Hlavní obsah

„Neschopnost zabíjí.“ S webem proti Babišovi pomohli tajemní marketéři

Foto: Seznam Zprávy

Web spolku Neschopnost zabíjí kritizující Babišovu vládu za postup během pandemie.

Reklama

21. 9. 9:30
aktualizováno • 21. 9. 12:52

Dosud neznámý spolek připravil web namířený proti vládě Andreje Babiše a jejímu chování během covidové pandemie. Spolek Neschopnost zabíjí tvrdí, že není spojen s žádnou stranou, jména poradců ale tají.

Článek

Článek si také můžete pustit v audioverzi.

„Moje maminka mohla žít… Kdyby nás neřídil neschopný chaot.“ Tak zní úvodní oznámení webového projektu Neschopnost zabíjí, který si bere na paškál vládu Andreje Babiše (ANO) a její počínání v průběhu pandemie.

Podle autorů webu zemřelo na covid v České republice o 20 tisíc lidí více, než bylo nutné. „Čísla jsou neúprosná. Prosté srovnání statistik s okolními zeměmi jasně ukazuje, že žádná jiná vláda za sebou nezanechala tolik mrtvých v přepočtu na obyvatele jako ta Babišova,“ píší iniciátoři akce.

Web hraje do karet opozičním stranám, ty od něj ale dávají ruce pryč. Podle oficiálních zdrojů za projektem stojí zájmový spolek Neschopnost zabíjí, který vznikl na konci srpna a jehož předsedou je dvaatřicetiletý analytik z pražských Stodůlek Jan Jelínek.

„Byli jsme zoufalí z toho, že Babišova vláda nezvládla pandemii a preference hnutí ANO přesto rostou ke 30 procentům. Vadilo mi, že s tím nikdo nic nedělá. Rozhodl jsme se, že nebudu jen přihlížet a vezmu to do svých rukou,“ řekl Jelínek Seznam Zprávám s tím, že mu pomáhá desetičlenný tým.

Web je graficky zdařilý, míří na emoce, viditelně nejde o amatérské dílo. Stojí za projektem aktivisté či některá z politických stran či hnutí? Jelínek přiznává, že na začátku se na několik stran a organizací kritických vůči Babišově vládě obrátil, prý ale neúspěšně.

„S nápadem jsem se ozval různým subjektům. Odpovědí nám bylo, že nám fandí, ale že projekt nezapadá do jejich koncepce a zapojit se nechtějí,“ uvedl Jelínek, který se živí jako controller ve velké korporaci. Podrobnosti o tom, s kým vyjednával, si nechává pro sebe.

Opoziční koalice PirStan a Spolu na dotazy o projektu odpovídají, že s ním nejsou nijak spojeni. „Nebyli jsme osloveni,“ uvedla mluvčí Pirátů Karolina Sadílková. „Slyším to od vás poprvé,“ reagoval mluvčí ODS Václav Smolka.

Jelínek se prý také pokoušel oslovit i Milion chvilek pro demokracii, který v minulosti například nasprejoval kříže jako symbol obětí pandemie na náměstí v Průhonicích. Zástupci „chvilkařů“ považují web za kvalitně zpracovaný.

„V současné chvíli ještě čekáme na dokončení jedné jeho klíčové části. Počítáme ale s tím, že projekt po jeho dokončení budeme sdílet a že s tvůrci budeme i nadále komunikovat,“ uvedla tisková mluvčí Milionu chvilek Hana Strašáková.

Jelínek zároveň dodává, že se jeho spolek radí s experty na politický marketing. „Je pravda, že nám pomáhají lidé, kteří mají zkušenosti s marketingem, lidé, kteří v minulosti byli napojeni na politický marketing. Jsou to profesionální pracovníci, nejsou to členové stran,“ uvedl.

Jména konkrétních lidí ale tají. „Je to citlivá kampaň, takže jména nemohu sdělovat. Jsou to ale lidé, kteří se živí tím, že se podílejí na politických kampaních. Pomáhají nám zejména konzultačně,“ dodal Jelínek.

Jsme moc radikální

Jelínek plánuje náklady na web uhradit z peněz, které jeho spolek vybírá od lidí, zatím shromáždil 80 tisíc. Ozvali se už i první lidé se svými příběhy, které se na webu zveřejňují. Vzniknout má i video, ve kterém promluví pozůstalí.

Že o jeho nápad nebyl u politiků a aktivistů zájem, Jelínka podle jeho slov překvapilo. „Je to citlivé téma, které podáváme poměrně radikálním způsobem, který pro politické strany může být rizikový. Takže si to nechtěly vzít na triko v takové podobě jako my,“ vysvětluje Jelínek.

Domnívá se, že za Babišovým úspěchem stojí marketing, kterému nikdo nedokáže konkurovat. „Věříme, že ten náš je udělaný podobně kvalitně. Za slabinu Andreje Babiše považujeme jeho image schopného manažera, což se ale nepotkává s realitou. Tuto jeho image chceme rozbourat,“ tvrdí Jelínek.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované