Hlavní obsah

Letecký průmysl kolabuje. Dopravci žádají finanční injekce

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Reklama

Letecké společnosti po celém světě v posledních týdnech bojují s extrémním poklesem poptávky. Bezpečnostní opatření, která se snaží zamezit šíření celosvětové nákazy koronavirem, brání cestujícím v pohybu.

Článek

Americké letecké společnosti proto žádají tamní vládu o finanční podporu. Podle Asociace leteckých společností by „balíček pomoci“ mohl dosáhnout až hranice 50 miliard dolarů. Požadovaná podpora má být ve formě půjček, grantů nebo daňových úlev.

„Američtí dopravci potřebují okamžitou pomoc, protože současné ekonomické prostředí jednoduše není udržitelné,“ uvedla asociace v prohlášení. „Problematickou situaci umocňuje také fakt, že ekonomická krize je na dohled.“

Americké letecké společnosti nejsou jedinými, kdo žádají o pomoc od vlády. V pondělí například letečtí dopravci OneWorld, SkyTeam a Star Alliance požádali společně vlády, aby jim poskytly mimořádnou podporu, aby aliance byla schopna překonat propad poptávky.

„Lidský a finanční dopad, který má šíření nemoci COVID-19 na letecký průmysl, je zcela bezprecedentní,“ uvedla ve společném prohlášení ředitelka aliance SkyTeam Kristin Colvileová.

„Balíček finanční pomoci“ pro americké dopravce je aktuálně projednáván s klíčovými zákonodárci – například s Capitol Hill nebo Trump Administration, uvedly pro CNN dva zdroje, které si nepřály zveřejnit identitu. Jednání je podle dostupných informací zatím v rané fázi.

Aerolinky jsou v tom nevinně

Fakt, že krize leteckých dopravců je skutečným problémem, potvrzuje i vyjádření amerického prezidenta Donalda Trumpa, který na pondělní tiskové konferenci vyjádřil americkým aerolinkám podporu.

„Letecké společnosti vláda podpoří na 100 procent,“ uvedl prezident. „Jejich finanční problémy nejsou jejich chyba. Tohle není ničí chyba.“

Vyslovení podpory jen ukazuje na fakt, jak rychle se poptávka po letecké dopravě v USA a také po celém světě téměř zastavila.

V neděli začal Washington diskutovat s odbory leteckých společností o způsobech, jak snížit náklady. Zaměstnancům již nyní většina dopravců nabízí neplacené volno. Podle CNN bude brzy nutné provést změny také v platových sazbách a odstupném.

„Je to jako na horské dráze. Jednání se vyvíjí každou hodinu,“ sdělil CNN obeznámený zdroj. Podle jeho slov by k dohodě o finančních injekcích mělo dojít během příštích pár dnů, nejpozději týdnů.

Americké ministerstvo práce uvádí, že v leteckém průmyslu v USA je asi 460 000 pracovních míst. Odvětví je klíčové pro efektivní fungování tamní ekonomiky, a to nejen v rámci služebních cest, ale také cest za rekreací – přičemž cestovní ruch je jedno z hlavní odvětví americké ekonomiky.

Podle odhadu Mezinárodního sdružení pro leteckou doprava (IATA) by se celkové ztráty aerolinek jen na tržbách mohly vyšplhat na 113 miliard dolarů, v přepočtu 2,7 bilionu korun.

Je téměř jisté, že škody se promítnou také do dalších odvětví, která s leteckou dopravou spolupracují.

V Evropě to není lepší

Nejsou to jen američtí dopravci, kteří omezují svůj provoz. Například irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair v úterý oznámila, že z provozu stáhne většinu letadel a v následujících dvou měsících sníží kapacitu o 80 procent. Letecká společnost Austrian Airlines, která spadá pod Lufthansu, počínaje čtvrtkem provoz zcela zastaví.

Dalším, kdo bojuje, je britská letecká společnost Virgin Atlantic. Ta do 26. března ponechá na zemi 75 procent letky, následující měsíc až 85 procent. Zaměstnance požádá, aby si v následujících třech měsících vybrali osm týdnů neplacené dovolené, aby nemusela přistoupit ke snižování počtu pracovních míst.

O nezbytném snížení kapacity informovala i letecká skupina IAG, která je vlastníkem British Airways. Má to být až o 75 procent v březnu a dubnu. Podobný krok chystá rovněž nízkorozpočtová letecká společnost easyJet. British Airlines a easyJet jsou, pokud jde o počet přepravených pasažérů, trojkou a čtyřkou v Evropě.

Skandinávské aerolinky Norwegian Air kvůli přetrvávající krizi kolem koronaviru zruší 85 procent letů a přechodně propustí 7 300 zaměstnanců. „To, čemu teď naše odvětví čelí, je bezprecedentní a kritické, protože se blížíme scénáři, kdy bude většina našich letadel přechodně vyřazena z provozu,“ uvedla společnost, která začala v roce 2013 jako první nabízet nízkonákladové zaoceánské lety do Spojených států.

Lety do USA jsou nyní zrušeny všechny, zadlužená firma, která nutně potřebuje hotovost „v horizontu týdnů“, nabízí ještě lety mezi severskými metropolemi a vnitrostátní lety v Norsku.

Už v neděli oznámily jiné severské aerolinky – SAS – že kvůli masivnímu poklesu poptávky způsobenému novým koronavirem zruší ode dneška většinu letů. Přechodně také propustí 90 procent personálu, tedy zhruba 10 000 lidí.

Reklama

Doporučované