Hlavní obsah

Nadzvukové letouny jsou zpět. Boom Supersonic čeká zatěžkávací zkouška

Foto: https://boomsupersonic.com

Přípravy na zkušební let jsou v plném proudu.

Reklama

Když nadzvukový Concorde poprvé vzlétl, stal se nekorunovaným vládcem nebes. Po osudné nehodě v roce 2000 ale následoval rychlý pád z trůnu. Nyní se po dlouhé odmlce objevil startup, který slibuje civilní superletouny.

Článek

Americký startup Boom Supersonic má o budoucnosti létání jasno: do vzduchu je třeba vrátit nadzvukové letouny. Není sice jedinou společností, která má podobný cíl, ale ve svých plánech počítá s vyšší metou. Zatímco konkurence konstruuje soukromé tryskáče, Boom Technology sází na komerční letoun s kapacitou přes padesát míst.

Loňské spekulace o pilotních testech se potvrdily: firma oznámila, že představí svůj letoun nesoucí název XB-1 už v prvním říjnovém týdnu a zkušební lety přijdou na řadu příští rok. „XB-1 je prvním krokem k návratu nadzvukových letounů,“ uvedl Blake Scholl, zakladatel a generální ředitel společnosti Boom Supersonic, v prohlášení na webových stránkách společnosti. Informace o letounu přinesla CNN Travel.

Concorde má nástupce

Minulou éru nadzvukového létání poznamenala v roce 2000 tragédie britsko-francouzského dopravního letounu Aérospatiale-BAC Concorde. O tři roky později se aerolinky British Airways a Air France rozhodly rychlé luxusní letadlo vyřadit z provozu. Přispěl k tomu také pokles komerčních letů do New Yorku po 11. září v roce 2001 a ukončení podpory údržby Concordu od společnosti Airbus. Dalším z udávaných důvodů byl velký dopad na životní prostředí.

Aérospatiale-BAC Concorde

Britsko-francouzský nadzvukový dopravní letoun, který provozovaly British Airways a Air France, symbolizoval usmíření rivality mezi Velkou Británií a Francií.

Jeden ze dvou nadzvukových dopravních letounů, které létaly komerčně; druhý je sovětský Tupolev Tu-144, který byl nasazen na konci sedmdesátých let.

Bylo vyrobeno dvacet letadel včetně šesti prototypů a vývojových typů. Maximální rychlost Concordu přesahovala dvojnásobek rychlosti zvuku. Poprvé letěl v roce 1969, do letových řádů byl zařazen v roce 1976.

Letoun využívali hlavně bohatí cestující, kteří si mohli dovolit zaplatit vysokou cenu výměnou za rychlost a luxusní služby letadla. Nadzvukový let mohl být provozován pouze na trasách nad oceánem, aby se zabránilo šíření rázové vlny v obydlených oblastech.

V roce 2000 došlo u letu Air France 4590 k havárii, při níž všichni cestující a posádka zemřeli. O tři roky později byl Concord vyřazen z provozu.

Zdroj: Wikipedia

Jak nyní uvádí Boom Supersonic, jeho nové letadlo se inspirovalo modelem Concorde, zdůrazňuje ale klíčové technologické rozdíly, které mají společnosti zajistit ekonomické a udržitelné přelety s maximální bezpečností.

Od Concordu výrobce „opsal“ kabinu, protáhlý trup a elegantní křídla. Na rozdíl od britsko-francouzského předchůdce však letadlo není vyrobeno z hliníkových slitin, ale převážně z lehkých uhlíkových materiálů.

Foto: https://boomsupersonic.com

Boom Supersonic.

Cestu z Londýna do New Yorku má zvládnout za něco přes tři hodiny a ze Sydney do Los Angeles za necelých sedm hodin letu. „Lety s dvojnásobnou rychlostí znamenají, že můžeme cestovat dvakrát tak daleko,“ vysvětluje Scholl.

Cenově dostupné

Firmy ve znovuzrození nadzvukového létání věří: do investic se zapojila například společnost Emerson Collective, Caffeinated Capital, SV Angell, Y Combinator Continuity a další.

Cena za letenku by navíc podle výrobce neměla být nikterak přehnaná. „Konečné ceny letenek budou určovat aerolinky, ale naše letadlo navrhujeme tak, aby ho mohly provozovat ziskově se zachováním stejných cen jako za dnešní cestování byznys třídou,“ píše firma na svém webu. Mimochodem, v případě Concordu stála zpáteční letenka z New Yorku do Londýna v roce 1997 7 995 dolarů (12,5 tis. v přepočtu na ceny z roku 2018), což byl více než třicetinásobek ceny nejlevnější možnosti letu po této trase.

Boom Supersonic se chce také zaměřit na bezpečnost a ekologickou i ekonomickou udržitelnost.

Radost může mít společnost z předobjednávek ještě před koronakrizí v hodnotě nejméně šesti miliard dolarů, přičemž za jednu miliardu si jich zájemce pořídí rovnou pět. Mezi kupující patří kupříkladu Virgin Group nebo Japan Airlines, které se také v roce 2017 s deseti miliony dolarů zapojily do investic.

Pokud vše půjde podle plánu, letouny s kapacitou 55 až 75 sedadel vzlétnou v roce 2030. Podle informací CNN Travel by se měly zaměřit hlavně na mezioceánské trasy.

Reklama

Doporučované