Hlavní obsah

Místo lidí roboti. Stroje vám zabalí balík bez koronaviru

Foto: SZ Pixabay

Ilustrační fotografie.

Reklama

3. 7. 2020 8:47

Během pandemie se lidé snažili omezit kontakt nejen mezi sebou, ale i se zbožím. Riziko nákazy koronavirem tak uspíšilo potřebu instalovat umělou inteligenci. Logistiku budou obstarávat hlavně roboti.

Článek

Pandemie covid-19 klade na pracovníky v logistice nové požadavky. Pro podniky je teď čím dál důležitější přemisťování produktů z místa na místo s co nejmenším lidským kontaktem. Firmy se tím snaží minimalizovat riziko přenosu nákazy jak u svých zaměstnanců, tak u zákazníků. Maloobchodníci, sklady a dopravci tomu přizpůsobují svou činnost.

Potřeba eliminovat kontakt se odrazila i na poptávce po nových robotických strojích. Trh s nimi se může do roku 2025 více než zdvojnásobit, napsala agentura Bloomberg.

„Poptávka po automatizaci se zvýšila,“ říká analytik Bloombergu Takeši Kitaura. Podle něj ale klesne zájem o automatizační techniku ze strany automobilek, neboť pandemie způsobila globálně nižší prodej vozů. Odvětví logistiky a dopravy by však tento pokles mohlo vynahradit.

Své linky se snaží automatizovat například maloobchodníci. Důvodem je obava zákazníků z přenosu nákazy zásilkou. Japonská společnost Rakuten, která poskytuje služby v oblasti e-commerce, proto spěje ke snížení lidské manuální práce a zaměřuje se na automatizaci.

Japonský výrobce systémů pro manipulaci s materiálem Tsubakimoto Chain zaznamenal větší zájem o své zboží, stejně jako společnost Daifuku, která vyrábí manipulační zařízení. Větší zájem se odrazil i na ceně jejich akcií.

„Daifuku bude vedoucí společností na cestě k novému normálu v postcovidové éře. Společnost je jedním z předních světových hráčů v oblasti logistických technologií,“ předpovídá Tošiharu Morita.

Neodvratný nástup automatizace

Ředitel firmy Above Robotics Dirk Beth uvedl, že výrobce se sídlem v San Francisku má zakázky hlavně od japonských, korejských a dalších asijských společností. Jeho cloudový systém dokáže propojit vozidla bez řidiče, sklady i dopravní společnosti, které tak mezi sebou mohou komunikovat.

V Japonsku je nástup automatizace poměrně naléhavý i proto, že některá odvětví se potýkají s nedostatkem pracovní síly. Firmy proto hledají způsoby, jak fungovat s menším počtem lidí. Koronavirus tuto potřebu ještě posílil.

Za zvýšeným zájmem o automatizaci stojí i japonská vláda. Tamní ministerstvo dopravy uvedlo, že chce, aby Japonsko více využívalo umělou inteligenci k řízení vozidel a letounů. Vyzvalo také k používání dronů v horských a méně obydlených oblastech.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované