Hlavní obsah

Začalo plzeňské Finále. Festival uvede také Hřebejkův nový seriál

Foto: Zuzana Panská

Nový seriál Jana Hřebejka Pád domu Kollerů vypráví o Vendy, která se musí nastěhovat k otci. Hrdinku ztvárnila Tereza Volánková.

Také předpremiéru seriálu Pád domu Kollerů, který podle scénáře Natálie Kocábové natočil Jan Hřebejk, uvede plzeňský festival Finále. Začal tento pátek, potrvá do středy 1. října.

Článek

Už 38. ročník přehlídky promítne 110 titulů. Většinu doprovodí delegace tvůrců. Ze známých herců přijedou třeba Judit Pecháček, Jana Plodková, Tereza Ramba, Vica Kerekes či Vojtěch Kotek, Stanislav Majer, Jiří Mádl a Jiří Langmajer. Chybět nebudou ani Petr Lněnička nebo režiséři Jiří Strach s Janem Hřebejkem.

Diváků loni dorazilo 16 tisíc, letos je podle pořadatelů zájem o vstupenky ještě vyšší.

O hlavní cenu Zlatého ledňáčka se utká devět celovečerních filmů, devět dokumentů, 13 televizních nebo internetových projektů a 12 studentských krátkých snímků. Hodnotit je bude mezinárodní porota, k jejímž členům patří americký scenárista seriálů Futurama a Teorie velkého třesku Eric Kaplan, finská herečka Krista Kosonen ze sci-fi Blade Runner 2049 a francouzská dokumentaristka Judith Auffray.

Návštěvníci uvidí třeba české filmy, které bodovaly na zahraničních festivalech. „Letošní specifikou je hodně rodinných snímků a televizních premiér, které jsou divácky oblíbené,“ říká ředitelka festivalu Eva Veruňková Košařová.

Podle ní si herci i filmaři pochvalují, jaká je na plzeňském Finále atmosféra oproti hektické červencové akci v Karlových Varech. „Tady si to užijí a zároveň ví, že je nikdo nebude sledovat a fotit a že se mohou uvolnit,“ doplňuje ředitelka. Počet oficiálních hostů se letos blíží k rekordní tisícovce.

Foto: Finále Plzeň

Centrem plzeňského festivalu Finále je také letos Měšťanská beseda (na fotografii z loňského ročníku).

Co bude na programu

Některé projekce už jsou vyprodané, například snímků Karavan, Sbormistr a také novinky Franz režisérky Agnieszky Hollandové, která festival v pátek zahájila. Vypráví příběh inspirovaný životem a dílem spisovatele Franze Kafky.

Českou předpremiéru zde budou mít třeba animovaný loutkový film Pohádky po babičce na motivy příběhů Arnošta Goldflama nebo celovečerní hraný debut Kataríny Gramatové Nahoře nebe, v dolině já, jenž sleduje dospívajícího chlapce v zapadlé slovenské vesnici.

Dříve než televizní diváci uvidí ti festivaloví film Máma scenáristy Marka Epsteina a režiséra Jiřího Stracha s herečkami Elizavetou Maximovou a Danou Syslovou, seriál Ratolesti režiséra Michala Blaška, druhou řadu minisérie Metoda Markovič: Straka, minisérii Monyová či seriál Štěstíčku naproti režiséra Marka Najbrta s hercem Václavem Neužilem.

Předpremiéru bude mít dokument Terezy Vejvodové a Veroniky Donutkové Holky na led o ženské hokejové reprezentaci a českou premiéru koprodukční kriminální drama Stín vítězství norského režiséra Bårda Breiena.

Krátce po světové premiéře v Benátkách se v plzeňské soutěži ocitne novinka Otec od Terezy Nvotové. Ve světové premiéře pak akci 1. října zakončí černá komedie Něco za něco.

Diváci s předstihem zhlédnou také nový seriál televize Nova nazvaný Pád domu Kollerů. Přibližuje soužití několika generací pod jednou střechou a takzvanou sendvičovou generaci. Režie se ujal Jan Hřebejk, scénář napsala na základě vlastní zkušenosti Natálie Kocábová.

Pád domu Kollerů vypráví o čerstvé matce Vendy, kterou ztvárnila Tereza Volánková. Vendy je nucena se nastěhovat do domu svého dominantního otce, kde se však zabydlí i její babička. „Seriál jsem začala psát ve chvíli, kdy jsem nějakou dobu sledovala rodinný proces, když se stárnoucí rodič začne v jednu chvíli starat jak o svého rodiče, stejně tak o své dospělé děti, a co se stane, když se v jednom domě najednou octnou čtyři generace jedné rodiny. To byl výchozí moment,“ uvedla před časem Kocábová.

Podle ní se jedná o nevytěžené téma. „Navenek není úplně sexy, pojala jsem to jako komedii a skrze to jsem, doufám, na to byla schopna nějak nahlédnout,“ dodala Kocábová. V roli babičky se představí Božidara Turzonovová, otce ztvárnil David Matásek.

Netflix nevadí

Sekce Ženy a film představí režisérku Dariu Kashcheevu a dekoratérku Beatrici Brentnerovou, která byla za snímek Nosferatu nominovaná na Oscara. Osobně ho uvede 28. září.

Další programová sekce Zoom zamíří do Belgie, Nizozemska a Lucemburska, zatímco ještě jiná má všeříkající název Německé kino.

Promítá se na osmi místech, centrem je opět Měšťanská beseda. Nově lze filmy vidět v sále vědecké knihovny s kapacitou přes 100 míst. Více než loni organizátoři využijí také plzeňský Dům hudby blízko Besedy. Návštěvnost přehlídky se každoročně zvyšuje.

Podle ředitelky festivalu nevadí rozvoj streamovacích platforem. „I když nasadíme nějaký film, který už byl třeba na Netflixu, tak jsme nezaznamenali, že by to mělo velký vliv. Lidé nám říkají, že by si některé filmy doma v televizi nepustili, že potřebují velké plátno a sdílený zážitek, a pak se o tom pobavit s kamarády. A festival má ještě přidanou hodnotu v delegacích tvůrců, s nimiž se pak dá o filmu diskutovat. Za tímto velkým benefitem jdou návštěvníci čím dál víc,“ dodává Eva Veruňková Košařová.

Související témata:
Festival Finále Plzeň

Doporučované