Hlavní obsah

Zákaz cestování nás zničí, stěžují si provozovatelé malých bizjetů

Foto: Aeropartner

Letadla, se kterými létá společnost Aeropartner.

Reklama

Obchodní jednání nebo cesta na dovolenou jsou hlavní důvody, proč movitější klientela sáhne po soukromém tryskáči. Ačkoliv si za něj zákazník připlatí často více než sto tisíc korun, v posledních dvou letech tržby v tomto sektoru rostly. Jenže zákaz cest se týká i malých letadel.

Článek

Od soboty vstoupí v platnost zákaz cestování z Česka autobusovou, vlakovou a lodní dopravou a částečně bude omezen také letecký provoz. Vycestovat za hranice bude od páteční půlnoci možné pouze automobilem. A od pondělní půlnoci platí zákaz téměř absolutně.

Jedním z poražených budou i společnosti zaměřující se na soukromou dopravu cestujících. Jedním z případů je česká charterová společnost Aeropartner, která křižuje nebe menšími business jety.

„Situace začala do jisté míry ovlivňovat provoz již několik týdnů před zavřením škol a včerejším vyhlášením nouzového stavu, protože lidé byli opatrnější s cestováním, když se virus rozšířil mimo Čínu. Tedy přepravní výkony byly již v tomto období lehce pod průměrem,“ informoval Seznam Zprávy zakladatel společnosti Aeropartner Richard Santus.

„Poslední dny a hodiny jsme naopak zaznamenali exponenciální nárůst poptávky a realizovaných zakázek zejména pro návratové lety, protože všichni musíme do dnešní půlnoci sedět na zemi,“ pokračoval.

Už nyní je jasné, že firmy podnikající v letovém sektoru musí přecházet na krizová řešení a úsporná opatření. Český Aeropartner se kromě běžných byznysových letů zaměřuje také na tzv. leteckou ambulanci, repatriaci, evakuaci a urgentní přepravu dárcovských orgánů.

„Abychom toto vše mohli zachovat, nesmí stávající omezení trvat věčně (v řádech měsíců), nebo musíme získat podporu od státu, kterou vláda přislíbila zejména našemu segmentu. Jako letecký dopravce jsme v cestovním ruchu, a tedy první ‚na řadě‘,“ okomentoval tíživou situaci zakladatel a pilot.

Santus doplnil, že firma v běžném provozu bez omezení vypraví průměrně až pět letů denně. Vzhledem k současné situaci a omezením je jejich stav však problematický. „Už teď víme, že v březnu skončíme na nějakých deseti procentech normálního provozu, a pokud bude nařízení v platnosti i v dubnu, přiblížíme se limitně nule,“ dodal.

Negativní důsledky v sektoru soukromého letectví potvrdil také Vlastislav Bříza, šéf holdingu Koh-i-noor, jenž sám vlastní dvě letadla, která firmě Aeropartner pronajímá. Letadlo používá zejména k pronájmu pro komerční lety, ale i pro nepředvídatelné situace vlastních firem.

V případě, že se opatření protáhne na několik měsíců, půjdou podle Břízy škody firmy Aeropartner do milionů. V celém sektoru se pak škody vyšplhají na miliardy.

Český charterový dopravce se snaží zajistit si pro sebe výjimku analogicky k osobním automobilům, které mohou jezdit prakticky bez omezení.

„Naše letadla mají maximální kapacitu osm cestujících čili racionálně vzato nepředstavují riziko ve světle přijatých opatření,“ vysvětluje Santus. Dalším argumentem, který majitel firmy zmínil, jsou pacienti na palubě sanitního letadla. Ti se považují za cestující, a tudíž nemohou překračovat hranice. „Posádka (piloti a zdravotníci) naopak ano, ale bez pacientů nebo cestujících taková úleva postrádá jakýkoliv smysl,“ dodává.

K velkým provozovatelům soukromých letů patří také společnost ABS Jets. Neprovozuje však charterové lety, nýbrž nabízí letadla partnerských dopravců. Ta klesající zájem o lety potvrdila také.

Nový typ koronaviru se začal šířit na konci loňského roku v Číně. V Česku bylo dosud potvrzeno 120 případů onemocnění.

Reklama

Související témata:

Doporučované