Hlavní obsah

Národní pedagogický institut ověřuje model podpory nových učitelů

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Reklama

Jako návod pro uvádění začínajících učitelů do praxe by mohl školám v budoucnu posloužit projekt Národního pedagogického institutu (NPI) s názvem Model systému podpory začínajících učitelů.

Článek

Začleňování nových učitelů do života školy si podle něj loni v pilotáži vyzkoušelo 50 mateřských, základních, středních a základních uměleckých škol. V aktuálním školním roce se fungování modelu ověřuje již na stovce škol. Na on-line tiskové konferenci NPI to dnes řekla týmová manažerka projektu Monika Brodská.

Cílem pilotáže je podle Brodské shromáždění informací o tom, jak uvádění učitelů do praxe může nejlépe fungovat. Předpokládá, že hlavními oporami pro nové pedagogy by měli být takzvaní uvádějící učitelé a vedení škol.

Podle informací NPI usnadňují uvádějící učitelé zahájení praxe čtyřem pětinám začínajících učitelů v českých školách. Nejčastěji jim radí s výukou, komunikací s žáky i rodiči či administrativou, pomáhají jim ale také překonávat stres a strach ze selhání, uvedla Brodská. Nejužší spolupráce je podle ní na mateřských a základních školách. Mezi nejčastější překážky patří časová vytíženost zkušených učitelů a organizační překážky spojené s velikostí školy, řekla.

Mezi nejčastější formy spolupráce začínajících a uvádějících učitelů patří pravidelné konzultace, návštěvy ve vyučovacích hodinách, tandemová výuka nebo průběžné vyhodnocování zkušeností. Podle názorů uvádějících učitelů působí noví pedagogové mnohdy nejistě. „Kromě pomoci s plánováním výuky nebo jejím vyhodnocováním se jim tudíž snažili dodávat jistotu a sebedůvěru, motivovat je,“ dodala Brodská.

S nastavením systému podpory začínajících učitelů jejich zkušenějšími kolegy počítá i vládní návrh novely zákona o pedagogických pracovnících, který již od loňska leží ve Sněmovně. Začínající učitelé by podle návrhu měli mít pomoc od takzvaných uvádějících učitelů po dobu dvou let. Ředitelé by za tuto práci měli uvádějící učitele odměňovat asi 1000 korunami měsíčně navíc. Adaptační období předpokládal už kariérní řád, který ale Sněmovna v minulém volebním období neschválila. Současný návrh, který má také zpřístupnit učitelství na některých stupních škol nepedagogům, zatím podpořil sněmovní školský výbor. Dál se poslanci návrhem dosud nezabývali.

Reklama

Související témata:

Doporučované