Hlavní obsah

Kritická fáze oprav českobudějovického nádraží začne na podzim

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Reklama

Kritická fáze oprav vlakového nádraží v Českých Budějovicích začne na podzim. Zavře se hlavní vchod, rok a půl se bude chodit bočním.

Článek

Správa železnic (SŽ) letos opraví v kraji deset budov, loni to bylo 14. Náklady jsou 700 milionů. Podle plánů pokračuje stavba IV. železničního koridoru v úsecích Sudoměřice - Votice a Soběslav - Doubí. V roce 2023 chce SŽ začít razit Chotýčanský tunel.

Modernizace budějovického nádraží začala loni v červnu, náklady budou 689 milionů korun bez daně. Hotovo bude za dva roky. „Hodně nás zajímá, jak to bude ve fázi, kdy se bude dostavovat. Kritická doba začne zářím, říjnem tohoto roku, kdy se bude muset hlavní vstup uzavřít, začne se rekonstruovat a lidé budou muset chodit z bočního vstupu, což bude kapacitně velmi náročné. Bude to něco za něco: budeme tady mít jedno z nejhezčích nádraží v republice, na druhou stranu rok a půl bude trochu náročnější provoz,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Hlavní vchod bude z Lannovy třídy.

Změní se provozní prostory, upraví plochy pro komerční využití, na nejfrekventovanějších místech budou obchody, vznikne klidová zóna. Dělníci teď dělají nové stropy nad jižním přístavkem, v severní věži dokončili oplechování a krytinu střechy. V suterénu snižují hladiny podzemní vody, jak uvedla mluvčí SŽ Radka Pistoriusová. SŽ opravuje v kraji i další nádraží. Strakonické bude hotové za tři měsíce, změní se nádraží v Milevsku, Protivíně, příští rok začnou opravy v Táboře i Vimperku.

Práce na železničním koridoru pokračují podle ministra „neuvěřitelným způsobem“. „Jako student jsem jezdíval až tři hodiny z Prahy, v roce 2022 budeme moci poprvé projet po koridoru, bude to trvat hodinu čtyřicet, trať bude umožňovat rychlost 160 kilometrů v hodině,“ řekl Havlíček.

V části Sudoměřice - Votice, dlouhé 19 kilometrů, bude nově dvoukolejný provoz. Stavba začala v květnu 2018, skončí v září 2023, provoz druhé koleje by měl začít v červnu 2022. Náklady jsou 5,5 miliardy korun. „V plném proudu jsou práce na nových mostech včetně nejdelšího železničního mostu u Heřmaniček dlouhého 240 metrů,“ uvedla Pistoriusová. U tunelu Deboreč je hotová ražená část, u tunelu Mezno 400 metrů.

Správa železnic také od srpna 2019 modernizuje trať Soběslav - Doubí. Práce za 4,8 miliardy skončí v srpnu 2023. Místo jednokolejné trati bude nová dvoukolejná, povede částečně souběžně s dálnicí D3. Schválený je i projekt na takzvaný Chotýčanský tunel. „Budou to dva tunely, máme dohody s místními zastupiteli. Cíl je začít razit v roce 2023, což bude konečný úsek trati Praha - České Budějovice,“ řekl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. Jízda z Prahy na jih pak potrvá hodinu a půl, rychlost by mohla být až 200 kilometrů za hodinu.

Reklama

Doporučované