Hlavní obsah

Server kritický k Orbánovi je bez šéfredaktora, předem před tím varoval

Foto: Index.hu

Titulní strana serveru Index.hu po odvolání šéfredaktora.

Reklama

22. 7. 17:14

Největší maďarský zpravodajský server Index.hu je bez šéfredaktora. Doteď zůstával web kritický ke konzervativní vládě premiéra Viktora Orbána, která si už podmanila velkou část médií v zemi.

Článek

Šéfredaktor Indexu Szabolcs Dull před měsícem varoval před ztrátou nezávislosti portálu. „Působí na nás vnější vlivy, což by mohlo vést až ke konci činnosti redakce,“ napsal neurčitě s tím, že má dojít k reorganizaci redakce.

Na „barometru nezávislosti“, který zveřejnila redakce už před dvěma lety, poprvé ručička ukázala k nápisu „v ohrožení“. Dullův text podepsaly desítky redaktorů a editorů Indexu. Informovali jsme o tom ve Středoevropském deníku.

Po měsíci Dull ve funkci končí. O jeho propuštění ve středu informoval László Bodolai, předseda nadace, která vlastní vydavatele portálu. Dull podle něj nebyl schopen kontrolovat napětí v redakci a chaos se projevil v poklesu příjmů z reklamy. V dopise redakci vyzval redaktory k sebekázni a ujistil, že „politická nezávislost Indexu není v ohrožení“.

Dlouhodobé obavy o nezávislost serveru vyvolávala také skutečnost, že ve společnosti kontrolující reklamní příjmy portálu získal poloviční podíl Miklós Vaszily, podnikatel s blízkými vazbami na vládnoucí stranu Fidesz, který již řídí provládní televizi TV2.

O Orbánovi se nebáli psát kriticky

Index.hu dosud zůstával jedním z mála médií kritických vůči vládě premiéra Viktora Orbána. Novináři pracující pro portál si již od roku 2018 stěžují, že se změnou majitele společnosti, která má na serveru na starosti prodej reklamního prostoru, začala být ohrožena jejich schopnost informovat o dění v zemi nezávisle.

Dull teď podle agentury Reuters řekl, že byl vyhozen kvůli výše zmíněnému varování před rostoucími „vnějšími vlivy“. Stále se však domnívá, že obavy redakce jsou oprávněné. Jako šéfredaktor udělal to, co mu velela jeho povinnost.

V maďarských médiích se objevily také dohady, že v pozadí může být spor o drastický plán snížení nákladů, počítající s tím, že většina redaktorů portálu se ze zaměstnanců stane externími dopisovateli.

Premiér Viktor Orbán podle kritiků už od nastoupení do úřadu premiéra v roce 2010 usiluje o rozšíření vlivu na média prostřednictvím legálních právních nástrojů, změn vlastnictví i směřováním peněžních toků z reklamy k loajálním médiím. Kvůli porušování principů demokracie i právního státu čelí Orbánova vláda dlouhodobě kritice ze strany Evropské unie i Rady Evropy.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené