Článek
Už jsi někdy od svých potomků doma slyšela, že jsi boomer?
Moc ti děkuji za tuto otázku. Stává se mi to pořád, ale já dělám, že nic a jedu si svou. Kluci jsou zkrátka jiní než holky, navíc ti moji jsou Sparťané.
Jak se operní diva srovnává s tím, že má doma fotbalisty?
To jsou ty paradoxy života, které ti strašně moc dají a člověk je za ně vděčný. Já si to užívám. Pokud na fotbal přijdu, podívám se, oni tam kopou a někdy jsou hodně hlasití. Já to beru pozitivně, učím se, a to je život. Musíš z toho stromu slézt dolů – buď do kuchyně, nebo na Spartu. A není to povinnost pěvkyně, ale mámy a manželky.
Andrea Tögl Kalivodová
Přední česká mezzosopranistka, sólistka Národního divadla Praha, temperamentní pěvkyně.
K jejím nejznámějším rolím patří Carmen, kterou ztvárnila na mnohých jevištích v Česku i v zahraničí, aktuálně v Národním divadle v Praze. V Carmen je jedinečná nejen kvůli hlasovým možnostem v daném oboru, ale také díky výjimečné barvě hlasu, pohybovým schopnostem a atraktivnímu vzhledu.
Věnuje se i koncertní činnosti, podporuje mladé talenty a pravidelně se věnuje charitě s aktivní komunikací k daným subjektům. Patří k nejžádanějším pěvkyním současnosti.
A jsou věci, které operní diva nedělá?
U nás v rodině není čas si hrát na operní divu, takže já velice ráda chodím na poštu i nakupovat, jsem normální ženská v džínách a teniskách, akorát se musím vždycky přepnout.
Byla jsi už na fotbale?
Byla, v Barceloně. Bavila jsem se, bylo to úžasné, řekla bych až umělecký zážitek. Na Spartu se také chystám, až budou hrát moji kluci. V televizi už jsem nějaké zápasy zhlédla.
Co by se mělo udělat, aby si mladí našli cestu ke klasické hudbě a jednou za čas se vypravili do opery?
Když to řeknu upřímně, určitě je třeba dobrý marketing – musí se to umět zpropagovat, musí se to dělat dobře a tak, aby to bylo svižné a nenudilo to. To znamená, že když se klasická opera dělá moderně, musí se udělat dobře moderně, a ne napůl. Musí to mít vtip, šarm, noblesu, převahu ducha, musí to mít něco navíc. A pak si myslím, že se s tím dá velmi dobře pracovat. A vždycky říkám, ať se klasická opera dělá klasicky a něco moderního zase moderně, ale perfektně a esteticky.
Podle všeho záleží na tom, jak se to naservíruje a kdo to prezentuje.
Přesně tak, prezentace je velice důležitá. Člověk, který zpívá operu, musí nějak vypadat, musí umět promluvit, umět se přizpůsobit okolnostem, a o to jde. A důležitá je i čerstvost, samozřejmě se musíme přizpůsobit opeře a vědět, co je to vzít si dlouhé šaty nebo motýlka. Důležitý je balanc a timing.
Jaké to je, učit se textu libreta v cizím jazyce, který neovládáš?
Naposlouchat si to. Musíš konkrétně vědět, co zpíváš a co dané slovo znamená. Pokud to nevíš, pak je to afektované a o ničem. Důležité je celé si to poslechnout, pak si vezmu partituru a začnu psát, dávat do toho své emoce, zkoumat to, přemýšlet o tom. Aby ses to naučil a dostal pod kůži, potřebuješ na tu roli půl roku.
Součástí tvojí práce je i dobře vypadat. Ty se netajíš tím, že sis nechala udělat nějaké úpravy, bylo to i kvůli tvé profesi?
V prvé řadě to člověk dělá pro sebe, protože pokud máš ze sebe dobrý pocit, všechno ti jde. Pokud máš ze sebe špatný pocit, nejde ti nic. Já o tomto tématu nerada mluvím, protože se mě na to každý ptá. Je správné, aby interpreti dobře vypadali, musí to cítit člověk sám za sebe. A pokud to má být první liga, pak to má podle toho vypadat. Na prvním místě je ale hlas, to je neoddiskutovatelné.
O podcastu Boomer Talk
Oblíbený moderátor Miloš Pokorný se představuje ve zcela novém podcastu s názvem Boomer Talk, který bude na Podcasty.cz vycházet dvakrát měsíčně.
Termín boomer slouží jako urážlivá satira zahořklých, starých internetových uživatelů, kteří mají potřebu kritizovat mladší uživatele za jejich věk a zájmy.
Princip podcastu Boomer Talk je o srovnávání věcí nových a starých a Miloš Pokorný na toto téma vyzpovídá zajímavé hosty nejrůznějších profesí.
Jak správně pečovat o svůj hlas a co nedělat, abys neriskovala jeho ohrožení?
Zcela zásadní věc pro každého operního pěvce je nekouřit cigarety, dobře spát a neflámovat. Nechodit pozdě, mít disciplínu a být vždy připravený.
Co ji baví ve světě technologií? Jakou pozici mají v jejím hodnotovém žebříčku peníze? Jak to má s cestováním a kde byla naposledy na dovolené? A jakou profesi by si vybrala, pokud by nebyla operní zpěvačkou? Poslechněte si v našem podcastu: