Hlavní obsah

Letenky budou za pakatel už jen chvíli, tvrdí šéf vyhledávače Kiwi

Ceny letenek před letní dovolenou už šplhají nahoru. Rozhovor s Oliverem Dlouhým z Kiwi.com (Video: Markéta Bidrmanová, Seznam Zprávy)

 

Reklama

7. 6. 8:50

Až padnou poslední bariéry v cestování a budeme mít v kapsách covid pasy, pustí vyhladovělé aerolinky ceny letenek nahoru, myslí si Oliver Dlouhý z Kiwi.com. Ceny letenek mají své dno už za sebou, říká.

Článek

Ceny letenek se odráží ode dna. A levněji už nebude. „Jsem o tom přesvědčen, když vidím tu poptávku. I u nás se velikost průměrné objednávky zvětšuje,“ uvedl zakladatel vyhledávače Dlouhý pro SZ Byznys.

Podle zakladatele Kiwi se aerolinky během pandemie dvakrát napálily: „Poprvé koncem minulého léta, když myslely, že covid skončil, a v Evropě přišla druhá vlna. Jenže už měly nastavené předimenzované letové řády a kapacity. A podruhé, když myslely, že covid skončil, a přišla Brigita (nová mutace koronaviru, pozn. red.).“

Potřetí už se uvolněnou atmosférou podle Olivera Dlouhého zlákat nenechají a budou opatrné: „Kapacitu budou navyšovat jen pomalu. Může se jednoduše stát, že bude vyšší poptávka než nabídka, což povede k růstu cen.“

Máme největší databázi letů na světě

Právě nízká cena letenky je důvodem, proč cestovatelé na Kiwi.com chodí. Každý den skenuje dvě miliardy různých letů a jejich kombinací. Aby byli levnější než konkurence, dokonce dotují lety ze svého. Jindy letenku prodají levně jen proto, aby nalákali klienta k nákupu pojištění nebo ubytování.

Někdy je cena dokonce nižší než původní let od aerolinky. Jak je to možné? „My ty lety používáme jako způsob přilákání zákazníků. Některé i dotujeme a prodáváme pod cenou aerolinky. Protože zákazníci přijdou a naučí se používat naše služby a v budoucnu si koupí třeba let, kde máme zdravou marži,“ vysvětluje Dlouhý.

Zbytek zajistí vyhledávací algoritmus. Vidí i lety, jež obyčejnému turistovi zůstávají skryté. A nabízí kombinace dopravců, kteří spolu normálně nespolupracují. Nově si zákazník může říct o notifikaci, pokud se v nabídce objeví extra levný let do vybrané destinace: „Když vidíme, že se cena oproti dlouhodobému trendu na trase výrazně snížila, zákazník může dostat e-mail nebo notifikaci v aplikaci,“ říká Dlouhý.

Jak velká je pravděpodobnost, že jinde levnější let neseženete? „Ta jistota je poměrně vysoká. Nikde jinde pravděpodobně nebude levnější. Disponujeme globálně nejširší databází všech letů. Není jiná firma, která by měla ve své databázi obraz celého letového řádu,“ tvrdí Oliver Dlouhý.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované