Hlavní obsah

Kraj nakoupí vlaky za miliardy. Kdo s nimi bude jezdit, se zatím neví

Na největší krajskou zakázku dostanou zastupitelé dotaci ve výši 5,5 miliardy korun od Evropské unie.

21. 11. 12:12
aktualizováno • 21. 11. 14:51

Jihomoravský kraj nakoupí 37 nových vlakových souprav. Vlaky bude vlastnit jako jediný kraj v Česku.

Článek

Nákup nových vlaků za téměř 6,7 miliardy korun dnes odsouhlasili jihomoravští zastupitelé. „Je to pro nás historická investice,“ řekl na zastupitelstvu náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro dopravu Roman Hanák (ČSSD).

Až padesát let staré vlaky na lince S2 a S3 nahradí 37 elektrických souprav od Škody Transportation. „Kromě nákupu samotných jednotek je součástí zakázky i jejich servis po dobu třiceti let,“ upřesnil Hanák.

Náměstek pro dopravu Roman Hának o koupi vlaků v Jihomoravském kraji. (Video: Markéta Kunclová, Seznam.cz)

Na největší zakázku kraje dostanou zastupitelé dotaci 5,5 miliardy korun od Evropské unie. Ta výrazně zlevní náklady na provoz vlaků. Kraj svůj podíl zaplatí z úvěru.

Pro schválení koupě vlaků hlasovalo 53 z 65 členů zastupitelstva. Přítomných jich bylo 59. Zdrželo se jich šest. Kromě pěti zastupitelů z ANO byl mezi nimi i Jan Vitula z TOP 09.

Podle něj se kraj vydává úplně jinou cestou než zbytek republiky. „Až se vlaky v ostatních krajích rozpadnou, začne vláda situaci řešit. V Jihomoravském kraji ale budeme splácet úvěr,“ upozornil Vitula v rozpravě na zasedání.

Nejednotnost zastupitelů z ANO vysvětlil po hlasování Petr Vokřál (ANO). „Je to zásadní věc a každý z nás má na to jiný názor.“ To, že se zdržel, prý nesouvisí s tím, že by chtěl zabránit modernizaci vozového parku. „Hlasovali jsme o nákupu vlaků pro dvě linky. Vůbec ale není jasné, jakým způsobem se bude modernizovat vozový park na ostatních tratích v kraji,“ dodal.

V soutěži kraj oslovil kromě Škody Transportation dalších pět výrobců. Stadler, jehož nabídka měla být asi o půl miliardy levnější, byl ze soutěže komisí vyloučený kvůli nedostatečnému počtu sedadel.

K zisku dotace od Evropské unie musí být vlaky vyrobené do roku 2022. Podle Hanáka bude mít výrobce tři roky na to, aby nové soupravy kraji dodal. „Máme poměrně vysoké sankce a někteří výrobci vyhodnotili zakázku jako rizikovou,“ zareagoval na výtky ostatních zastupitelů. Těm se nelíbilo, že ve výběrovém řízením zůstal pouze jediný výrobce.

Do jednání o schválení nabídky zasáhly i dopisy od Českých drah a majitele Regiojetu Radima Jančury.

Předseda představenstva ČD Václav Nebeský napsal hejtmanovi Jihomoravského kraje Bohumilu Šimkovi (ANO), že investice je pro kraj riziková. „České dráhy jsou připraveny nakoupit pro Jihomoravský kraj potřebné jednotky a jsme připraveni zajistit financování takové investice,“ napsal Nebeský v dopisu.

Jančura kraj v odkupu naopak podporoval. K dopisu přiložil výpočet úspor v případě schválení investice.

Který dopravce bude provozovat koupené vlaky, se zatím neví. Kraj o provozovateli rozhodne po soutěži. Na trati budou vlaky jezdit od roku 2023, z Brna směr Blansko, Břeclav, Tišnov a Křenovice.

Rozhodnutí Jihomoravského kraje je výjimečné. Ostatní kraje v Česku vlaky nevlastní. Objednaní dopravci tam provoz zajišťují vlastními vozidly.

Doporučené