Hlavní obsah

Šuplík: Prý bylo líp za Babiše. A co za nás ostatních, my jsme vosk?

Jan Lipold
Šéfkomentátor
Foto: SZ, Getty Images

Nejlíp bude, když…

Hnutí ANO mluví, jako by mělo monopol na dobu, která byla „za něj“. Je to marketingově účinné a trochu zlověstné.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Pod názvem Šuplík vychází od roku 2023 jazyková a kulturní hlídka, kterou na Seznam Zprávách připravuje Jan Lipold. Protože slova jsou jen kapky deště.

Letošní jarní vizuály ANO sázejí na pastelové barvy a na retro. Skrze tuto svěží kolekci lídři oznamují, že „za nás bylo líp“. Andrej Babiš konkrétně, že „za Babiše bylo líp“. Tvrzení dokládá například obrázek vysmáté peněženky s informací „o 27 % nižší státní dluh“ nebo obrázek vysmáté sklenice piva s informací „o 25 % levnější“.

Každopádně jde o čistě materialistickou kampaň. Jak je v ANO zvykem, prostou takzvaných keců o hodnotách.

Slogan „za nás bylo líp“ retro náladu obrázků podtrhuje. Podle osvědčených reklamních postupů stimuluje nostalgii po minulosti, která, jak známo, byla vždycky lepší, protože na to horší rádi šťastně zapomeneme a zazpíváme si, jak za našich mladejch let bejval svět jako květ, bejvávalo, bejvávalo, bejvávalo dobře. Přítomnost kolísá, tíží.

Reklama „za nás bylo líp“ je takové malé retro retra. Že za Babiše bylo líp, tvrdilo ANO už pár měsíců poté, co předávalo klíče od Úřadu vlády. Zopakovat to po třech letech zase, to dává smysl. Čím vzdálenější vzpomínky jsou, tím větší útěchu mohou přinést.

Redakce Šuplíku nemíní o „bytí líp/hůř“ polemizovat s vysmátým pivem ani s jinou komoditou. Spát nám ale nedá samo kratičké, a jak vidno velmi účinné prohlášení: Za nás bylo líp. Ta věta s neurčitým podmětem, ono bylo líp. A také to, že zlaté časy údajně panovaly za někoho nebo rovnou za Babiše.

Výrazy „za někoho“ a „za něčeho“ se v řeči opisují historické epochy, pro které byli někdo nebo něco naprosto určující. Anebo které jsou tak staré, že nám nic jiného nezbývá a musíme říkat „za vlády Ptolemaiovců“. A za krále Klacka.

Jestli bylo líp za Karla IV. nebo za Jiřího z Poděbrad, nedokážeme posoudit. Reklamní plochy z těch dob se nedochovaly. Ve 20. století, povídá se, bylo nějak za Rakouska, za války, za první republiky, za protektorátu a za komunistů, respektive za komančů a za bolševika. A dál už se život „za někoho“ dost komplikuje, například svobodnými volbami, a zaplaťpámbu se to ne a ne zlepšit.

Rozumíme, že parlamentní volby jsou ty hlavní. Takže i když ANO od roku 2021 nějaké jiné typy voleb vyhrálo a vládne ve spoustě měst včetně Chomutova, má právo se tvářit, že poměry „za nás“ jsou dnes čistá minulost, mlékem a strdím oplývající. A že s tím, jak je teď, nemá nic společného.

Až na to, že je těžké si tohle myšlenkové východisko osvojit bez předpokladu, že ANO je podobným tvůrcem epochy jako byla rakousko-uherská monarchie nebo Masarykova první republika. Nebo že Andrej Babiš je něco jako vítěz ankety o největšího Čecha Karel IV. S odpovídajícím vlivem na to, jak v zemi „bylo za něj“. Jeho zásluhou.

Rozumíme i tomu, že jde jen o kampaň a chlubivou reklamu. Ale přesto: žijeme v normálních složitých demokratických letech, takže když si někdo dobu svého vládnutí přisvojí pomocí slov „za nás“, trochu to redakci Šuplíku zneklidňuje. Trochu.

Nevykládáme si to jako pokus o restauraci monokracie. Jenom se obtížně vyrovnáváme s tím nebetyčným sebevědomím a pýchou. Jak, „za nás bylo líp“? Vy, za kterých bylo líp, ovládáte nějakou magickou sílu, která obsáhne veškeré neurčité „ono bylo“ kolem nás všech?

Jestli bylo líp takhle absolutně za vás, kde jsou potom úsilí, zadostiučinění a ztráty nás ostatních, totiž zbývajících deseti milionů? My jsme se nepodíleli, jen čekali, až to zařídíte? Jsme, jeden po druhém, jako strůjci poměrů ještě podstatní?

Nechcete nás k tomu, jak bylo, je nebo bude „za vás“ - a dobře chápeme, že tím chcete říct „díky vám“ - na chvíli pustit? Snad bychom vám to nezkazili podezřelou individuální aktivitou.

V Šuplíku si zároveň uvědomujeme, že chytat volební reklamu za slovo není dost dobře možné, nikam to nevede. Nějak bylo, nějak bude. Aťsi bylo jaksi bylo, přece jaksi bylo. Ještě nikdy nebylo, aby jaksi nebylo. „Hlavně aby nezmizela radost,“ říkal Ivan Martin Jirous. Snad nikoho nenapadne dát si to na billboard. Stejně by to nefungovalo.

Doporučované