Hlavní obsah

Český režisér sklízí chválu v Salcburku. Přivezl protiválečnou hru

Foto: Profimedia.cz

Na snímku z inscenace jsou Marie-Luise Stockinger jako válečná zpravodajka Alice a politik Sigmund hraný Michaelem Maertensem.

Slepotu politiků, hloupost médií i lhostejnost davů kritizuje protiválečná hra Poslední dnové lidstva od Karla Krause. Její adaptaci v režii Dušana Davida Pařízka nyní uvedl vídeňský Burgtheater na Salcburském festivalu.

Článek

Na prestižní akci, jejíž zahájení tento víkend poznamenaly propalestinské protesty, měla Pařízkova novinka premiéru v pátek. A podle agentury DPA inscenace sklízí příznivé ohlasy.

Jičínský rodák Karl Kraus, jenž žil v letech 1874 až 1936, v koláži novinových článků, armádních hlášení a dalších dokumentů kritizoval válku, falešný patos i společnost, jež snadno uvěřila lžím. Ptal se, co je na konfliktu přitažlivého, proč se zprávami o něm lidé nechávají bavit, nebo zkoumal, jakou roli ve válce sehrávají média.

Monumentální drama o pěti jednáních čítající stovky postav napsal Kraus jako bezprostřední reakci na první světovou válku. Spletitý protiválečný pamflet však bývá označován za nezinscenovatelný. Sám dramatik v předmluvě konstatoval, že jej psal „pro divadlo někde na Marsu“, neboť jeho provedení v plném rozsahu by zabralo několik večerů. Podle agentury DPA se teď režisérovi Dušanu Davidovi Pařízkovi přesto podařilo učinit ze hry jednotný sled scén, jež na sebe logicky navazují.

Více než tříhodinová inscenace se soustředí na sedm postav v čele s válečnou zpravodajkou Alicí Schalek hranou Marií-Luisou Stockinger. Také podle deníku Süddeutsche Zeitung působí jako stvořená pro jeviště. Sympaticky se obešla bez patosu nebo zbytečně doslovných narážek na prezidenty Donalda Trumpa a Vladimira Putina nebo stranu Alternativa pro Německo, chválí kritička.

Té se dále líbí, že režisér nechává herce mluvit různými dialekty. Právě v jazykových nuancích jako by tentokrát spočívalo těžiště toho, co chce režisér sdělit divákům. „Pařízek velmi lakonicky ukazuje, jak i úplné maličkosti mohou vést k tragédiím. Stačí pár nedorozumění a jsou z toho desítky tisíc mrtvých,“ ilustruje recenzentka.

Podle ní hra ukazuje jak to, že jazyku se nedá věřit, tak i skutečnost, že slova není radno podceňovat. „Brutalitu této ohromující inscenace pak jen umocňuje fakt, že neobsahuje jedinou brutální scénu,“ uzavírá list.

Foto: Profimedia.cz

Dörte Lyssewski coby herečka Elfriede Ritter-Schwarz-Gelber a Marie-Luise Stockinger v roli válečné zpravodajky Alice Schalek.

I německý divadelní portál Nachtkritik.de v recenzi chválí, jak citlivě brněnský rodák Pařízek pracuje s jemnými odstíny němčiny. Vyzdvihuje i scénu, jíž je režisér rovněž autorem. Dominuje jí obří kostka, na kterou se promítají útržky z dobového tisku, fotografie nebo mapy. Herci na ni místy vrhají zlověstné stíny.

Také podle Margarete Affenzeller v rakouském deníku Der Standard se inscenace právem dočkala nadšeného přijetí. Kritičku to nepřekvapuje, podle ní Pařízek patří k předním režisérům na německojazyčných jevištích od roku 2015, kdy právě v Burgtheatru nastudoval hru Směšná temnota od dramatika Wolframa Lotze týkající se mimo jiné odpovědnosti Evropanů za koloniální minulost.

Do roku 2012 vedl Pařízek soubor Pražského komorního divadla působícího v Divadle Komedie. Odešel odtamtud na protest proti kulturní politice hlavního města, jež nebylo ochotné financovat scénu tak, jak si umělec představoval. Od té doby Pařízek s úspěchem působí v Německu, Rakousku či Švýcarsku, za svou práci tam dostal několik cen. Protiválečné vyznění měla už i jeho adaptace Na západní frontě klid od Ericha Marii Remarqua, kterou v pražském Divadle X10 spojil s hrou současné ukrajinské autorky Natalie Vorožbyt.

Pařízkova novinka je na programu Salcburského festivalu do 6. srpna, od 5. září ji bude možné vidět přímo ve vídeňském Burgtheateru.

Úvodní víkend 105. ročníku Salcburského festivalu, jedné z nejdůležitějších hudebních a divadelních přehlídek na světě, jinak poznamenaly především protesty proti pokračující izraelské ofenzivě v Pásmu Gazy.

Sobotní zahájení v plně obsazeném sále narušili propalestinští aktivisté. Výkřiky požadujícími „konec genocidy“ přerušili projev vicekancléře a ministra kultury Andrease Bablera.

Demonstranti, kteří na jevišti i ochozech nad ním rozvinuli plakáty, se do sálu dostali zřejmě díky zfalšovaným průkazům zaměstnanců festivalu. Stalo se tak přesto, že na bezpečnost akce dohlížela spousta policistů a členové bezpečnostních agentur, poznamenává agentura APA. Podle ní policie zadržela šest lidí a případ vyšetřuje.

Babler aktivistům nabídl dialog. Rakouský prezident Alexander Van der Bellen se pak v následném projevu označil za přítele Izraele, což však podle něho neznamená, že schvaluje všechny kroky židovského státu. Zdůraznil však, že lidé nesmí zapomínat ani na masakr Izraelců, který v říjnu 2023 provedlo palestinské teroristické hnutí Hamás. Van der Bellen jej označil za nejhorší pogrom v poválečných dějinách.

Zahajovací projev pronesla také americko-polská historička Anne Applebaumová. Podle agentury DPA varovala před protidemokratickými tendencemi na celém světě a největším ohrožením svobod za celá desetiletí. I ona v reakci na aktivisty řekla, že na ni silně zapůsobily obrazy hladovějících dětí v Gaze, a vyzvala Izrael k tomu, aby respektoval mezinárodní humanitární právo.

Související témata:
Salcburský festival

Doporučované