Hlavní obsah

Provokuje inscenovanými fotografiemi. Američan Witkin vystavuje v DOX

Foto: Profimedia.cz

Pěkné věci nejsou součástí Witkinovy estetiky. Vpravo je jeho fotografie z roku 2017 nazvaná Velký masturbátor a země, na které přijel.

Za umělce, který posunul fotografii do centra výtvarného umění, označuje pražské Centrum současného umění DOX amerického fotografa Joela-Petera Witkina.

Článek

Nová výstava jeho děl nazvaná Rozbitý svět ukazuje, co vytvořil za posledních 15 let. Začne tento pátek, potrvá do 5. dubna 2026.

Joel-Peter Witkin už více než pět dekád provokuje sdělením svých černobílých inscenovaných fotografií na téma sexuality, smrti i religiozity. Podle kurátora Otto M. Urbana patří k nejvlivnějším žijícím autorům a těší se výjimečné pozici na světové scéně. Jeho práce formují to, jak lidé přemýšlejí o těle, paměti či smyslu obrazu, tvrdí Urban.

Witkin cílí na odvěká témata. Tvoří jakási nová barokní vanitas, tedy témata pomíjivosti či marnosti. Ukazuje na tabu, hledá, jak se profánní mění v posvátné. Otázky kolem náboženství jsou časté, autor také parafrázuje středověké obrazy.

Návštěvníky DOX upoutá kompozice ukřižovaného Krista bez bederní roušky v nadživotní velikosti, ramena kříže doplňují čtyři obrazy. Jedná se o jednu ze dvou Witkinových fotosoch. Druhou je Sfinga, vytvořená jako fotografie na olovu a domodelovaná sádrou.

Fotosochy dosud nikdy nepředstavil vedle sebe. „Přestože se výstava věnuje období z let 2010 až 2025, rozhodli jsme se začít dvěma objekty z 80. let,“ poznamenává Otto M. Urban.

+5

Název výstavy Rozbitý svět zvolil sám Američan. „Takový svět ve skutečnosti je. Všichni doufáme, že to lze napravit. Jak faktická, tak umělecká historie nám ukazuje, že lidstvo má tendenci nebo minimálně snahu věci zlepšovat. Nicméně než dojde ke zlepšení, je tam bohužel vždy stav rozbitosti,“ uvažuje autor.

Přehlídka střídá jeho monumentální kompozice s komorními formáty, kresbami a skicami. Asi šedesátku fotografií doplňují dvě stovky kreseb. Ty ukazují, jak finální dílo vzniká. Podle Witkina je proces pevný, nejprve kompozici navrhne, pak sestaví a nakonec do ní dosadí vhodné modely. „Umělec se nesmí ohlížet na publikum, ale musí hledět vpřed,“ konstatuje.

Sám sebe označuje za vizuálního dramatika. „Věcí, které jsou pěkné a krásné, například přírody, si cením, ale nejsou součástí mé estetiky. Mám rád strašlivé věci. Věci, které nás změní, když je vidíme,“ prohlašuje.

Kresbou obvykle připravuje promyšlené fotografické kompozice, práce z posledních 15 let ale představují průnik žánrů. Divák z nich nemá získat rychlý dojem, cílem je naopak pomalé čtení obrazu jako události. Witkinovy fotografie mohou působit kontroverzně, vynikají však schopností spojit krásu s tabu a poezii s brutalitou, uvádějí pořadatelé. Charakteristické je pro autora také experimentování s fotografickým procesem, zásahy do negativů i pozitivů.

Witkinova tvorba oslovila zesnulého amerického režiséra Davida Lynche, jehož výtvarné práce DOX vystavuje až do začátku příštího roku.

Witkin se narodil roku 1939 v newyorském Brooklynu, žije v Novém Mexiku. Jeho díla jsou zastoupena ve sbírkách významných institucí jako Gettyho muzea v Los Angeles, washingtonské Národní galerie nebo pařížského Centre Pompidou. Samostatné výstavy měl v newyorském Muzeu moderního umění nebo madridském Museo Reina Sofía.

Související témata:
Joel-Peter Witkin

Doporučované