Článek
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QO_W/1c2Cq.jpeg?fl=cro,0,0,3750,2634%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Za původním návrhem stojí rakouský konstruktér Ferdinand Porsche, rodák z Vratislavic nad Nisou, kterého najali Němci, aby naplnil vidinu „lidového auta“ od Adolfa Hitlera. Na snímku německý diktátor Adolf Hitler obdivuje model automobilu Volkswagen, 20. dubna 1938.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_V/tMQCx.jpeg?fl=cro,0,0,1345,2048%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
26. května 1938 byl v dolnosaském Fallerslebenu položen základní kámen této největší německé automobilky. Kolem ní současně vyrostlo pozdější město Wolfsburg.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_V/BPWCo.jpeg?fl=cro,0,0,5669,3709%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Ve svém projevu kladl Adolf Hitler Němcům na srdce, aby neprojedli veškeré peníze, ale šetřili na Volkswagen. Tehdejší slogan zněl: Fünf Mark die Woche musst Du sparen willst Du im eignen Wagen fahren (Jestli chceš vlastním autem jet, týdně dej stranou marek pět).
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QQ_X/yiiDH.jpeg?fl=cro,0,0,3508,2564%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Podle zadání měl model převézt dvě děti a dva dospělé rychlostí 100 km/h. V roce 1939 byla výroba kvůli válce přerušena.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QJ_V/LaJCo.jpeg?fl=cro,0,0,3154,3099%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Do konce války opustilo brány závodu Volkswagen jen 630 vozů modelu, který dostal v roce 1938 označení KdF-Wagen. Německé Kraft durch Freude znamenalo v překladu „radostí k síle”. Na snímku továrna Volkswagen ve Wolfsburgu kolem roku 1945.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QI_a/wEWD.jpeg?fl=cro,0,0,2992,2048%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Když ale výrobu převzali Britové, přešli k dnešnímu Volkswagenu Typ 1, který však lidé pro jeho nezaměnitelný vzhled změnili na prostého Brouka. Podle agentury AP se stal svým designem natolik unikátní, že ho lze kdekoliv na světě rozpoznat stejně snadno a bezpečně jako lahev Coca-Coly.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QO_W/3BfCs.jpeg?fl=cro,0,0,2993,2133%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Řady stojících Brouků okolo roku 1950 v německém závodě Volkswagen, ten se se stal jedním z hlavních výrobních center pro výrobce automobilů. Brouk se stal po celém světě tak populární jako žádný jiný automobil.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QJ_V/6WoCs.jpeg?fl=cro,0,0,1885,2801%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Rekordmanem byl jak dobou výroby, tak i výrobními počty. Na snímku továrna ve Wolfsburgu v roce 1962.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QK_W/Tz5Ca.jpeg?fl=cro,0,0,3072,2007%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Nenáročný vůz se vzduchem chlazeným motorem boxer a charakteristickou oblou karoserií se zasloužil o poválečnou motorizaci Německa i jiných zemí.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QI_a/Xs6E.jpeg?fl=cro,0,0,4847,3286%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Do roku 1955 se vyrobil první milion vozů, přičemž v 60. letech se současně s rozmachem hnutí stal velmi populárním mimo Evropu, například ve Spojených státech, které se v následujícím desetiletí staly se 40 % odbytu jeho nejdůležitějším zahraničním trhem.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_V/T3KDK.jpeg?fl=cro,0,0,2716,2048%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Výroba Brouka se tak přesunula do Brazílie, Peru, Nigérie a právě i Mexika, kde poslední kus opustil montážní linku v Pueble v roce 2003. Celosvětově šlo o vůz číslo 21 529 464.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QO_W/E3CCt.jpeg?fl=cro,0,0,3980,2699%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Brouk se zapsal do automobilové historie podobně jako další lidové vozy Citroën 2CV „kachna“ nebo Fiat 500.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QQ_X/3FRDI.jpeg?fl=cro,0,0,2647,2048%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen vyráběl i jiné typy vozu, například další slavný model Volkswagen Transporter, jehož sériová výroba započala roku 1950, od roku 2015 se vyrábí jeho 6. generace, tedy až dodnes.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QJ_V/O45Cp.jpeg?fl=cro,0,0,2784,2069%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Továrna Volkswagen zahrnula výrobu multivanů a karavanů do svého programu v roce 1961.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QM_V/sIwDA.jpeg?fl=cro,0,0,5016,3514%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Na snímku kempující Volkswagen ve Francii 1962.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QO_W/usaCr.jpeg?fl=cro,0,0,4032,2619%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Propagační fotografie z roku 1962, kabriolet Volkswagen Karmann Ghia.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_V/xVzDL.jpeg?fl=cro,0,0,4102,3060%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volkswagen Type 181, snímek z autosalonu pravděpodobně začátkem sedmdesátých let. Vůz byl ve Spojených státech prodáván jako Volkswagen „Thing“.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QM_V/HdeDB.jpeg?fl=cro,0,0,3742,2503%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Golf postavený na nové montážní lince Volkswagenu ve Wolfsburgu v Německu, rok 1988.