Hlavní obsah

Neprůhledná záchrana Smartwings? „Čtyřhlavá“ operace mířící k fiasku

Foto: smartwings.com

Podle informací redakce je nyní jisté pouze to, že v úterý se na ministerstvu průmyslu a obchodu (MPO) uskuteční pracovní schůzka se zástupci ministerstva financí a česko-čínských spolumajitelů. O den později se má konat valná hromada Smartwings.

Reklama

Neshodnou se ministři ve vládě, rozdílné názory na fungování aerolinek Smartwings mají i jejich majitelé. Navíc chybí jasná data. To ze záchrany česko-čínských aerolinií číní netransparentní operaci.

Článek

Jednání o budoucnosti česko-čínské letecké společnosti Smartwings se prozatím jeví jako fiasko. Důvodem je nekoordinovaný postup jednotlivých aktérů, kteří mluví až čtyřhlasně. Nikdo neví, kdo co přesně chce - jak stát, tak vlastníci aerolinií.

Seznam Zprávy hovořily v pondělí se třemi zdrojí blízkými jednání. Z jejich informací plyne, že základní nesoulad spočívá v tom, že rozdílně mluví jak představitelé vlády - na jedné straně ČSSD, na druhé ANO - tak zástupci akcionářů: tedy čeští podnikatelé Jiří Šimáně a Roman Vik, a na straně druhé čínská skupina CITIC Group.

Podle informací redakce je nyní jisté pouze to, že v úterý se na ministerstvu průmyslu a obchodu (MPO) uskuteční pracovní schůzka se zástupci ministerstva financí a česko-čínských spolumajitelů. O den později se má konat valná hromada Smartwings, kde by se měli potkat Šimáně a spol. s lidmi ze CITIC Group, které v Česku zastupuje exministr obrany Jaroslav Tvrdík.

Pokud se stát rozhodne, že krizí zaseženému leteckému dopravci pomůže, bude muset počítat s miliardovými náklady. „Nechci rozvíjet prognózy, ale jedná se tady zhruba o 1,5 miliardy,“ uvedl před dvěma týdny pro Lidové noviny vicepremiér Karel Havlíček (za ANO), jakou sumou by mohl stát aerolinky založit – ať už formou garance, či úvěru.

Problém nyní je, že zatím nikdo přesně netuší, jak velký balík peněz by Smartwings potřebovaly - bizarní je, že to neví stát, ale především ani majitelé Smartwings.

Klíčové pro budoucí jednání bude, aby všechny zúčastněné strany spočítaly, kolik peněz na provoz aerolinií bude potřeba zhruba do příštího dubna. Tedy na následujících dvanáct měsíců. K tomu je potřeba vědět, kolik peněz následně by dopravce potřeboval - například na leasing letadel.

Každý jinak

Nic z toho se zatím přesně neví. Svědčí o tom i naprosto zmatená komunikace za uplynulých pár desítek hodin.

- Místopředseda vlády a ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) v sobotu zmínil, že by stát mohl koupit až 100procentní podíl. Do konce června by to měla projednat vláda. Havlíček pak dodal, že kapitálový vstup státu je až poslední variantou, poskytnutí pomoci prostřednictvím záruky či úvěru by mělo mít přednost.

- Místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) jeho slova kvitovala. Podle jejího víkendového vyjádření nedává smysl nic jiného než nákup stoprocentního podílu.

- První místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček (šéf ČSSD) v neděli jejich názor nesdílel. „Nákup Smartwings z mého pohledu není na stole. Můžeme se bavit o tom, jak řešit problematiku leteckého průmyslu obecně. Podle mě mají platit pro všechny stejné podmínky, jsou tady programy, ať využijí Antivirus, případně nějaké půjčky, můžou akcionáři vložit další peníze do té firmy, to jsou standardní mechanismy.“

Další nejasnost vnesla do vyjednávání společnost Smartwings svým pondělním prohlášením: „Společnost prohlašuje, že nemá a nikdy neměla zájem o vstup státu do společnosti Smartwings. Nic takové od vedení společnosti nikdy nezaznělo.“

Podle informací Seznam Zpráv byli prohlášením společnosti překvapení její čínští akcionáři. Ti naopak vítají spíše variantu, aby český stát do Smartwings vstoupil - akcionářsky a personálně.

Právě kvůli zmatené komunikaci, chybějícím informacím o průběhu záchrany a protichůdným vyjádřením ministrů Babišovy vlády, působí - alespoň prozatím - celá akce na záchranu Smartwings jako netransparentní operace.

Reklama

Doporučované