Hlavní obsah

Nákup bez front a nákazy. O potravinové boxy se zajímá i Česká pošta

Foto: Rohlík.cz

V Praze i regionech se začíná „díky“ covidu rozvíjet rychlý a bezkontaktní výdej potravin v blízkosti domova.

Reklama

Reakce na pandemii pomáhá rozvíjet nové technologie a služby. Jedním z příkladů jsou venkovní boxy na potraviny. Rozvíjí je COOP a Rohlík. Uchovají potraviny čerstvé a lidé si je můžou vyzvednout například cestou z práce.

Článek

Koronavirus urychlil zavádění automatických potravinových výdejních boxů, v nichž si Češi mohou vyzvedávat nákup podobně, jako si vyzvedávají elektroniku a další nepotravinové zboží v samoobslužných boxech Mallu, Alzy či Zásilkovny.

V regionech je jako první otevřela Skupina COOP, jež v Čechách a na Moravě sdružuje téměř 2500 prodejen, které v roce 2019 vykázaly obrat přes 29 miliard korun.

„O zavedení jsme uvažovali už několik let. Pandemie naše rozhodnutí urychlila. Chtěli jsme, aby lidé nemuseli jezdit na nákupy daleko do velkých měst, tak jsme v létě spustili e-shop s širokým sortimentem a v září jsme v Sezimově Ústí otevřeli první automatický výdejní box, kde mají lidé uložen v chladu svůj nákup a na vyzvednutí mají celý den,“ popisuje mluvčí Svazu českých a moravských spotřebních družstev Lukáš Němčík.

Foto: COOP

Takto vypadá výdejní potravinový automat COOP.

Zájem o novinku je podle něj obrovský. Do výdejního boxu, kterému se otevřou příslušná dvířka po načtení kódu z objednávky, si nechává dovážet zboží polovina zákazníků e-shopu. Cena za doručení nákupu do výdejního boxu a na prodejnu je přitom stejná, výdejní box je však výhodnější v tom, že si jde objednané potraviny vyzvednout plných 24 hodin, kdežto při vyzvedávání nákupu na prodejně (nyní to jde na 600 prodejnách COOP) mají kupující k dispozici mnohem kratší časový interval.

Lidé si podle Němčíka pochvalují to, že je pro ně nákup bezpečný a bez front a že si ho v automatech mohou vyzvedávat bez ohledu na to, jaké vládní restrikce zrovna platí při omezování chodu kamenných prodejen (regulace otevírací doby a počtu lidí v obchodech). Výrobcem automatů je česká firma 3iD z Vyškova.

Svaz spotřebních družstev proto po úspěchu prvního boxu rozšířil pilotní provoz do dalších dvou měst - Uherského Ostrohu a Ústí nad Orlicí - a do Vánoc hodlá otevřít další tři boxy v Hustopečích, Havlíčkově Brodě a Sušici.

Nákup a balíček v jednom

Tento týden se navíc Skupině COOP povedlo domluvil na spolupráci s Českou poštou, která by měla využívat nechlazené přihrádky pro své zásilky a podle Němčíka by to mohlo být už na přelomu nového roku či na jeho začátku.

„Jak Česká pošta, tak i společnost COOP máme o vzájemnou spolupráci zájem a v průběhu několika málo týdnů by mělo být jasné, v jaké formě bude spolupráce probíhat. Balíkoboxy jsou významným nástrojem, jak se přiblížit zákazníkům v neustále rostoucím segmentu balíků. Jakmile budou dořešeny podrobnosti spolupráce, budeme o ní informovat veřejnost,“ uvedl k připravované spolupráci mluvčí České pošty Ivo Vysoudil.

V Praze se na rozvoj venkovních potravinových výdejních boxů vrhl elektronický supermarket Rohlík.cz. První týden v listopadu spustil první takzvaný Rohlík Point na Proseku, tento týden otevřel další na Žižkově a do konce listopadu otevře ještě třetí u čerpací stanice MOL v Krči.

„Pilotní projekt outdoorových Rohlík Pointů jsme urychlili s ohledem na situaci s koronavinarem - tak, aby si zákazníci mohli nákup objednat z bezpečí domova a vyzvednout bez potřeby kontaktu s dalšími lidmi. Zájem o ně je veliký. Denně doručujeme přes 100 objednávek. Zaměřujeme se přitom na zákazníky doma, tedy rodiny, páry i jednotlivce v hustě obydlených částech měst,“ vysvětluje strategii rozvoje výdejních boxů mluvčí Rohlíku Zdeňka Svoboda s tím, že do roka chce mít společnost 100 takových boxů.

Cílení na hustě obydlené části města se společnosti vyplácí. První Rohlík Point, který stojí na Proseku u projektu společnosti Finep (Prosek Park), tohoto developera zaujal.

„Naše motto zní: Bydlete tam, kde to máte rádi. A protože my se vždy snažíme stavět komplexní městské čtvrtě, které nabízejí příjemné bydlení, kde jsou hřiště, obchody a služby, tak se nám projekt Rohlík Point líbí. Lidé na něj rychle a pozitivně reagovali, a pokud by měl přijít třetí lockdown, tak je dobré, abychom byli připraveni a nabídli lidem jednoduchou a rychlou cestu k zajištění chodu jejich domácností,“ říká mluvčí Finepu David Jirušek.

Foto: Iva Špačková, SZ Byznys

Rohlík Point na Žižkově stojí u Residence Garden Towers společnosti Central Group. Pro spolupráci s tímto developerem však zatím podle firmy nejsou podmínky.

Developerská firma proto zvažuje umístit Rohlík Pointy do svých nových i už postavených projektů. Kolik by jich mohlo do roka být, však firma zatím přiblížit nechce. „Jednání ještě probíhají,“ dodává mluvčí.

A jak takové nakupování v Rohlík Pointu vypadá? Nákup objednaný na e-shopu si jde vyzvednout v boxech teoreticky už 60 minut po odeslání zakázky. Praxe je však taková, že kvůli velkému zájmu jsou výdejní okénka zaplněná a kupující musí zvolit jiný termín, který bývá volný třeba až druhý či třetí den.

Objednávat lze ze široké palety 16 000 položek - pečivo, ovoce, maso, alkoholické nápoje, drogerii, potřeby pro mazlíčky, léky, sýry a šunky či mražené zboží jako jsou zmrzliny a ryby. Každá kategorie zboží je uložena v jiné papírové tašce a zvlášť je také uložena a zabalená drogerie a léky.

Foto: Iva Špačková, SZ Byznys

Teplota ve výdejních boxech jde upravovat podle toho, jaké jsou v něm uloženy potraviny.

Výhodou boxu je to, že v něm jde regulovat teplota od -18 °C do +20 °C, a tak se člověk nemusí bát, že se mu objednaná zmrzlina rozteče. Plusem je i to, že za uložení nákupu v boxu se nepřiplácejí žádné peníze, kdežto za rozvoz domů kurýrem ano.

Po objednání nákupu dojde kupujícímu potvrzující esemeska, která mu připomene, kdy a v jakém časovém rozmezí si může nákup vyzvednout (zboží je uložené v okénku 2 hodiny a 45 minut). Když je nákup uložen do boxu, přijde kupujícímu druhá esemeska s kódem, kterým si otevře výdejní okénka.

Velké nákupy bývají rozdělený do několika okének. Když kupující naťuká na displej kód, nesmí se divit, že mu jedno výdejní okénko svítí například vlevo nahoře a druhé vpravo dole. Při vyzvedávání tašek nesmí kupující u jednoho okénka také příliš otálet, protože pak světlo u druhého okénka může zhasnout a kupující musí na displeji naťukat kód znovu.

Rohlík měl ještě před outdorovými boxy umístěné v kancelářských centrech takzvané indoorové Rohlík Pointy, celkem zhruba 30. Jejich vytíženost však nástupem lidí na home office značně klesla.

„Rohlík Pointy, které se ocitly v uzavřených budovách, jsme využili pro pomoc lékařům a zdravotníkům a umístili je v nemocnicích (např. Vojenská, Thomayerova) tak, aby měli zdravotníci snazší dostupnost potravin a jídel,“ dodává k využití dnes již méně využívaných vnitřních výdejních boxů Zdeňka Svoboda.

O zavedení potravinových boxů uvažuje i společnost Košík. „V současné době vlastní výdejní automaty nemáme, dlouhodobě však uvažujeme o jejich realizaci, ať už v městských blocích nebo v rámci office komplexů. Velký potenciál vidíme i v automatech na naše hotová jídla. Projekty máme zatím ve stadiu příprav,“ říká mluvčí firmy František Brož.

Podle Němčíka z COOP je realizace finančně náročná, protože každý výdejní automat stojí stovky tisíc korun.

Reklama

Doporučované