Hlavní obsah

Nedobrovolní pašeráci. Čeští řidiči, kteří nevědomky převáželi lidi přes hranice, dostali pokuty i vězení

Ilustrační foto.

Reklama

Británií ve středu otřásl případ 39 mrtvých lidí nalezených v kamionu na jihovýchodě Anglie. Úřady dosud oficiálně nepotvrdily, že šlo o migranty. Pašování lidí přes hranice v kamionech je skutečnost, která potkává i české řidiče. Nevědomky převážejí „černé pasažéry“ a mnozí z nich v lepším případě platí nemalé pokuty. Anebo si trest musí odsedět ve vězení.

Článek

Risk odhalení na hraničních kontrolách je přitom vzhledem k jejich přísnosti dost vysoký.

„Není se čemu divit, že existuje taková přísnost. Mnohé případy svědčí o tom, že takové pašování někdy probíhá i organizovaně,“ řekl pro Seznam Zprávy tiskový mluvčí sdružení dopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix. Podobné problémy podle něj nejsou nic nového.

„Podobné situace se dějí už 20 let. Někdy to eskaluje jako před rokem nebo před dvěma, kdy byl v Calais uprchlický tábor. Teď je to třeba zase v klidu. Mluvil jsem s dopravcem, který tam jezdí třikrát týdně, a říkal, že je to úplně bezpečné, ale to se může během týdne klidně změnit,“ vysvětlil a dodal, že po brexitu se situace může opět posunout.

Pokuty pro řidiče i dopravce

Své může vyprávět dopravce Tomáš Bauer. Jednoho z jeho řidičů v březnu zastavili na hranicích v Calais, když vezl náklad do Anglie. Při prohlídce policisté zjistili, že kamion převáží nelegálního migranta, o kterém řidič nevěděl.

Firma přitom obvykle trasy do Anglie nejezdí, výjimku udělali jen jednou.

„Tehdy jsme vlastně jen chtěli pomoct našemu dlouhodobému klientovi, který měl směrem do Anglie výpadek. Výsledkem bylo to, že jsme shořeli jako papír,“ řekl pro Seznam Zprávy Tomáš Bauer. „Náš řidič Matouš K. jel přepravu do Anglie. V pátek udělal pauzu v Belgii. Tam zjistil, že má povolené přezky na nákladu, tak jsme se přes WhatsApp domlouvali, aby udělal kontrolu. Nikoho nikde neviděl, tak se rozjel dál. Na hranicích v Calais ho zastavili a proskenovali.“ A objevili ukrytého člověka.

Anglická policie poté řidiče předala francouzské, která provedla výslech řidiče. „Nakonec ho druhý den pustili a mohl dokončit cestu. Od té doby jsme do Anglie nejeli. A ani už nebudeme,“ dodal Bauer.

Řidič dostal pokutu a zákaz cestování do Francie. Pokuta, kterou policisté řidiči udělili, se vyšplhala v přepočtu na téměř 18 tisíc korun. Obsílku dostal i dopravce. Ten musel zaplatit 900 liber, téměř 27 tisíc korun.

„V takových případech navíc fungují dvojí sankce. Přišla nám pokuta ze zahraničí, ve které se psalo, že jsme měli v autě dva imigranty. Tak jsme tam psali, proč dva, tak nám zpátky poslali omluvný dopis, že tam byl doopravdy jenom jeden. Celé je to složitý problém a je mi líto těch kluků, kteří tam jedou a toto se jim stane.“

Situace se podle Bauera netýká už jen Francie a Anglie, problémová je i Belgie a Německo.

„Týrání mrazem“ patnácti Iráčanů

V únoru loňského roku podobnou situaci zažil Jiří Sagan.

Ten ale nevyvázl jen s pokutou. Za údajné pašování migrantů dostal ve Francii dvouletý trest odnětí svobody a čtyři roky zákaz pobytu ve Francii. V chladicím boxu kamionu francouzští pohraničníci našli 15 lidí, o jejichž přítomnosti řidič údajně neměl tušení. Skončil ve vězení za „týrání lidí mrazem“.

Dle dostupných dokumentů řidičův advokát, na jehož zaplacení řidičova rodina uspořádala veřejnou sbírku, předložil důkazy svědčící o řidičově nevině. Samotní migranti doznali, že se do kamionu dostali násilně bez vědomí řidiče poté, co dostali tip od pašeráků. Petici za propuštění řidiče podepsalo několik tisíc lidí.

Soud v severní Francii mu ale letos v lednu zpřísnil trest z 18 měsíců na dva roky vězení.

Čtvrt milionu po dvou letech

Dva roky starý případ se stal také na pohraničí Anglie. V přívěsu řidiče Tomáše Němce našli policisté 14 Eritrejců.

Zastávku udělal řidič asi 70 kilometrů od Calais, kde natankoval. „Načerpal jsem pohonné hmoty a šel jsem zkontrolovat vozidlo a náklad. Vše bylo v pořádku. Nikde jsem nenašel žádné migranty. Ihned jsem ložnou plochu uzamkl visacím zámkem,“ uvedl ve své výpovědi Němec. Po příjezdu do Calais zastavil až v pomalu jedoucí koloně vozidel směřujících rovněž do přístavu.

„Projel jsem přístavní bránou a pokračoval jsem k anglické celní kontrole. Tam byla zkontrolována moje identita podle pasu a byl jsem vpuštěn do čekací řady. Při čekání, než budu vpuštěn na loď, jsem si balil osobní věci a připravoval se na nalodění. Během této doby na mě zaklepali pracovníci francouzské agentury, abych jim šel otevřít nákladní prostor. Vzal jsem klíč od visacího zámku a šel jsem v domnění, že je vše v pořádku. Když jsem došel ke dveřím, všiml jsem si, že na nich chybí visací zámek, kterým jsem dveře uzamkl na poslední zastávce. Pracovníky jsem na tuto skutečnost upozornil.“

Za dveřmi bez visacího zámku našli policisté 14 ukrytých Eritrejců.

Původně dostal zákaz vstupu do Velké Británie, který země následně sama stáhla. Loni v červnu mu ale přišla obsílka s pokutou ve výši 8 400 liber (přibližně 250 000 korun). 600 liber za každého Eritrejce. Pokutu se nakonec díky zásahu české diplomacie podařilo stáhnout na 602 liber celkem, vyplývá to z dokumentů poskytnutých kanceláří europoslance Tomáše Zdechovského. Pokutu i v tomto případě dostal i dopravce. Na zaplacení dostal dva měsíce.

Prevence a průběžné kontroly

Sdružení dopravců doporučuje více se zaměřit na preventivní postupy proti vniknutí migrantů do kamionů. Řidiči tak nyní průběžně kontrolují neporušenost zámků, plachet i lanek na voze, zároveň se vyhýbají osamělým místům.

„Ideálně by si o kontrolách měli vést záznam do kontrolního listu a v případě zjištění, že se ve vozidle zřejmě nachází nelegální cestující, okamžitě upozornili nejbližší policii,“ popsal Felix.

Úplně se však nepozorovanému vniknutí do kamionu podle dopravců zamezit nedá. Větší zodpovědnost by tak měly převzít úřady a policie a zajistit řidičům bezpečí. „Nemohou přece přenášet své problémy na řidiče,“ podotkl Felix.

Kritická je situace zejména poblíž francouzských přístavů, přes které dopravci směřují do Velké Británie. Už nyní zde kamiony stojí dlouhé kolony, čehož často využívají migranti pro vniknutí do vozu. Po odchodu Spojeného království z EU se navíc situace může zhoršit. Právě obavy ze zvýšeného rizika může podle sdružení vést i k tomu, že někteří dopravci přestanou do Británie jezdit.

Ministerstvo zahraničních věcí pro české řidiče a dopravce ve Velké Británii vydalo už v roce 2014 doporučený postup, jak se zachovat v případě podezření, že se ve voze nachází nelegální migrant.

Reklama

Související témata:

Doporučované