Hlavní obsah

Nejsebevědomější Češi podle byznysmenů: Havel a Masaryk. Zmínili i Babiše

Foto: Profimedia.cz, Profimedia.cz

Největším vzorem jsou pro většinu dotázaných byznysmenů Václav Havel a Tomáš Garrigue Masaryk.

Reklama

Čeští podnikatelé se cítí sebevědoměji než ostatní obyvatelé a přesně vědí, co potřebují k tomu, aby byli silní. Polovina z nich však nedokáže říci, jaký podnikatel je pro ně vzorem, ukázal průzkum.

Článek

Jaké mají Češi sebevědomí? A kdo byli nejsebevědomější Češi v historii? Podle pětiny oslovených byznysmenů byl nejsebevědomější exprezident Václav Havel následovaný vůbec prvním naším prezidentem Tomášem Garriguem Masarykem. Ze současných byznysmenů nejčastěji (avšak jen zhruba u dvacetiny podnikatelů) padalo jméno Petra Kellnera, dostalo se ale i na Andreje Babiše a Tomáše Baťu, kteří mají podle podnikatelů stejné hodnocení. Samotní čeští podnikatelé mají obecně vyšší sebevědomí než většinová česká populace, ukázal průzkum agentury Ipsos pro analytický projekt Česko v datech.

Čeští byznysmeni prokázali, že dobré sebevědomí je jedním ze základních předpokladů k tomu pustit se do podnikání. Zatímco Češi obecně hodnotí své sebevědomí na desetibodové škále (kde každé vyšší číslo znamená i vyšší sebevědomí) známkou 6,4, podnikatelé volí známku o devět procent vyšší (7).

Známkou osm a víc hodnotí své sebevědomí skoro polovina podnikatelů, kdežto u většinové populace, která má spíše tendenci se podceňovat, to je necelá třetina. Ukázal to průzkum agentury Ipsos, kterého se zúčastnilo 2910 respondentů, z nichž bylo 200 podnikatelů.

Dvě třetiny podnikatelů jsou také přesvědčeny o tom, že míra našeho národního sebevědomí je nižší, než by měla být (první list grafiky), u většiny dalších obyvatel je o tom přesvědčena zhruba polovina z nich (druhý list grafiky).

Pokud se však jedná o vlastní osobní sílu překonávat náročné životní situace, téměř 60 procent Čechů-podnikatelů ji hodnotí jako velmi vysokou, tedy v rozmezí známek 8 až 10 na desetibodové škále. Průzkum také ukázal, že míru osobní síly a odolnosti zvyšuje počet náročných životních situací, které podnikatelé prožili.

„Jedná se zejména o situace spojené právě s vlastním podnikáním, jako je například krach firmy, ale ve značné míře také situace související s rodinným životem. Mezi ně patří výchova dětí nebo domácí péče o postiženého či seniora. U podnikatelů se také jako zásadní často objevuje složení státních zkoušek na vysoké škole,“ popisuje podrobnosti z výzkumu Adéla Denková z analytického projektu Česko v datech.

S tím, že zátěžové situace posilují naše sebevědomí, souhlasí například i Miroslav Michalko, podnikatel a zakladatel přepravní služby Zaslat.cz.

„V Česku nás stahuje dolů výchova. Většina z nás, minimálně ještě mileniálové, vyrostla v tom, že je lepší neriskovat a nevystupovat z davu. Máme averzi k riziku a schopnosti vystoupit z komfortní zóny, nebyli jsme v tom vychováni a musíme to nacházet sami. Důležitá je především zkušenost nabytá překonáním nějaké překážky. Sebevědomí je vedlejším produktem získání takové zkušenosti, v podstatě tak trochu odměna,“ míní Michalko.

Načerpat osobní sílu podnikatelům pomáhá především jejich rodina. A také přátelé, ovšem v menší míře, než tomu je u ostatních obyvatel. Zatímco pro podnikatele je rodina nejdůležitější hnací silou pro necelou polovinu z nich, u většinové populace je to téměř šedesát procent.

Kamarádi jsou nejdůležitější pro každého desátého podnikatele, u běžné populace je tento poměr zhruba o polovinu vyšší. Silněji naopak naplňuje byznysmeny jejich vlastní podnikání - jako nejvýznamnější zdroj síly to určila desetina podnikatelů.

Naopak samotná kariéra a společenské postavení či množství peněz nebo výše příjmu pro byznysmeny překvapivě takovou hodnotu nemá. Za nejdůležitější motivaci to v obou případech určilo jen zhruba sedm procent z nich.

K nejdůležitějším vlastnostem silných a sebevědomých podnikatelů patří podle výsledků průzkumu vytrvalost a zodpovědnost, a to jak při výčtu všech důležitých vlastností (první list v grafice), tak při výčtu té nejdůležitější (list 2). Další nejdůležitější vlastností je pro ně schopnost orientovat se na své cíle a umět komunikovat.

Silné sebevědomí podnikatelů lze vypozorovat v odpovědích na otázku, co je pro ně nejdůležitější pro to, aby se posunuli dál. Pro více než polovinu podnikatelů představuje hlavní motivaci pro další překonávání jen jejich vlastní pocit, že zvládli náročný úkol.

Pro 15 procent z nich je nejdůležitějším faktorem finanční úspěch a možnost dávat práci ostatním a desetina podnikatelů označuje jako hlavní motivaci dobré reference spojené s jejich podnikatelskou činností.

Když se mají podnikatelé zamyslet nad tím, kdo je pro ně představitelem silného a sebevědomého Čecha, a mohou přitom jmenovat všechna jména, na která si z historie či současnosti vzpomenou, tak je zajímavé, že většinou podnikatele neuvedou.

Největším vzorem jsou pro většinu z nich prezidenti Václav Havel a Tomáš Garrigue Masaryk a na třetí příčce pak u nich s větším odstupem končí český král Karel IV. Hokejista Jaromír Jágr či zpěvák Karel Gott u nich mají v tomto ohledu silnější pozici než třeba nejbohatší Čech Petr Kellner (první list grafiky).

Když pak mají podnikatelé vyjmenovat jen jednoho silného a sebevědomého byznysmena, který je pro ně ohledně podnikání vzorem, jsou často v koncích. Téměř polovina z nich nedokáže nikoho takového určit. V několika málo procentech případů se shodnou na jménech, jako je Petr Kellner, Andrej Babiš nebo Tomáš Baťa – poslední dvě jména se přitom dělí o druhou a třetí příčku.

Přes všechna přesvědčení o vlastním sebevědomí a zdrojích růstu však průzkum ukázal, že pandemie silně narušila víru podnikatelů ve slogan z učebnic pozitivního myšlení, jež razí heslo, že každá krize je příležitost, která silného člověka zocelí.

Zhruba šest podnikatelů z deseti si totiž nemyslí, že by jejich podnikání vyšlo z krize silnější. Rozhodně si to nemyslí 15 procent byznysmenů.

„Tito dotázaní si stěžují zejména na úbytek zakázek a klientů, nižší příjmy, ale také na omezení nebo úplný zákaz jejich činnosti,“ říká Adéla Denková z projektu Česko v datech. Jako příležitost pro růst vnímají pandemii čtyři podnikatelé z deseti, přičemž rozhodně je o pozitivním vlivu na podnikání přesvědčen jen každý desátý.

Podnikatelka Petra Plemlová, která založila e-shopy s designovými látkami pro děti unuodesign.cz a unuo.cz, je však přesvědčena o tom, že tento pohled se časem změní.

„Věřím, že sebevědomí Čechů bude v tomto ohledu mnohem optimističtější, až zajde mrak koronavirové krize. Zeptáte-li se podnikatele v období konjunktury na jeho sebevědomí, jeho odpověď bude jistě jiná než v nynější době,“ věří Plemlová.

Reklama

Doporučované