Článek
Za vstupenky na sedmý díl ságy o prehistorických ještěrech, jemuž předcházely filmy z let 2018 a 2022, utratili Češi více než 12,4 milionu korun. Vyplývá to z údajů, které v pondělí zveřejnila Unie filmových distributorů.
Novince s herečkou Scarlett Johansson v hlavní roli se ale daří především v zahraničí. V amerických a kanadských biografech za první víkend utržila 147,3 milionu dolarů, v přepočtu asi tři miliardy korun, přičemž celosvětové tržby přesáhly 318 milionů dolarů, což je 6,6 miliardy korun. Jurský svět: Znovuzrození tak má našlápnuto k tomu, aby se stal jedním z největších kasovních trháků léta, konstatuje server Variety.com.
Ve srovnání s předešlými částmi má Znovuzrození přesto slabší start. Například film Jurský svět z roku 2015 debutoval v USA a Kanadě s částkou více než 208 milionů dolarů na kontě.
Uplynulý víkend byl z pohledu amerických kinařů prodloužený o dva dny kvůli svátku Dne nezávislosti. Při započtení pětidenního období se lépe než novému Jurskému světu dařilo oběma předešlým dobrodružstvím.
Jurský svět: Zánik říše v roce 2018 doma za prvních pět dnů utržil 181 milionů dolarů, Jurský svět: Nadvláda z roku 2022 pak 172 milionů dolarů. V obou hlavní roli ztvárnil Chris Pratt. „Trend je tedy klesající. Naznačuje, že značka, která se zrodila s filmem Jurský park z roku 1993 a dnes kromě rozsáhlé série zahrnuje několik zábavních parků, stárne a vyznačuje znaky opotřebování,“ varuje web Variety.com.

Trailer z filmu Jurský svět: Znovuzrození.Video: CinemArt
Podle něj si studio Universal Pictures bylo vědomé takového rizika, a proto dopředu snížilo náklady. Zatímco předešlé díly měly rozpočet přes 250 milionů dolarů, novinka natočená na Thajsku, Maltě a ve Velké Británii stála jen 180 milionů. Ani v jednom případě do částky nejsou započteny náklady na marketing, které mohou čítat až jednou tolik.
„Nejnovější díl Jurského světa nemusí dosáhnout hranice miliardy dolarů, aby ho bylo možné označit za komerční úspěch. Přesto se právě tuto laťku podařilo překonat všem třem předešlým částem a Universal doufá, že také Jurský svět: Znovuzrození odstartuje další trilogii. K tomu ale bude zapotřebí vytrvalý zájem diváků,“ míní filmový web.
Všude ve světě nyní Jurský svět: Znovuzrození odsunul na druhé místo tabulky návštěvnosti kin další hollywoodský hit, film F1 z prostředí závodů formule 1. Tento snímek s Bradem Pittem v hlavní roli uplynulý víkend v Česku vidělo 40 tisíc diváků, dohromady zde už má na kontě 160 tisíc návštěvníků a tržby přes 34 milionů korun.
Daří se mu i jinde. V USA a Kanadě dosud nasbíral 109,5 milionu dolarů, což je 2,3 miliardy korun, a celosvětově už 293,6 milionu dolarů, tedy asi 6,1 miliardy koruny.
Snímek vyrobila společnost Apple, v jejímž portfoliu se tak F1 stalo komerčně nejúspěšnějším titulem. Překonalo i epos Napoleon z roku 2023 od režiséra Ridleyho Scotta. „Apple dosud do kin uvedl pouze pět snímků, přesto začínající studio zjevně vykročilo správným směrem,“ hodnotí Variety.
Deník New York Times však upozorňuje, že F1 mělo vysoký rozpočet okolo 250 milionů dolarů, přičemž náklady na marketing vyšly v tomto případě minimálně na dalších 125 milionů. Film tak ještě bude mít co dělat, aby se zaplatil.