Hlavní obsah

Mezi Pardubicemi a Hradcem Králové pojedou vlaky po dvou kolejích. Rychlost se zvýší na 160 km/h

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Reklama

12. 11. 2020 23:15

Správa železnic (SŽ) bude v příštím roce pokračovat ve zdvoukolejnění trati Pardubice – Hradec Králové. Jeden úsek je hotový, druhý je v přípravě a třetí se bude stavět příští rok.

Článek

Úsek mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem již dvě koleje má. Stéblová si teď připomíná tragické výročí. Před 60 lety tam 14. listopadu byla jedna kolej a srazil se na ní osobní vlak s motorovým, nehoda si vyžádala desítky životů. Další desítky lidí se při nehodě zranily.

Při současném způsobu zabezpečení provozu je podle proděkana Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice Radovana Souška pravděpodobnost velké nehody zanedbatelná. „Vyloučit selhání lidského faktoru nikdy nelze, lze jen zdokonalovat systémy zabezpečení tak, aby se co nejvíce vyloučila možnost lidské chyby,“ uvedl Soušek.

Nehody vznikají i z jiných příčin, jsou na silničních přejezdech, stojí za nimi protiprávní činy nebo meteorologické jevy. Lidské selhání je ovšem nejčastější, dodal proděkan. „Přivykli jsme nehodám na silnici, na železnici máme nastavenou jinou citlivost vnímání. To není omluva pro jakoukoliv nehodu a zmařený lidský život, jen polemika o vnímání stejné záležitosti v různých druzích dopravy,“ uvedl Soušek. Železnice stále zůstává nejbezpečnějším druhem dopravy, dodal.

Rekonstrukci traťového úseku Pardubice – Rosice nad Labem do Stéblové chce Správa železnic zahájit v příštím roce. Zakázku na zhotovitele stavebních prací vyhlásí v nadcházejících týdnech.

Účelem investice je rekonstrukce koleje a vybudování nové druhé koleje, vlaky tam budou moci jezdit rychlostí 160 kilometrů v hodině, zvýší se i kapacita dráhy. Ve stanici Pardubice – Rosice nad Labem vznikne jedno vnější a jazykové nástupiště a jedno ostrovní nástupiště přístupné podchodem. „Rekonstrukcí projde zastávka Pardubice–Semtín a vybuduje se nová zastávka Stéblová–obec, která zkrátí docházkovou vzdálenost na vlak. V rámci stavby bude rekonstruován a zdvoukolejněn most přes Labe,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Friebová.

Úsek z Opatovic nad Labem do Hradce Králové SŽ připravuje. Záměr projektu by se měl začít připravovat v příštím roce. Vznikne tam druhá kolej a traťová rychlost se také zvýší na 160 kilometrů v hodině.

„Kromě zdvoukolejnění je předmětem stavby zejména rekonstrukce stanice Opatovice nad Labem – Pohřebačka, kde budou odstraněna stávající nástupiště. Náhradou za ně dojde k vybudování nové zastávky Březhrad,“ řekla Friebová.

Provoz mezi Hradcem Králové a Pardubicemi se za desítky let významně zvýšil. Zdvoukolejnění části trati pomohlo plynulosti železniční dopravy. „Snad pravidelní cestující zaznamenali, že zmizela častá zpoždění kvůli problémům kapacity původní tratě. Na lepší se dobře zvyká, takže si to již mnozí ani nepamatují,“ řekl Soušek.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované