Hlavní obsah

Němci umí utrácet. Chtějí dobíjecí stanice na každé benzince

Foto: Arno Mikkor/Flickr

Angela Merkelová v minulosti uvedla, že by ráda v roce 2030 viděla v Německu jeden milion dobíjecích stanic.

Reklama

Německo oznámilo další záchranný balíček ve výši 130 miliard eur. Výrazně pomůže elektromobilovému průmyslu. Vláda Angely Merkelové představila dotace na koupi vozů, odpustky z daní i pomoc infrastruktuře.

Článek

Německá vláda se snaží zachránit svou ekonomiku osvědčeným způsobem. To, co pozvedlo německé hospodářství z rozvratu po druhé světové válce, byl automobilový průmysl. Spalovací motory ale Němce již tolik nelákají, a tak kancléřka Angela Merkelová oznámila finanční stimul pro elektromobilitu. Je součástí nového záchranného balíčku v celkové výši 130 miliard eur.

Nově oznámená finanční pomoc zahrnuje zvýšení spotřebitelské dotace na šest tisíc eur u elektromobilů, které stojí maximálně 40 tisíc. Pro plug-in hybridy v této cenové hladině je připravena dotace 4,5 tisíce eur. Elektroauta, jež přesáhnou hranici 40 tisíc, dostanou dotaci ve výši 25 procent z ceny. Nad cenu 60 tisíc eur již německý stát kupujícím přispívat nebude. Potenciální kupec elektromobilu také bude moci počítat se snížením daně z prodeje, a to z 19 na 16 procent.

Z celkového stimulačního balíčku se na přímou podporu elektromobility ve formě dotací vyčlení přes dvě miliardy eur. Další dvě miliardy půjdou i na podporu výzkumu a rozvoje elektrických aut.

Německý ministr financí Olaf Scholz uvedl, že se jedná pouze o součást širší snahy pomoci klimatu. „Tohle celé je o obnovitelné energetice. Jde o všechny klimatické aktivity, které jsou nezbytné k tomu, abychom se v roce 2050 dostali k uhlíkově neutrální ekonomice. Musíme začít hned,“ řekl pro CNN.

Celý záchranný balíček se rovná přibližně čtyřprocentnímu podílu ročního HDP Německa. Pokud se přičte i první finanční injekce a odpustky z daní, celková výše pomoci se začne šplhat k 15 procentům HDP.

Pro Volkswagen

Podpora především pomůže automobilovému konglomerátu Volkswagen, který zastřešuje také značky Audi, Porsche, Seat a českou Škodu Auto, k lepším prodejům elektromobilů. Samotný Volkswagen se ale cestou elektřiny vydal už dříve. Do roku 2024 chystá zainvestovat 33 miliard eur do rozvoje elektromobility, a to nejen v autech či jejich baterkách, ale také v celkové infrastruktuře.

I s tou chce ale vláda Angely Merkelové pomoci. V rámci oznámeného plánu obnovy bude nyní muset na každé čerpací stanici být i nabíječka na elektroauta. „Je to velmi jasný závazek pro elektricky poháněná auta. Zavádí elektromobilitu jako technologii budoucnosti,“ řekl specialista na baterie společnosti Mobility House pro agenturu Reuters. „V mezinárodním měřítku tyto kroky Německo staví jako vůdčí zemi v podpoře elektrických vozidel,“ dodal zástupce Mobility House.

Infrastruktura je základ

Nedostatečná infrastruktura je jedním z hlavních problémů současné elektromobility. Ze 168 148 nově registrovaných vozidel v Německu bylo pouze 3,3 procenta elektromobilů. „Víme, že lidé z 97 procent elektromobily nekupují kvůli dojezdové vzdálenosti. Německý krok je snahou tento problém vyřešit. Benzinové pumpy jsou vždy otevřeny,“ řekl pro Reuters Diego Biasi, předseda a spoluzakladatel Quercus Real Assets.

V Německu bylo k březnu přes 27 tisíc dobíjecích stanic, přesto jejich počet podle analýzy německé asociace pro energii a vodu BDEW zdaleka nestačí. Aby se zajistilo dostatečné pokrytí pro masové využití elektrických aut, muselo by jich být 70 tisíc a dalších 7 tisíc rychlonabíječek. Cílem vládních opatření je 50 tisíc dobíjecích stanic v roce 2022. V minulosti se kancléřka Angela Merkelová nechala slyšet, že chce v roce 2030 jeden milion dobíjecích stanic.

Německo věří, že elektromobily mohou pohánět obnovu hospodářství po pandemii covid-19. Evropský trh s elektroauty a s plug-in hybridy vzrostl podle výzkumu společnosti Canalys v prvním čtvrtletí roku 2020 o 72 procent. V Česku se podle studie PwC E-Mobility Sales Review zvýšil prodej elektromobilů téměř pětinásobně. Ačkoli v absolutních hodnotách stále jde o marginální počty, na českém trhu zaznamenaly nové registrace elektromobilů meziročně výrazný vzestup. Konkrétně v Česku v prvních třech měsících vzrostl počet registrací elektromobilů ze 132 na 741.

Navzdory pandemii

Chris Jones, hlavní analytik automobilového průmyslu ve společnosti Canalys, řekl pro CNN, že pokud by nenastala pandemie, celkové výsledky elektromobilů by mohly být mnohem lepší. Podle Canalys německá podpůrná politika elektromobilitě velmi pomůže a trend bude i nadále růst.

„Po pěti letech fiskálních přebytků a poklesu míry německého veřejného dluhu Němci zase jednou ukazují, že umí utrácet, když to za to stojí,“ řekl pro CNN hlavní ekonom Berenberg Bank Holger Schmieding.

Reklama

Doporučované