.hu,“ napsali v pátek redaktoři a zaměstnanci redakce v prohlášení. Už přes 70 jich v něm proto na protest ohlásilo ukončení pracovního poměru. O den dříve s Bodolaiem debatovali.

Jourová: Mám velké obavy

K věci se v týdnu vyjádřila i česká místopředsedkyně Evropské komise Věra Jourová, která má na starosti dodržování unijních hodnot. Novinářům ve čtvrtek řekla, že má ze situace v Indexu „velké obavy“. „Vyjádřila jsem velké obavy ohledně situace v maďarských médiích obecně a také přímo o situaci v Indexu,“ cituje komisařku server Politico.

Jourová doplnila, že pro svobodný a férový průběh voleb je nutná mediální pluralita a jistota svobody slova. „Můj postoj jsem sdělila při mnoha příležitostech a v posledních týdnech sleduji situaci přímo v Indexu. Pro zaměstnance musí být extrémně náročné pracovat v takové nejistotě. Zveřejnila jsem poselství solidarity a Komise je s Indexem v kontaktu,“ řekla Jourová.

Server byl dosud lídrem v maďarském online zpravodajství, jeho podíl na čtenosti byl 46 procent. V Maďarsku skončilo v posledních letech vícero zavedených médií, mnohá další se po změně vlastnické struktury přeorientovala na nekritické provládní zpravodajství.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené