Hlavní obsah

Miliardář Strnad rozjíždí vagonářský byznys. Chce čtyři nové opravny

Foto: PKP Cargo

Jedním z klientů Strnadovy CE Industries je přepravce PKP Cargo.

Reklama

Pokus o záchranu strojíren Vítkovice Heavy Machinery průmyslníkovi Jaroslavu Strnadovi nevyšel. Na troskách původního ostravského projektu teď však začíná stavět nový byznys: síť železničních opraven.

Článek

Když před dvěma lety vstupoval zakladatel průmyslové skupiny Czechoslovak Group Jaroslav Strnad do ostravských Vítkovic, měl to být start zcela nové podnikatelské etapy.

Dosavadní byznys před tím převedl na syna Michala. A s volnýma rukama a novým partnerem Martinem Ulčákem se pustil do resuscitace Vítkovic, kdysi největší strojírenské firmy v zemi, jež se od roku 2018 nezadržitelně rozpadala.

Strnad založil novou skupinu CE Industries, do níž vkládal vítkovická aktiva. Největším z nich byla firma Vítkovice Heavy Machinery (VHM), hlavní dědic vítkovické strojírenské tradice, jehož Strnad s Ulčákem převzali v bankrotu. Oba také, dílem společně, dílem každý zvlášť, získali několik dalších vítkovických firem.

Záchranná mise však nevyšla podle jejich představ. Už loni se ukázalo, že se pohled obou partnerů na Vítkovice liší. A letos v březnu představenstvo VHM po jednání šéfů obou skupin podalo na firmu insolvenční návrh.

„Došli jsme prostě k tomu, že máme na Vítkovice rozdílné názory,“ říká šéf nového Strnadova holdingu CE Industries Adam Šotek. Partneři se domluvili na rozchodu a striktním rozdělení vítkovických aktiv. Letos v dubnu však Martin Ulčák nečekaně zemřel.

Foto: CE Industries

Adam Šotek, šéf Strnadovy skupiny CE Industries

Vypořádání mezi Strnadovou CE Industries a původně Ulčákovovou společností E-Invest bylo v hrubých rysech dojednané loni v říjnu. Definitivní „rozvodové“ smlouvy se ale před pár týdny podepisovaly už bez Ulčáka.

Nový start

Ještě v březnu, v době insolvenčního návrhu na VHM, patřilo pod Strnadovu CE Industries celkem 12 firem, ztrátové z nich podle Šotka byly jen VHM. Rozvodová smlouva s E-Investem ale podobou CE Industries zamíchala. Pro průmyslového matadora to fakticky znamená nový start.

Po vypořádání s Ulčákovou stranou opustila CE Industries energetickou strojařinu, které se ujali Ulčákovi následovníci. „Odešli jsme ze společných firem Vítkovické energetické strojírenství, Vítkovické strojírny i z výrobce důlní techniky Noen, kde jsme měli poloviční podíly,“ shrnuje Šotek.

Při vypořádání Strnadovi připadla polovina Vítkovických strojíren, bývalá mostárna. „Slouží jako developerský projekt, většina areálu je pronajata,“ říká Šotek.

Ze zbytku společných strojařských aktiv se Strnad nechal vyplatit. Pravda, jeho CE Industries ještě pokukuje po životaschopné části krachujících VHM. Insolvenční řízení je ale teprve na začátku a výsledek je nejistý.

A tak se dnes ve Vítkovicích Strnadovi paradoxně jeví jako nejperspektivnější úplně nový obor - dopravní strojařina. Podnikání, kterému se Vítkovice za vlády bývalého majitele Jana Světlíka nikdy nevěnovaly.

Vagonářské plány

Impulsů pro nový směr bylo víc. Především, CE Industries po vstupu do Ostravy koupila firmu Vítkovice Doprava. K tomu pak založila zcela novou společnost Vítkovické železniční opravny. Právě ty se mají stát východiskem nové expanze na železnici.

„Začali jsme je stavět loni, na letošek jsme jim plánovali tržby 160 milionů, ale nakonec se podíváme ke 200 milionům korun. Zisk EBITDA by měl dosáhnout 38 milionů. Jsme velmi spokojeni,“ pochvaluje si Šotek.

Nová firma se 120 zaměstnanci pracuje na zakázkách českého dopravce ČD Cargo, polské PKP Cargo, novým klientem je francouzská Ermewa. Pokud se bude opravně dařit podle plánů, do Ostravy se brzy nevejde.

„Ve Vítkovicích jsme schopni dělat do objemu 250 milionů korun ročně. Už za rok bychom se tady měli dostat na 95 procent kapacity. Ale chceme postavit v Česku ještě jedny železniční opravny, a to v severních Čechách,“ říká šéf CE Industries.

Plány na stavbu nové opravny urychlila ještě jedna událost, která letos nemile zasáhla Strnadových rodinný byznys. Zkrachoval jim totiž další podnikatelský záměr v Lounech. Tam se skupina Czechoslovak Group Strnada-juniora marně pokoušela získat zkrachovalou vagonku Heavy Machinery Services.

Firma DAKO-CZ ze skupiny Czechoslovak Group si areál vagonky loni pronajala od konkurzní správkyně a začala tam s vagonářským servisem. Nakonec odtud ale bude muset odejít, protože v soutěži na prodej vagonky nedávno Czechoslovak Group přeplatili konkurenti – bratři Šuškové.

Strnadova DAKO-CZ má v Lounech nájemní smlouvu do srpna. Šuškovi po získání lounské vagonky nájemcům výrobu zablokovali a snaží se rivaly vypudit dřív. Strnadovi tak v branži sázejí na zakládání nových podniků, čehož se má ujmout právě seniorova CE Industries.

Opravny a odpady

Podle Šotka by se podnikání v železničním opravárenství mělo rozšířit i do zahraničí. „Naším cílem je vybudovat celkem čtyři opravárenské jednotky ve střední a východní Evropě. Díváme se po možnostech například v Maďarsku,“ říká.

Kromě oprav by CE Industries v Ostravě také ráda rozjela výrobu speciálních vagonů nesoucích cisterny na přepravu stlačeného plynu. Právě proto má pořád zájem o část zkrachovalých Vítkovic Heavy Machinery, kde by se vagony daly dělat.

Navíc má Strnad v Ostravě ještě jedno dopravně-strojírenské želízko v ohni: malou firmu Mr. Wheels na výrobu obručí a menších kol. Zatím tu pracuje padesát lidí, počet zaměstnanců má ale v dohledné době stoupnout na 70.

Vedle železniční strojařiny má Strnadova skupina CE Industries ještě jednu divizi, která vychází z Vítkovic, ale překračuje její hranice. Jde o odpadové hospodářství.

Strnad při vstupu do Vítkovic získal jejich dceřinou firmu Recycling, k níž později přibral Sběrné suroviny Žilina, velkého hráče ve zpracování odpadu na Slovensku.

I tady počítá s dalšími investicemi. „Posilujeme hlavně v oblasti služeb pro průmyslové firmy, nabízíme environmentální managament i technologická řešení. Teď se chystáme převzít další firmu na likvidaci tekutých odpadů,“ uvedl Šotek.

Zklamané naděje

Ostravské Vítkovice mají za sebou slavnou minulost. Ještě před pěti lety byly Vítkovice Holding, ovládané Janem Světlíkem, největší strojírenskou firmou v zemi. Vítkovice tvořily tržby kolem 17 miliard korun, vydělávaly 400 milionů ročně a patřily k pilířům českého průmyslu.

Pak přišel krach jejich důležitého projektu – stavby turecké elektrárny Adularya. Klíčové firmy holdingu postupně dohonily dluhy, skupina se začala se rozpadat.

V této fázi Strnad do Vítkovic vstoupil. A dlouho doufal, že spolu s Ulčákem dokáže podstatnou část strojařského impéria zachránit. Ještě loni na podzim tvrdil v rozhovoru pro Seznam Zprávy tehdejší šéf Vítkovic Heavy Machinery, Strnadem najatý exšéf Českých drah Daniel Kurucz, že jsou strojírny „definitivně venku z krize“ a mají jasnou perspektivu.

Pak ale přišel náraz reality. „Když jsme si ujasnili, jak firma funguje, odkud a jak vysoké má marže, byli jsme zděšeni. Snažili jsme se škrtit náklady, ale bylo nám jasné, že není šance prošetřit se ze ztrát ani k nule, natož k zisku,“ líčí Šotek.

Chyběl prodejní tahák

Fabrice podle něj chyběl vlastní unikátní výrobek. A v běžné „komoditní“ produkci neměla šanci konkurovat cenou. Výroba by se podle Šotka musela zefektivnit, zmodernizovat. Jenomže to vyžadovalo investice, na kterých se Strnad s Ulčákem neshodli. Proto přišel rozchod a bankrotový návrh na klíčový provoz těžkého strojírenství.

Jaroslav Strnad do Vítkovic za poslední dva roky nasypal kolem 1,2 miliardy korun. Jen angažmá ve Vítkovicích Heavy Machinery ho přišlo na 778 milionů. Asi 350 milionů bude muset podle Adama Šotka oželet.

CE Industries po necelých dvou letech existence není malá firma. Loni podle svého šéfa utržila 3,74 miliardy korun, přičemž vykázala 120 milionovou ztrátu. „Do červených čísel skupinu poslaly VHM. Bez této problematické investice by byly sice naše tržby jen necelé dvě miliardy, zato bychom byli v plusu - se ziskem EBITDA 138 milionů Kč,“ říká Šotek. Letos skupina plánuje tržby ve výši 2,7 miliardy a zisk EBITDA 203 milionů korun.

Zda se Strnadovi podaří ze zbytků vítkovických plánů a chystaných nových projektů postavit další velkou skupinu, podobnou Czechoslovak Group, je zatím ve hvězdách. Chuť k růstu ale má.

Reklama

Doporučované