Hlavní obsah

Méně vyhozeného jídla, křivá zelenina v obchodech a menší porce v restauracích. Svět bojuje proti plýtvání jídlem

Ročně se v Česku zbytečně vyhodí 830 tisíc tun potravin (Video: Josef Mačí, archiv)

 

Reklama

19. 7. 2017 13:58

Obchody v Česku jsou zodpovědné jen za 15 % vyhozeného jídla. Nejvíce znehodnocených potravin připadá na výrobce a spotřebitele.

Článek

Hlad má velké oči. Je to sice otřepané české přísloví, ale přesně dokumentuje stále aktuálnější globální problém - plýtvání jídlem.

Na zbytečné vyhazování potravin upozornil na svém blogu známý miliardář a filantrop Richard Branson. Majitele společnosti Virgin Group zaskočilo, kolik jídla strávníci v restauracích nechávají na talíři, a nabízí řešení - menší porce. Jeho restaurace už koncept zavedly. Hladoví zákazníci přitom neodejdou s prázdným žaludkem, mohou si bezplatně přidat.

„Když jsme to zavedli, zjistili jsme, že si přidá méně než 10 procent lidí," napsal Branson v příspěvku.

Jiným způsobem, ale se stejným cílem funguje aplikace Too Good To Go, která nabízí lidem levnější jídlo, jež by se jinak vyhodilo. Restaurace v průběhu dne vyvěšují nabídku s pokrmy a lidé si je mohou vyzvednout za zlevněnou cenu od dvou do čtyř euro.

Restaurace se ale podílí na plýtvání potravinami jen z menší části. Téměř polovina jídla se vyhodí už při jeho výrobě. Třetina potravin navíc skončí v koši domácností. Každý Čech tak vyhodí ročně do popelnice 81 kilogramů potravin. V tuzemsku se tak ročně znehodnotí 830 tisíc tun potravin.

Zatímco v případě spotřebitelů nepomůže nic jiného než osvěta a vzdělávání, výrobci a supermarkety mohou odpad výrazně omezit. V Dánsku a Německu fungují obchody, které prodávají potraviny s prošlým datem minimální trvanlivosti nebo poškozeným obalem.

V Česku podobný impuls chybí, ale situace se zlepšuje. Od roku 2014 mohou supermarkety zdarma darovat zboží potravinovým bankám. Do té doby musely darované zboží danit 15 procenty. Množství zbytečně vyhozených potravin tímto způsobem omezuje řetězec Tesco nebo Globus.

Aktivní je i iniciativa Zachraň jídlo, která inspirovala obchodníky, aby prodávali i křivou zeleninu a ovoce. Ty se od prodávaných liší pouze nedokonalým vzhledem. Nestandardní potraviny nabízí se slevou Tesco, Penny nebo Rohlík.cz.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované