Hlavní obsah

Pevné nervy, zatnout zuby a nefandit. Seznam Zprávy mají prezidentský kodex

Jiří Kubík
šéfredaktor
Foto: David Neff, Seznam Zprávy

Kritické otázky novinářů budou padat i během předvolební kampaně. Andrej Babiš mluví o „mediální štvanici“.

Reklama

Oznámením Andreje Babiše, že i on vstupuje do boje o Hrad, získaly prezidentské volby jedno velké úskalí, s nímž se musí popasovat i novináři.

Článek

Deset let působení Andreje Babiše ve vysoké politice ukázalo leccos, i to, že trestně stíhaná osoba může stát čtyři roky v čele vlády. Babišova minulost, včetně té prověřované před soudem, teď nově ovlivní předvolební kampaň. Už proto, že rozjetý soudní proces v kauze možného dotačního podvodu na Čapím hnízdě pokračuje těsně před Vánocemi a rozsudek chce soudce vyhlásit začátkem nového roku, týden před prvním kolem prezidentských voleb.

To je objektivní důvod, proč se bude Andrej Babiš v době těsně před hlasováním voličů „těšit“ mediální pozornosti jako žádný jiný kandidát.

Při pondělním představení své kandidatury řekl: „Moji oponenti použijí cokoli, aby mě očernili. Vím, že proti mně zase bude mediální štvanice.“ Pokud za mediální štvanici považuje otázky, které míří k jeho kauzám, střetu zájmů, minulosti, politickým tahům či politické kompetenci, těch se opravdu žádné seriózní médium vzdát nemůže.

Kritické otázky, které mají voličům ukázat i slabá místa, budou dostávat všichni kandidáti – ať už jde o Petra Pavla, Danuši Nerudovou, Josefa Středulu, Pavla Fischera, Andreje Babiše, či kohokoliv jiného. A bude už na nich samotných, jak se k nim postaví. Jen ta slabá místa bude mít nejspíš každý jiná.

Seznam Zprávy jsou médiem – naštěstí ne jediným –, které politiky nehladí po srsti a neptá se jich, jestli mají rádi koprovku nebo dršťkovou. Ptáme se na věci podstatné pro rozhodování voličů, na věci týkající se jejich politických postojů i životních hodnot. To, jestli nás za to někdo označí za „mediální štváče“, neřešíme.

Jak už jsem psal dříve, novináři tu nejsou od toho, aby byli s politiky kamarádi. Nejsou na stejné lodi, nehrají ve společnosti stejnou úlohu. Mají politiky kontrolovat a svá zjištění zprostředkovávat veřejnosti, svým čtenářům. Hladivé, neškodné a nikým zpochybňované promluvy a sliby si politici zavěšují na své sociální sítě. To není práce novinářů.

Prezidentští kandidáti od nás budou dostávat otázky, jaké si zaslouží, a to i ty hodně nepříjemné. Jejich odpovědi zprostředkujeme čtenářům. Nedostaneme-li žádné, i o tom se veřejnost dozví.

Aby Seznam Zprávy vstoupily do tohoto mimořádně citlivého období transparentně, zveřejňujeme „prezidentskou“ verzi našeho volebního kodexu, kterým se budou všichni členové redakce řídit. Kodex vychází z pravidel, jež si redakce Seznam Zpráv stanovila loni v únoru, v období před volbami do Poslanecké sněmovny.

Základní myšlenkou je, že ke všem relevantním kandidátům přistupujeme stejně, od všech chceme to samé, nikomu nefandíme a nikoho záměrně nepoškozujeme. Případné invektivy a útoky z jejich strany nás rozházet nemohou.

Chuť bojovat proti někomu, kdo po celá léta útočí na principy novinářské práce a teď vstoupil do prezidentského boje, si prostě musíme nechat zajít.

Na žhavou fázi volební kampaně jsme připraveni.

Kodex Seznam Zpráv před prezidentskými volbami

Kriticky, ale nezaujatě a důvěryhodně.

1. Agendu nám nediktuje žádný z kandidátů

Kandidáti ucházející se o post prezidenta stojí na stejné startovní čáře. (Na rozdíl od voleb v roce 2018 nikdo neobhajuje svůj post a nepožívá žádné výhody.) Všichni chtějí uspět proti ostatním a vnášet do veřejného prostoru témata a řešení, kterými zaujmou voliče.

Seznam Zprávy nebudou přenášet needitované streamy tiskových konferencí jednotlivých kandidátů, které jsou často jen exhibicí daného člověka a je zde velmi ztížená, ne-li přímo nemožná šance položit novinářský dotaz.

Vystoupení jednotlivých kandidátů budeme popisovat v kontextu s realitou a jejich předchozími kroky a sliby.

2. Zajímají nás všichni relevantní kandidáti, nefandíme žádnému

Redakce Seznam Zpráv se zajímá o názory a návrhy všech relevantních kandidátů na prezidenta.

Osobní sympatie či antipatie členů redakce Seznam Zpráv se do zpravodajství nesmí promítat. Redaktoři Seznam Zpráv se v něm drží zásady nezaujatosti a důvěryhodnosti, a to jak ve svých článcích či v otázkách kladených politikům, tak při svém vystupování na sociálních sítích.

Stejně tak nepodporují žádného z kandidátů na sociálních sítích a ve svých veřejných vystoupeních, žádného také neurážejí.

3. Chceme znát odpovědi, ne hesla a výkřiky

Na základě reálných problémů a událostí Seznam Zprávy nastavují agendu svého zpravodajství.

Dávají kandidátům na prezidenta jasné otázky a trvají na srozumitelných odpovědích. Politické proklamace patří na billboardy, ve zpravodajství Seznam Zpráv nemají místo.

Nejsou-li kandidáti schopni odpovědět nebo se otázkám či rozhovorům vyhýbají, čtenáře o tom informujeme. I neschopnost srozumitelně či jakkoliv reagovat je ve volebním období důležitá informace.

4. Zajímá nás, co se děje v zákulisí. Informace ověřujeme

Při referování o průběhu volební kampaně považujeme za svůj úkol přinášet informace i o tom, jak kampaň vzniká, kdo ji financuje, kdo stojí v jejím pozadí. Stejně tak se zajímáme o věci spojené s minulostí a profesní kariérou jednotlivých kandidátů.

Považujeme za náš úkol ve veřejném zájmu odkrývat, co se kandidáti případně snaží před veřejností ukrýt.

Publikujeme informace ověřené z několika nezávislých zdrojů či podložené důkazy. Nejmenovaní zasvěcení respondenti jsou pro každého novináře cenným zdrojem informací, nikdy je ve svých textech nevyužíváme k hodnocení oponentů či kohokoliv jiného.

Reklama

Doporučované