Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Třiašedesátiletý Najbrt zde představuje svou volnou tvorbu, litografie vycházející z motivů asijské kaligrafie. Vytváří je japonskými štětci a tonerem rozmíchaným v lihu. Přehlídka nazvaná Stones se koná v plzeňské výstavní síni 13, potrvá do 28. září.
„Aleš Najbrt je synonymem českého moderního grafického designu. Je to člověk, který evidentně patří mezi absolutní špičku zdaleka nejen své generace, ale vůbec celého oboru,“ zdůrazňuje Roman Musil, ředitel Západočeské galerie.
Ta udělala v Najbrtově případě úkrok stranou od nejočekávanější tvorby, tedy grafického designu. Mimo jiné proto, že jej už v roce 2019 zmapovala na velké výstavě Studia Najbrt. Grafické návrhy tehdy prezentovala jako potisky bílých trik. „Nyní nepředstavujeme grafický design, ale sérii litografických kaligrafií, které Najbrt vytváří už od studijních dob po polovině 80. let minulého století,“ upřesňuje Roman Musil.
Najbrt se volné tvorbě nejprve věnoval v době vysokoškolských studií. Následně se dlouhá léta zabýval jen grafickým designem, než nyní opět uzavřel kruh. „Teď se vracím k těmhle volným věcem, které vychází z mé kaligrafické podstaty, protože jsem prostě byl kaligraf a z toho jsem vyšel ke grafickému designu,“ říká designér.
Tvorbu na litografický kámen považuje do jisté míry za relax. Na rozdíl od komerčních návrhů nemusí jednat se zadavateli zakázek a nechat si je schvalovat. U litografií sahá do zásoby svých skic, někdy ale dílo vznikne spontánně od první myšlenky po konečnou realizaci.
„Novinkou v jeho tvorbě je práce s mastnými křídami, jejichž pomocí vytváří jakési dopisy beze slov. Také původně striktně monochromní obrazy dnes občas obohacuje o červený akcent, který podle potřeby podtrhuje a zesiluje dramatičnost obrazu,“ doplňuje kurátor výstavy, grafický designér Karel Haloun.
V takové míře jako nyní v Západočeské galerii zatím Najbrt své litografie nevystavil. Přestože se jim věnuje téměř 40 let, do galerie v centru Plzně nyní vybral díla jen z posledních zhruba čtyř roků. Jednotícím tématem je podle něj energie.
Svou volnou tvorbu nechává otevřenou interpretaci diváků. „Díla záměrně nepojmenovávám, protože chci, aby si v nich každý našel něco vlastního. Baví mě, když diváci popustí uzdu fantazii, vyloží si obrazy po svém a vydají se na vlastní cestu objevování,“ dodává Aleš Najbrt.
Součástí výstavy je video zachycující vznik litografií. Kamery se ujal David Ondříček, střih obstaral Filip Malásek.
Aleš Najbrt v 80. letech minulého století vystudoval písmo a knižní grafiku u Jana Solpery na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Po sametové revoluci pracoval jako art director časopisu Reflex a šéfredaktor časopisu Raut, načež roku 1994 s Pavlem Lvem založili Studio Najbrt.
Dnes je Najbrt autorem vizuálních identit například pro Českou televizi, Českou filharmonii, České dráhy, Národní galerii, Národní divadlo, Pražské jaro, města Praha či Ostrava, filmy Pelíšky či Kouř, divadla Sklep a Kašpar, hudebních nosičů The Velvet Undergound nebo pro Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary.