Hlavní obsah

Hirst prezentoval svá díla jako „devadesátková“, vyrobil je ale v roce 2017

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Shutterstock.com

Umělci Damien Hirst a Michael Joo při zahájení výstavy v Berlíně v roce 2010. Ilustrační foto.

Reklama

Co je v konceptuálním umění důležité? Fyzické zhotovení objektu, či myšlenka, která za dílem stojí? Britský umělec Damien Hirst se kloní na druhou stranu. Reagoval tak na zjištění deníku The Guardian ohledně data vzniku jeho děl.

Článek

Tři sochy populárního umělce Damiena Hirsta, které vznikly konzervováním zvířat ve formaldehydu, datovala jeho společnost do 90. let, přestože byly vytvořeny v roce 2017, zjistil deník The Guardian.

Holubice, žralok a dvě telata. Trojice děl byla v posledních letech vystavena ve světových galeriích v Hongkongu, New Yorku, Mnichově, Londýně či Oxfordu. Umělec je prezentoval jako díla z 90. let, tedy z období, kdy Hirst získal Turnerovu cenu. Prestižní ocenění od galerie Tate získal v roce 1995.

Všechna tři díla však vyrobili Hirstovi zaměstnanci v dílně v Dudbridge v hrabství Gloucestershire v roce 2017. Téhož roku se také poprvé objevila ve výstavní síni – v hongkongské galerii Gagosian. Exhibice nazvaná Visual Candy and Natural History (Vizuální cukrovinky a přírodní historie) byla označena jako výstava umělcových děl „z počátku až poloviny 90. let“.

Mezi vystavenými díly byly i tři formaldehydové sochy, které nikdy předtím nebyly k vidění na veřejnosti. Následně byly vystaveny, vždy s datem z 90. let.

Data připsaná uměleckým dílům jsou obecně chápána jako odkaz na rok jejich dokončení. Hirstova společnost Science Ltd. však v odpovědi na otázky The Guardian sdělila, že datum, které umělec svým formaldehydovým dílům přiřazuje, nepředstavuje dobu jejich vzniku.

Společnost uvedla: „Hirst se domnívá, že jeho dílo není pravdivé – formaldehydová díla jsou konceptuální umělecká díla a datum, které jim Damien Hirst přiřazuje, je datem vzniku díla. V průběhu let se na otázku, co je v konceptuálním umění důležité, vyjádřil jasně; není to fyzické zhotovení objektu nebo obnova jeho částí, ale spíše záměr a myšlenka, která za dílem stojí.“

Reklama

Související témata:
Damien Hirst

Doporučované