Hlavní obsah

Konec placení v hotovosti? Bude to orwellovský svět, varuje ekonom

Duel: Co by přinesl konec placení v hotovosti?Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Placení pomocí služby Apple Pay si za jediný týden aktivovalo přes 150 tisíc Čechů. Je to další krok na cestě ke zrušení mincí a bankovek? Sledujte Duel šéfa společnosti Mastercard Miroslava Lukeše a analytika BH Securities Štěpána Křečka.

Článek

„Technicky vzato jsme na zrušení hotovosti připravení. Placení mobilem je jednou z věcí, které k tomu vedou. Je řada důvodů, proč hotovost zrušit,“ říká v Duelu ředitel Mastercard ČR Miroslav Lukeš.

S návrhem na ukončení používání mincí a bankovek nedávno přišla dvojice ekonomů Mezinárodního měnového fondu. Centrálním bankám by to mimo jiné umožnilo například nastavit záporné úroky, což by podpořilo hospodářský růst v době krize. Výroba peněz je navíc drahá a bezhotovostní platby by omezily šedou ekonomiku.

Anketa

Byli byste pro zrušení plateb v hotovosti?
Ano
12,9 %
Ne
85,6 %
Nevím
1,5 %
Celkem hlasovalo 16755 čtenářů.

Podle hlavního ekonoma BH Securities Štěpána Křečka by případné zavedení záporných úrokových sazeb znehodnocovalo úspory a lidé by se nemohli bránit výběrem peněz z banky. Bezhotovostní placení navíc vede k většímu utrácení.

„Když lidé nemusí otvírat peněženku a dávat cash na stůl, je snazší platbu provést a tím pádem víc utrácejí,“ připomíná Křeček. Zrušení hotovosti by finančním institucím umožnilo monitorovat veškeré platby, a znaly by tak spotřební zvyky svých klientů.

Země EU podle obratu bezhotovostních plateb.

„Hotovost znamená určitou svobodu. Díky ní nejsou všechny transakce zaznamenané. Když muž chce ženě třeba na Valentýna koupit květinu, raději zaplatí v hotovosti, aby to bylo překvapení a platba se neobjevila na společném účtu,“ říká Křeček.

„Zrušení hotovosti by náš svět proměnilo na Orwellův. Banky budou vědět, kdy, kde, za co a kolik lidé utrácí. Na základě toho by mohly vznikat řízené nabídky, úplně jiný marketing, než jak ho známe dnes. Svoboda, kdy se člověk sám rozhoduje, by byla u velké části populace významně potlačena,“ varuje Křeček.

Banky už dnes o svých klientech podle šéfa Mastercard ČR vědí mnoho. „Otázka je, jestli to mohou nebo chtějí využít. Banky si váží vaší důvěry. Žádná si nedovolí automaticky ta data použít nebo je dokonce prodat. Navíc musí dodržovat zákony na ochranu osobních údajů a licenční podmínky,“ vysvětluje Lukeš.

Reklama

Související témata:

Doporučované