Hlavní obsah

Mzda klidně 70 tisíc. V jedné oblasti se dá vydělat víc než slušně

Foto: Shutterstock, Stanisic Vladimir, Seznam Zprávy

Na rozvoji e-shopů vydělaly dobře také profese navázané na e-byznys.

Reklama

28. 6. 8:44

E-shopy prožívaly v pandemii boom. Těžily z toho i profese navázané na elektronický byznys. Jak moc? SZ Byznys přinášejí exkluzivní data o vývoji mezd v online prostředí včetně konkrétních profesí i informaci o nových benefitech.

Článek

Online byznys prožil v pandemii dramatický rok. Na počátku roku 2020 vypadalo vše slibně – mzdy vyrostly meziročně více než o desetinu a průměrná mzda se v online prostředí pohybovala o více než 60 procent nad celorepublikovým průměrem. Vyplývá to z průzkumu společnosti Online People, která vyhledává správné lidi na e-commerce a online marketing a mezi její zákazníky patří například Globus, Dr. Max, Zásilkovna či Rohlík. Průzkumu se zúčastnilo přes 540 respondentů.

„Kdo chtěl změnit práci, mohl si zpravidla vybírat. Poptávka po online specialistech už několik let vysoce převyšovala nabídku, což vedlo k výrazným nárůstům mezd a větší šíři nabídky benefitů a výhod pro pracující v digitálu. Zdálo se, že veškeré trumfy drží v rukou zaměstnanci. Covid-19, který udeřil na jaře 2020, ale zásadně zamíchal kartami,“ říká Magdaléna Divišová, spoluzakladatelka Online People.

Vládou nařízený lockdown těžce dolehl zejména na společnosti, které měly zásadní podíl prodeje v kamenných prodejnách či výdejnách. Téměř pětina firem musela podle ní zkracovat úvazky či propouštět, a to zejména na jaře a v létě. Internetové obchody však naopak začaly významně ožívat a později se na online prostředí přesunuly i kamenné obchody a vznikalo mnoho nových platforem. Na pracovním trhu se zvedla nová velká poptávka po expertech na prodej na internetu, nejprve provozních, později i marketingových.

Za celý loňský rok tak průměrné mzdy v e-commerce a online marketingu rostly proti roku 2019 výrazně více (21 %) než o rok dříve, kdy už se zdálo, že růst příjmů bude v tomto segmentu postupně zpomaloval (v sezoně 2017/2018 rostly mzdy o 14 %, v sezoně 2018/2019 o 11 %). Průměrný pracovník si vydělal více než 66 tisíc korun, což bylo téměř o 90 procent více, než si v roce 2020 vydělal každý „statisticky průměrný“ Čech (35 611 Kč).

„Zatímco sezona 2018/2019 přinesla mírné snížení tempa růstu mezd v onlinu, které poukazovalo na jejich ‚přehřívání‘ v posledních dvou letech, loňský rok ukázal, že raketový růst je zpět. Alespoň v některých specializacích,“ poukazuje Divišová.

V Praze si online pracovníci vydělali loni tradičně více než v jiných městech, a to zhruba o pětinu (70 151 Kč vs. 55 570 Kč). Meziroční tempo růstu výdělků v regionech však loni překonalo i Prahu (23% růst v regionech vs. 17% růst v Praze). „Výzkumu se zúčastnili i respondenti ze Slovenska. Pro zajímavost jsme zkusili spočítat průměrnou mzdu i jim a vycházela v přepočtu na 60 933 korun,“ doplňuje spoluzakladatelka Online People.

Při pohledu na jednotlivé pozice v oboru je vidět, že nejdramatičtěji rostly příjmy lidem, kteří mají na starosti celý marketing a vytváří celkovou strategii firmy. Marketingoví specialisté a manažeři si polepšili téměř o polovinu a průměr jejich příjmů přesahuje 77 tisíc korun.

Dále rychle rostly technické pozice. Vývojáři si polepšili zhruba o pětinu na 86 334 Kč měsíčně. Podobně si polepšili i pracovníci, kteří mají na starosti přímo chod e-commerce a obchod, jejich mzda se zvýšila z 62 300 korun na 75 688 korun.

Avšak i přesto, že elektronický byznys celkově vzkvétal, na některých pozicích se šetřilo. Správci sociálních sítí přišli o více než čtvrtinu svých výdělků (46 213 Kč vs. 33 371 Kč) a copywriteři o pět procent.

Ohledně dalšího vývoje mezd jsou experti v onlinu optimističtí. Zhruba polovina z nich sice nečeká žádné změny ohledně výše příjmů, což je podle společnosti provádějící výzkum standardní trend, avšak větší podíl z nich čeká letos vyšší nárůst příjmů, ačkoliv už loni bylo tempo růstu mezd přes počáteční obtíže nakonec značné.

Zatímco loni zesílily mzdy specialistů až o pětinu, což se týkalo kolem 30 procent lidí, letos čeká takové zvýšení 38 procent pracovníků. Osmi procentům lidí se loni zvedl plat o více než pětinu, ale letos takové zlepšení čeká 11 procent respondentů.

Mírně se také zvýšilo procento pracovníků, kterým se loni zvedl plat o více než polovinu (2 %) proti těm, kteří takový posun čekají letos (3 %). Příznivá očekávání potvrzují i data o propadu výdělků loni. Zatímco loni se mzdy snížily šesti procentům lidí, dnes to očekává jen procento pracovníků.

Kdo si chce uchovat dobré zaměstnance, měl by jim kromě dobrých mezd vycházet vstříc také ohledně zaměstnaneckých výhod a benefitů. Ty totiž mají velký vliv na to, zda se jim podaří získat či udržet klíčové zaměstnance.

„Některé benefity zůstávají jako stálice (multisport karty, stravenky atd.), některé benefity překračují hranice ‚věci‘ a staly se novým průmyslovým standardem – jedná se především o home office nebo o časovou flexibilitu v práci při zachování plného úvazku pro jednoho zaměstnavatele. Objevují se ale i požadavky na benefity nové – například placené zábavní kanály, jako je třeba Netflix nebo HBO Go, služby uklízečky, které s sebou přinesl pracovní život masivně přesunutý do domácností. Uvidíme, co z těchto výstřelků vydrží,“ říká Pavlína Zábojníková, druhá ze spoluzakladatelek Online People.

Její slova potvrzuje Mariana Wohlrabová z digitální agentury Taste. „Uvažujeme o tom, že zavedeme nový benefit – předplatné služby Spotify pro naše zaměstnance. Všimli jsme si, že o to mají zájem, a považujeme to za pracovní nástroj, který může pomoci zvýšit produktivitu jejich práce. Když máte sluchátka na uších a posloucháte hudbu, dokážete se do práce hluboce ponořit a plně se na ni soustředit,“ je přesvědčena personalistka agentury.

V obecnější rovině však podle Zábojníkové zaměstnanci stále sledují „osobnost“ zaměstnavatele, atraktivitu jeho značky, smysl své práce a její prospěšnost. „Uvědomují si, kolik procent svého času prací tráví a chtějí ji trávit smysluplně. Reason why (důvod proč) je ten nejnáročnější benefit, který každý zaměstnavatel musí svým zaměstnancům poskytovat,“ dodává.

Základní pojmy elektronického byznysu

E-commerce: Druh byznysu, kdy se produkty či služby prodávají v online prostředí. Patří sem například pozice e-commerce specialistů, v širším pojetí i logistika, péče o zákazníky a online marketingové pozice.

Online marketing: Marketing dělaný mimo klasické kanály (noviny, TV, rozhlas, billboardy, letáky…). Patří sem například PPC, UX, mailing, sociální sítě, influencer marketing.

Marketing specialista: Nemá jednu dílčí pracovní náplň, ale koordinuje, sbírá a zastřešuje veškeré marketingové aktivity.

Marketing manager: Vytváří marketingové strategie, zajišťuje realizaci marketingových kampaní, vede týmy specialistů.

E-commerce specialista: Je odpovědný za to, že budou na e-shopu správně vystaveny produkty včetně jasných popisků a fotek.

E-commerce manager: Má na starosti funkčnost e-shopu a jeho výsledky (správce e-shopu). Jeho cílem je různými kanály přivést návštěvnost na e-shop (např. pomocí e-mailingu či PPC). Rozsah aktivit a zodpovědnosti záleží na velikosti zaměstnavatele.

PPC: Pay Per Click (platba za klik) je konkrétní druh výkonové reklamy, jejíž cenu určuje to, kolik uživatelů zaujme a kolik je pak firma ochotná dát za to, že si na její reklamu někdo klikne. PPC specialista přivádí na eshop nové zákazníky (na rozdíl od e-mailingového specialisty, který se snaží na e-shop přivést už stávající zákazníky a přimět je k zopakování nákupu).

UX: User Experience (zákaznická zkušenost). Specialista UX definuje zákaznické cesty na e-shopu (proč tam zákazník jde, kudy přichází, jaké je rozmístění prvků na e-shopu, na konkrétní stránce, kolika kroků bude mít průchod košíkem…) a snaží se o to, aby byl e-shop funkční a zákazníci na něm komfortně a z pohledu e-shopu efektivně a opakovaně nakupovali.

SEO specialista: Search Engine Optimization (optimalizace pro vyhledávače – jsou to metody, které mají za cíl, aby se určená webová adresa zobrazovala na předních místech vyhledávačů). SEO specialista se snaží o to, aby byl web „vidět“ na předních místech ve vyhledávačích a dokázal k sobě přivést co nejvíce návštěvníků.

Zdroj: Online People

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované