Hlavní obsah

Začal Divadelní svět Brno. Uvede hry o kvantové fyzice i Patti Smith

Foto: Dmitrij Matvejev

K vrcholům festivalu bude patřit koprodukční inscenace o kvantové fyzice nazvaná Quanta v režii Lukasze Twarkowského.

Představením juniorského baletu ožila v sobotu piazzetta před Janáčkovým divadlem v Brně. Akcí, jež některé přihlížející přiměla vejít také do foyer budovy, začal letošní ročník festivalu Divadelní svět Brno. Potrvá do 28. května.

Článek

Na programu 16. ročníku přehlídky je více než 70 inscenací z Polska, Rakouska, Slovenska, Německa i českých scén. Žánrové rozpětí sahá od činohry přes tanec a performance až k divadlu pro děti. Pořadatelé prodali přes 14 tisíc vstupenek, přibližně o 4000 více než loni, uvedla šéfdramaturgyně festivalu Barbara Gregorová.

U příležitosti zahájení se Janáčkovo divadlo v sobotu a neděli proměnilo v takzvaný otevřený festivalový dům s programem pro děti i dospělé. Připravené byly taneční pohybové lekce pro seniory, představení vhodné i pro neslyšící nebo herna pro děti do tří let.

„Divadelní svět si své fanoušky už našel, ale primárně se odehrává vevnitř. Chtěli jsme se otevřít a oslovit i ty, kteří běžně do divadla nechodí,“ objasňuje Gregorová. Úvodní program vyvrcholí v pondělí na piazzetě akrobatickou show mezi modely planet nazvanou První krok od uskupení V.O.S.A. Theatre.

Na otevřený festivalový dům pak naváže vrchol přehlídky, kterým bude 20. a 21. května inscenace Quanta vyhledávaného polského režiséra Lukasze Twarkowského. V mezinárodní koprodukci ji vytvořilo Litevské národní činoherní divadlo. Na pozadí dvou světových válek ukazuje, jak zásadně kvantová fyzika změnila naše chápaní skutečnosti. Popisuje smyšlené setkání největších osobností meziválečné fyziky, chemie i filozofie, jako byli Erwin Schrödinger, Werner Heisenberg, Albert Einstein či Niels Bohr.

„Projekt nás umístí do středu teorie kvantové fyziky i niterných mezilidských vztahů. Čas i prostor se rozpadnou, aby nás vystavily záměrnému střetu s řadou souběžných realit, ve kterých i základní fyzikální veličiny přestanou hrát podle pravidel. Může to rezonovat s našimi pocity, které s ohledem na geopolitickou situaci zažíváme,“ přibližuje šéfdramaturgyně.

Foto: Profimedia.cz

Festival odstartoval sobotním představením juniorského baletu na piazzettě před Janáčkovým divadlem.

Prostřednictvím inscenací jako Quanta chtějí organizátoři posouvat Divadelní svět mezi evropskou špičku. „Sledovat aktuální inscenační trendy a spolupodílet se s dalšími subjekty na projektu, který by si jinak samostatně žádná ze spolupracujících institucí nemohla ekonomicky dovolit, pro nás byla přirozená další meta, které jsme chtěli s festivalem dosáhnout,“ říká ředitel festivalu Martin Glaser. Na projektu se kromě Litevského národního činoherního divadla a Divadelního světa Brno podíleli Poláci, Řekové a Belgičané.

Podle šéfdramaturgyně se motiv paralelních světů nese celým festivalem. Ten letos obrací pozornost také k dění na Slovensku. Diváci zhlédnou třeba představení Odliv, které Slovenské národní divadlo vytvořilo o současném tamním fenoménu – odchodu nejen mladých a vzdělaných lidí z vlasti. Na programu je v pátek 23. května.

K dalším očekávaným programovým bodům patří inscenace Když roztaje sníh varšavského Divadla rozmanitost nebo představení Při řece Slovenského národního divadla a vídeňského Schauspielhausu. Divadlo Brémy přiveze inscenaci Because the Night o americké zpěvačce Patti Smith.

Součástí festivalu je takzvaný inscenační inkubátor, jenž umožňuje nezávislým českým tvůrcům uskutečnit projekty, jaké by bez spolupráce nevznikly. Jedním takovým je takzvaná imerzivní inscenace Poslední zhasne, která dá v prostorách Káznice hlas nejmladší generaci divadelníků a reflektuje i témata jako klimatickou krize. Za imerzivní bývá označované divadlo, jež se například odehrává na více místech zároveň. Divák se volně pohybuje prostorem a vybírá si, na co zaměří pozornost.

Organizace festivalu se podle šéfdramaturgyně Gregorové řídí snahou přivážet do Brna témata, žánry a formy, které tam nyní nejsou k vidění. Za unikátní považuje spolupráci několika brněnských scén. „V Brně platí, že když je dobré představení, lidé si ho najdou bez ohledu na divadlo. Konkurenci mezi námi tedy necítím. Naopak se můžeme při festivalu naučit třeba to, jak divadlo přiblížit lidem s handicapem nebo národnostním menšinám, a následně z toho čerpat,“ dodává Barbara Gregorová.

Související témata:
divadelní festival
Divadelní svět Brno

Doporučované