Hlavní obsah

Glosa: Proč uspěla pařížská „štvanice“ na SUV

Petr Holub
reportér
Foto: Irina Kzan, Shutterstock.com

Ilustrační snímek z centra Paříže. Se zvýšením poplatků pro velká auta souhlasilo 54,5 procenta účastníků referenda.

Reklama

Pařížské referendum může být označeno za populistické, příliv velkých automobilů do městských ulic však volá po vůbec nějakém řešení. Samozřejmě pokud možno co nejméně zoufalém.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Změny v městském provozu jsou nezbytné, tohle se však opravdu nepovedlo – podobnými slovy reagují i ty uměřenější kritické komentáře na nedělní pařížské referendum, které zdražilo parkování pro SUV z šesti na osmnáct eur (450 korun) za hodinu.

Konkrétně konzervativní německý deník FAZ má za nespravedlivé, že pouze 1,3 milionu obyvatel pařížského centra omezilo všechny ostatní, kdo chtějí využít SUV k vjezdu do metropole. Přičemž jim těžko nutit jiné auto než SUV, když právě terénní vůz odpovídá jejich životnímu stylu na předměstí. Prý jde o obyčejný populismus levicové starostky Anne Hidalgové.

Objevují se ovšem i vyhraněnější názory, podle kterých se majitelé SUV, zpravidla tvrdě pracující otcové rodin, stávají v západoevropských městech bezbrannou obětí štvanice na automobilovou svobodu, kterou proti nim rozpoutali neschopní, závistiví a zbabělí kazatelé zelené morálky…

Na druhou stranu má starostka Hidalgová své obhájce, kteří ani nemusí být ze zelených kruhů.

SUV se stalo symbolem kritické dopravní situace ve velkých městech. Fakta: osobních automobilů přibývá, zvětšují se a ohrožují chodce. Největšími z nich jsou právě SUV, původně terénní vozy určené pro nezpevněné cesty na venkově. Během let se zlepšilo jejich vybavení, zachovaly si však váhu přes dvě tuny, délku od 4,5 metru, šířku obvykle okolo 1,9 metru. „Městské tanky“ zaberou víc místa a mívají vyšší spotřebu, přesto jejich obliba roste, takže v některých zemích má parametry SUV každé druhé auto nově schválené k provozu. Zároveň se SUV staly příkladem pro jiné typy vozidel, které také v posledních letech přibývají na váze i objemu karoserie. Trend se prohlubuje a o to větší odpor budí.

Kam až může vést hluboký a dlouho neřešený konflikt mezi domovskými obyvateli měst, kteří leckdy vlastní auto vůbec nemají, a překážejícími „nájezdníky“ v SUV, ukázala minulý týden akce Fridays for Future v Berlíně. Ekologičtí aktivisté při ní prořezávali pneumatiky těžkých automobilů zaparkovaných v bohatých čtvrtích na jih od Kurfürstendammu.

Pařížské referendum může být označeno za populistické, příliv velkých automobilů do městských ulic však volá po vůbec nějakém řešení, samozřejmě pokud možno co nejméně zoufalém.

Se zvýšením parkovacích poplatků souhlasilo 54,5 procenta účastníků referenda vyhlášeného pařížskou radnicí. Zdražení se netýká výslovně a pouze SUV, ale každého automobilu o váze nad 1,6 tuny, u elektromobilů nad dvě tuny. Odvahu ke stejnému kroku sbírají starostové dalších měst: přihlásil se například severoněmecký Hannover.

Reklama

Doporučované