Hlavní obsah

Šéf Vodafone: Nedostatek čipů ovlivní trh s mobily

Vodafone promění své sídlo. Ubude kanceláří, přibude víc společných prostor. (Video: Zuzana Hodková)

 

Reklama

5. 6. 8:18

Kvůli nedostatku čipů Vodafone nemá modemy, a musel tak omezit svou akční nabídku, šéf firmy Petr Dvořák si přesto myslí, že na ceny telefonů současný nedostatek nebude mít dopad.

Článek

„Vodafone není na prodej,“ říká šéf tuzemské pobočky mobilního operátora Petr Dvořák s tím, že s ČEZ, o kterém se jako o možném kupci spekuluje, se firma baví o strategické spolupráci. A nejenom s ním. „Já si myslím, že ta spolupráce dopadne s vícero firmami, že to určitě nebude jenom s jednou,“ říká Dvořák.

Vodafone se loni kvůli covidu propadl o stovky milionů korun. „Je to obecně asi zpráva, kterou celý telekomunikační trh musel sdělit svým investorům. Ten dopad je hlavně v oblasti roamingu. U nás byl meziroční propad roamingu na úrovni necelých 70 %,“ říká Dvořák. A covidová doba změnila i fungování firmy. Částečný home office už zůstane a kromě toho operátor nabídne všechny své pracovní pozice i formou částečných úvazků.

Je Vodafone na prodej?

Vodafone není na prodej. Trh je plný různých spekulací a tohle je jedna z nich.

Razantně to odmítáte – nemůže se stát, že za půl roku uslyšíme zprávu: Vodafone je prodaný?

To samozřejmě nikdo nemůže do budoucna zaručit, koneckonců, já ho nevlastním. Nemůžu říct, že se nikdy nic takového stát nemůže, ale ve vtipu říkám kolegům, že se podívám do kanceláře, jestli tam neleží nějaká nabídka – dnes jsem se zase díval a žádná tam neležela.

Věděl byste to, jako ředitel české pobočky?

Věděl. Myslím, že to celé začalo asi i tím, že jsme s ČEZ už nějakou delší dobu v jednání ohledně strategické spolupráce. Když měli zájem o to, stát se čtvrtým hráčem na mobilním trhu, bavili jsme se, jestli by tam nebyl prostor pro možnou spolupráci. Tam si myslím, že to celé začalo.

Bavili jste se s ČEZ pouze o strategické spolupráci? Ne o tom, že by vás koupili?

S ČEZ jsme se bavili o různých věcech a strategická spolupráce je určitě téma, které jsme probírali a probíráme.

A o koupi jste se bavili?

To nemůžu komentovat.

Strategická spolupráce? Těch hráčů bude víc

Pojďme se tedy podívat na tu strategickou spolupráci. Tam by se jednalo o optické, internetové sítě. Už jste se s ČEZ domluvili?

Uvidíme. Myslím, že máme víc možností, takže to určitě s někým dopadne.

S kým dalším jednáte?

S různými energetickými společnostmi i s různými hráči na telekomunikačním trhu. Já si myslím, že ta spolupráce dopadne s vícero firmami, že to určitě nebude jenom s jednou. Zájem spolupracovat nemáme jenom my, ale i spousta dalších firem.

Nejde jen o optickou infrastrukturu, na které budou běhat rychlejší data, je to o výstavbě 5G, která také potřebuje optickou infrastrukturu. Zájem mají třeba i hráči, kteří v poslední aukci získali spektrum.

Když zůstaneme u 5G – jaké jsou vaše plány v pokrývání území?

Dnes pokrýváme zhruba třetinu populace – tedy asi 3,5 milionu zákazníků by na svých telefonech teoreticky mohlo mít 5G.

Kolik jich má 5G skutečně?

Výrazně méně. Zákazníků, kteří mají 5G telefon, je v naší síti asi 120 tisíc a zhruba jen polovina používá, nebo vidí na svém telefonu 5G internet.

5G? Z pohledu zákazníka není kam spěchat

Kdy jich bude víc?

Zákazníků bude určitě víc, až bude víc telefonů. Myslím si ale, že tady není tak zásadní potřeba spěchat s výměnou telefonů, jako byla třeba ve výměně mezigenerační mezi EDGE a 3G, mezi 3G a 4G, protože tam ten rozdíl byl skutečně znatelný.

Kdy budete mít pokryto 100 % území?

Ke 100 % se asi nikdy nedobereme, myslím si, že pro 5G to není tak zásadní. Spíš je to otázka zahušťování kapacity a rychlosti odezvy. My se určitě na začátku budeme soustředit na to, abychom rostli pokrytím, aby co nejvíce lidí mohlo dosáhnout na 5G.

Kolik populace budete pokrývat na konci tohoto roku a na konci příštího roku?

V tuhle chvíli pokrýváme více než 30 % populace a jsme velmi významně před naší konkurencí. Naše plány záleží i na tom, jestli dostaneme i dodatečné prostředky od naší matky. Pro ni jsme připravili plán, jak bychom mohli zrychlit pokrytí 5G, ale v tuto chvíli pro vás zatím nemám konkrétní informace.

Byznysový plán jsme museli upravit

Celosvětové výsledky firmy za poslední rok zklamaly, Vodafone hlásí pokles o 1,2 %. Jak je na tom český Vodafone?

Je to obecně asi zpráva, kterou celý telekomunikační trh musel sdělit svým investorům. Ten dopad je hlavně v oblasti roamingu. U nás byl meziroční propad roamingu na úrovni necelých 70 %. To se samozřejmě dramatickým způsobem podepíše do celkových ročních výsledků. Měli jsme dva plány. Ten původní jsme totiž museli po vypuknutí covidu a jeho dopadech na Česko upravit a od června jsme fungovali s plánem novým. Ten se nám podařilo splnit.

Jak vypadal ten nový plán?

Počítal s tím, že nebude roaming, že přijdeme o celou řadu zákazníků, kteří k nám přijížděli ať už jako turisti, nebo zaměstnanci stavebních podniků a podobně. Zaznamenali jsme propad třeba na předplacených kartách.

Ten propad byl v řádech stovek milionů korun. Na druhou stranu, když toto dám stranou, tak se nám dařilo velmi dobře, a to i díky spojení s UPC. To právně začalo 1. dubna minulého roku. Dařilo se nám růst v počtu fixních zákazníků, v počtu televizních zákazníků a zákazníků konvergovaných služeb.

My jsme s těmi výsledky – podle upraveného plánu – byli spokojeni. Naplánovali jsme si nižší výnosy a nižší EBITDA, než jsme měli v předchozím roce.

Čipy do modemů stále chybí. Snad budou v září

Jaké dopady má pandemie na technologie? Neustále slyšíme nedostatek čipů, drahé materiály, i vy jste teď kvůli nedostatku čipů omezovali vaši akci na modemy…

Ano, to je pravda, ta naše akce byla velmi úspěšná, až nás to překvapilo. Kvůli tomu, že celosvětově nejsou dostupné modemy, tak jsme museli tu akci omezit – zákazníkům dodáváme maximální rychlost na modemech, které máme, což je 500 megabitů za sekundu, s příslibem, že v okamžiku, kdy gigabitové modemy dostaneme, zákazník dostane i onu garantovanou nabídku.

Kdy je dostanete a jak moc vás bude letos nedostatek čipů ovlivňovat v tomto roce?

Naše skupina objednává určité množství u dodavatelů, nevíme, o kolik budou objednávky celkově zkráceny. Máme objednávky, které by měly přijít v září – logicky jsme je adekvátně upravili nahoru a uvidíme, jaké množství nám přijde.

Nemůže se stát, že nebudou dostupné i některé telefony?

V tuto chvíli nemáme indikace od našich dodavatelů, že by něco dramaticky mělo vypadávat, nebo se zpožďovat. Určité zpožďování je sice třeba vidět na dodávkách třeba Applu, který posouvá dostupnost nového iPadu a podobně. Na druhou stranu nevidíme výrazný propad – že by teď třeba půl roku nebyly telefony. Spíš to bude otázka toho, že budou v menším množství a budou se protahovat objednací lhůty.

Bude to mít dopad na cenu?

V tuto chvíli nám to dodavatelé nenaznačují. Většinou máme dlouhodobější smlouvy. Myslím si ale, že by to bylo krátkozraké. Na druhou stranu, když se podíváme na jiné obory – třeba cyklistiku, tak tam to vedlo k vysokému nárůstu. Já ale doufám, že u polovodičů, respektive u telefonů a podobně k tomu nárůstu nedojde.

Sám říkáte, že v jiných oblastech se tak stalo. Kdybyste si vy měl vsadit na to, jestli budou telefony dražší, než bývaly, vsadil byste si na to?

Já bych si na to nevsadil. Myslím si, že obecně dostupnost telefonů není tak kritická, jako byla třeba právě u kol, která se velmi těžko dají nahradit něčím jiným. U telefonů je to spíš to: nepořídím si nový telefon teď, počkám a pořídím si ho za 2 měsíce.

Myslím, že nárůst poptávky není tak dramatický a i výrobci sami se budou snažit, aby měli co nejdřív potřebné množství a byli schopni plnit plány. Myslím, že telefony zdražovat nebudou.

Jak dopadl covid na firmu jako takovou?

Dneškem vyhlašujeme Vodafone jako maximálně flexibilní firmu a všechny pracovní pozice půjde vykonávat na částečný úvazek. To je proměna, kterou jsme naznali v průběhu toho covidového období. Dívali jsme se do zahraničí, kde je procento lidí, kteří pracují na částečný úvazek, výrazně vyšší. U nás je to okolo 5 % lidí.

Chtěli bychom tímhle způsobem umožnit práci i lidem, kteří si v průběhu covidu řekli: já už nechci pracovat nonstop pět dní v týdnu, osm hodin denně. Získat tím i maminky z mateřských dovolených, lidi po padesátce, kteří už chtějí pracovat méně, nebo špičkové odborníky, kteří nechtějí pracovat tak moc hodin. My je rádi zaměstnáme třeba na dva dny.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované